Afwrijf symbolen voor print etsen: bestaan ze nog?

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Mijn geGoogle op zoek naar van die vellen met IC-voeten, rondjes, printsporen, transistorvoetjes enz heeft helemaal niks opgeleverd. Iemand enig idee of dat spul nog ergens te krijgen is? En of het misschien zelfs nog gemaakt wordt?
Idem voor pot-schaalverdeling ed om op frontplaten te wrijven?
 
Misschien als je zoekt op transfer paper ofzo? Ik vind vooral hoe je eigen printjes van een laserprinter kan overbrengen dus ik weet niet helemaal of dat is wat je zoekt.
 
design een m2 van dat spul en laat het snijplotten. gaatjes eruit pulken is wel takkewerk.
 
Hier nog een enorme collectie van die transfers voor printen te maken en belettering. Alfac was het merk voor pads, banen en IC's, kleine letters, cijfers en symbolen. Wonderwel blijken die het nog prima te doen na 35 jaar.
 
Als je decals wilt, kan je die nog zelf maken. Er bestaan vellen voor inktjet printers en voor laserprinters. Decals zijn de typische klevertjes in de modelbouwwereld, die je, na
ze in water te hebben gelegd, kan aanbrengen. Maar dit vraagt enige handigheid met een verfborstel en wattenstaafjes. Heel fijn werk is mogelijk maar niet zo evident...

Anderzijds voor frontplaten, krijg ik af en toe de vraag om plexi te snijden, inclusief montage openingen en dan op de rugzijde oa tekst te graveren. (Spiegelbeeld uiteraard).
Dan een vel zwart karton (0,3 mm) met identieke opbouw en openingen en dit wordt dan een frontpaneel.

Zie : https://laserlabo.be/product/plexi-2/
3e foto.
 
Ik vind vooral hoe je eigen printjes van een laserprinter kan overbrengen
Ook wel interessant, heb je een goeie link? Mooier zou zijn een methode om inkjet-prints over te brengen, kan dat ook? Ik heb geen laser-printer bij de hand namelijk...
 
Ook wel interessant, heb je een goeie link? Mooier zou zijn een methode om inkjet-prints over te brengen, kan dat ook? Ik heb geen laser-printer bij de hand namelijk...

De reden waarom laser werkt is dat je de toner overbrengt van de laserprint naar de pcb. Dat kan niet met inkjet. Als het al lukt om de inkt over te brengen, dan is die niet watervast, dus die vloeit er meteen af in de etstank. Je kunt een inkjet wel gebruiken voor folie voor het belichten van foto pcb. Dat doe/deed ik zelf.
 
Tja, zal je altijd zien: net een eerste klas Brother laser-printer bij de vuilnis gevonden! Zit nog toner in en werkt helemaal, alleen een kale streep helemaal rechts op de pagina, maar die is heel smal en makkelijk bij te werken met een marker op de print. Er knippert een lampje: "drum", dat zal wel met die streep te maken hebben?
Die methodes om printlayouts op de print over te brengen van laser had ik ook al gevonden, was ik even vergeten (logisch omdat ik geen laser bij de hand heb)
 
Back
Top