Se-1x "snappification"!

dus als ik het goed lees, hoef ik alleen de weerstand R44 van een 220k te verwisselen voor een 47k 1/4 watt en that's it?
 
Ja, of R42 in het geval van ons arme SE-1 (zonder X) bezitters :D
 
Volgens mij is een 47k in een SE1-X veel te snel..... ik heb hem verwisselt met de oude 220k, maar hij klikt en popt nu aan alle kanten.....
 
Ja, ik sprak vandaag iemand die zei dat ik gewoon moet proberen om steeds met stappen van 5% te verhogen totdat t weg is...

maar vervangen met een potmeter? je bedoelt zodat ik m kan bijstellen totdat ie niet meer klikt?

Heb jij overigens helemaal geen last ervan dan?
 
Misschien hebben ze bij de X-versie het circuit van de envelope al sneller gemaakt ?
Wat het dan overigens wel weer vreemd zou maken dat ze dezelfde 47k aanbevelen..
 
@ JK: Heb je die 47K weerstand nagemeten? Kan zijn dat je net onder de 47K zit als je koolstof weerstanden gebruikt met 5% tolerantie..? en ja probeer gewoon een potmeter van 100 K op de plaats van die 220 K weerstand. Dan draai je hem net zo lang lager tot hij net niet klikt en popt en dan meet je de weerstand van de potmeter en vervang je hem door een gelijkwaardige weerstand.
 
tja....als ik het voorgaande allemaal lees heb ik zoiets van "laat maar"....ik dacht dat het simpel zelf te doen was ?
 
Gewoon ff afwachten totdat ze d'r uit zijn welke waarde het moet zijn, en dan is het idd. simpel zelf te doen...
Toch ? :)
 
Origineel geplaatst door dione
....ik dacht dat het simpel zelf te doen was ?

Is het ook, maar als dit je eerste DIY klus is kan het allemaal wel ingewikkeld overkomen. Het lijkt mij ook wel eng om me SE-1 (x) open te schroeven en erin te gaan solderen als ik er niets vanaf weet maar goed, eens moet de eerste keer zijn.
Je zou kunnen vragen of ze de 47K weerstand in de winkel voor je nameten zodat je zeker weet dat je er een hebt die 47k is of hoger, mischien voor de zekerheid iets hoger zoals 47,2 K.
Ik wil d'r wel een opsturen naar je...pm je adres maar.
 
ik had m nagemeten ja, maar hij gaf 46.9 aan, en nu ik hem opnieuw heb nagemeten, nog steeds 46.9

Zou dat zo een verschil moeten maken dan?

maar ik ga morgen een 100k potmeter halen en een aantal weerstanden, en zal voor de zekerheid een 47k meevragen met een waarde van ff boven de 47.
 
De plops en clicks krijg je doordat een deel van de stuurspanning in je audiopad terecht komt. VCA's hebben deze vervelende eigenschap bij snel veranderende stuurspanningen. Maar meestal valt er aan een VCA ook nog wel wat aan af te regelen om dit effect te minimaliseren. En het verschil tussen 46.9K en 47k ga je echt niet merken, da's een afwijking van minder dan 1%. Het zou 10% of meer moeten zijn voor verschillen.
 
Origineel geplaatst door #JK#
Volgens mij is een 47k in een SE1-X veel te snel..... ik heb hem verwisselt met de oude 220k, maar hij klikt en popt nu aan alle kanten.....

Je wilde toch snappification? Iedere goede VCA klikt en popt, daar herken je ze juist aan!

Origineel geplaatst door Twiki
De plops en clicks krijg je doordat een deel van de stuurspanning in je audiopad terecht komt. VCA's hebben deze vervelende eigenschap bij snel veranderende stuurspanningen. Maar meestal valt er aan een VCA ook nog wel wat aan af te regelen om dit effect te minimaliseren. En het verschil tussen 46.9K en 47k ga je echt niet merken, da's een afwijking van minder dan 1%. Het zou 10% of meer moeten zijn voor verschillen.

Volgens mij gebeurt dat juist doordat een attack zo snel is dat een golfvorm doormidden wordt gesneden door de attack, pas als het probleem ook optreedt bij langzame attacks komt jouw verhaal misschien in beeld.

Mijn MicroWave I klikt en popt meestal bij een attack tussen 0 en 10. Als ik een blok VCA kies bij mijn Alpha Juno vaak ook.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Volgens mij gebeurt dat juist doordat een attack zo snel is dat een golfvorm doormidden wordt gesneden door de attack, pas als het probleem ook optreedt bij langzame attacks komt jouw verhaal misschien in beeld.
Mijn MicroWave I klikt en popt meestal bij een attack tussen 0 en 10. Als ik een blok VCA kies bij mijn Alpha Juno vaak ook.

ah kan dat ook zo zijn bij de waldorf pulse ?
 
Origineel geplaatst door Backdrop
ah kan dat ook zo zijn bij de waldorf pulse ?

Dikke kans van wel ja. Er zit een analoge VCA in en het is een Waldorf.
 
Eigenlijk zou je dus de golfvorm moeten kunnen resetten zodat ie met amplitude 0 begint.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Volgens mij gebeurt dat juist doordat een attack zo snel is dat een golfvorm doormidden wordt gesneden door de attack, pas als het probleem ook optreedt bij langzame attacks komt jouw verhaal misschien in beeld.

Mijn MicroWave I klikt en popt meestal bij een attack tussen 0 en 10. Als ik een blok VCA kies bij mijn Alpha Juno vaak ook.
CV bleedthrough hebben alle VCA's, dus de plops en clicks hoor je ook als je geen signaal door de VCA stuurt. Sommige hebben er meer last van dan andere. En bij langzame attack is het geen probleem meer want dan is het weer gelijkspanning en die raak je wel ergens kwijt omdat het audiopad gelijkspannings ontkoppeld is.
 
Back
Top