JP8080 main volume vervanging

Hardtex

Ingeburgerd
Lid sinds
15 november 2017
Berichten
37
Locatie
Den Haag
Hey leute,

Sinds ik mijn roland jp heb is de volume knop niet 100% werkend. Ik heb dus besloten om de volume knop te repareren, dus ik heb de juiste potmeter besteld.(https://eu.mouser.com/ProductDetail...kgCI8m7td7g==&countrycode=DE&currencycode=EUR)

Nu heb ik een beetje ahnung van solderen (ben zeker geen pro..) dus ik ben een beetje gaan oefenen, veel youtube gecheckt en ik kwam dus ook uit op het gebruik van flux. Ik ben dus de conrad in gegaan hier in Duitsland en heb me een potje lötfett gekocht van Stannol Art.-Nr. 174073. Het desolderen ging dus ja vrijwel prima met wat soldeer wick.. En die heb ik dus een beetje in het lötfett gedipt.. Zo gedaan, de oude potmeter eruit, restelijke soldering weg gekregen, nieuwe potmeter erin, wat lötfett tijdens het solderen en goed schoongemaakt tot zo ver ik het kan schoonmaken. Geprobeerd, en halleluja! Volume werkt pico bello! Geen gekraak niks meer!

Ik ben me nu dus bewust geworden na een aantal tutorials op youtube en zoeken op internet naar lötfett dat ik dus de verkeerde paste heb gebruikt en dat dit specifieke lötfett van Stannol niet aangeraden wordt voor het solderen van elektro technische zaken. Nu heb ik het dus geprobeerd goed schoon te maken en heb ik alles terug gebouwd en werkt de volume zoals het moet zijn maar nu zit ik toch met dat onzekere gevoel omdat ik het natuurlijk goed wil hebben en niet dat het misschien met der tijd gaat oxideren of what so ever?!
IMG_1339.jpg
 
Bedoel je dat de twee solderingen iets te dicht op 1 ander zitten? (de twee pinnen van de zes? )
 
Is een van die draadjes ook aangetast door hitte?
 
dat brugje verwijderen tss bovenste pins en klaar, ik zou er niet wakker van liggen. Ontvet het nog even met IPA en klaar. Ton ze die synth bouwden gebruikte ze nog lood in de solduur. YT is mogelijk veel recentere video, doet dan niet ter zake
 
Wil je eens kijken als ie open is of de ARP tempo knop een gewone is? Mijne is stuk, werkt enkel als je m heel erg omhoog duwt - enkel dan wijzigt het tempo vd arp.
ALs 't een 'gewone' is zoals de andere draaiknoppen (qua bouw, pootjes dus) kan ik er eentje bestellen en eindelijk eens vervangen. Is al stuk sinds ik 'm 2e hands kocht jaren geleden. Ik verondestel dat ie geen 'detent' heeft - geen klikje? Heb 'm hier niet binnen handbeireik.
 
Never mind, heb 't al uitgeklaard en heb op ebay UK in Spanje de parts besteld, spanjaard antwoordde me direct dat 't geen probleem was om te versturen, heb dus een tempo, volume knop en 10 switches onderweg. Zijn winkel vind ik niet op ebay.be maar wel .fr of .uk

Omdat Nederlanders sterk zijn in Frans even de link erbij voor de liefhebber:

https://www.ebay.fr/itm/POTENTIOMET...454936?hash=item3416102018:g:zd8AAOSw6-5dp1dN
 
Hey ik heb het opnieuw gesoldeerd nog. En goed gereinigt met ipa. Zitten nog wat stukjes verbrande flux? tussen de bruggetjes.. anyways, goed laten drogen en terug gebouwd. De volume knop is als nieuw hoor. Haha

Ja 1 van de draadjes zijn aangetast door hitte, is ja niks beschadigt gelukkig.

volume begon toen te kraken en viel weg, dus maar gecheckt en kwam erachter dat de verkoper er een punt van een tandenstoker tussen had gezet ivm wiebelen.. en een stuk plastic. Was echt toe aan vervanging zeg maar.
 
Foto
 

Attachments

  • DA012F96-7BA7-4B03-8013-0B05115EB32B.jpeg
    DA012F96-7BA7-4B03-8013-0B05115EB32B.jpeg
    59,1 KB · Bekeken: 147
Bedankt voor de link :okdan: De volume knop hier is ook aan vervanging toe.
 

Attachments

  • vol8080-2.jpg
    vol8080-2.jpg
    136,8 KB · Bekeken: 64
  • vol8080.jpg
    vol8080.jpg
    94,4 KB · Bekeken: 69
Ik was mis blijkbaar. De jp zijn soldeer bevat geen lood. Als je dus met lood soldeert moet alle oude soldeer verwijderd zijn anders krijg je gedoe. Waarvan akte: mijn vol pot werkte maar de arp speed niet. Nu weten jullie waarom.

Ondertussen is ie ok.
 
Ik vroeg mij inderdaad al af wanneer men over is gegaan op loodvrij. Ik had al een vermoeden dan de 8080 dat zou zijn, ik heb beide soldeertinnen staan.
De 909 is vast nog met lood.
 
Ik soldeer zelf altijd met lood (met harskern) en heb nog nooit problemen ondervonden om RoHS componenten te solderen. Praktisch dan; qua RoHS status mogen de gevolgen duidelijk zijn.
 
Ik soldeer zelf altijd met lood (met harskern) en heb nog nooit problemen ondervonden om RoHS componenten te solderen. Praktisch dan; qua RoHS status mogen de gevolgen duidelijk zijn.
Sinds ik een degelijke soldeerbout (ELE-T12A) met temperatuur regelaar en een heel assortiment aan verschillende actieve soldeerpunten heb pak ik liever loodvrij (afhankelijk van hoe oud het onderdeel is natuurlijk). Ik zal mijn JP 8080 volume pot reparatie hier bij gooien in de draad.
 
MIjn reparaties zijn bijna altijd aan apparaten uit de loodtijd. Mijn nieuwbouw zijn apparaten die in extreme trillingen moeten functioneren. In beide gevallen gebruik ik dus liever loodhoudend. Ik heb loodvrij ook beschikbaar, onder een laagje stof.
 
Ik denk dat die (nog) meer last van G krachten dan trillingen hebben?

Ik bouw rijdende camerarobots voor moeilijke omgevingen, en die dokkeren de hele dag van A naar B.
 
Ik was mis blijkbaar. De jp zijn soldeer bevat geen lood.
Jawel, de JP-8000 en JP-8080 bevatten gewoon loodhoudend soldeer. Dus gewoon aan werken met loodsoldeer (60% tin, 40% lood, niet andersom). De RoHS norm is pas in 2006 ingegaan, de meeste apparatuur van voor 2006 is dus nog met loodhoudend soldeer gesoldeerd want dat heeft nou eenmaal allerlei voordelen, vooral op mechanisch vlak. Vaak zie je op printplaten van rond de overgangstijd ook een label staan ergens met RoHS, dan weet je dat het loodvrij is.

Alle nieuwe componenten voldoen aan RoHS, maar vallen gewoon met loodhoudend soldeer te solderen. Alleen producten die met het een of ander zijn gesoldeerd, niet daarna opnieuw solderen met de andere soort soldeer zonder dat alles zeer grondig gereinigd zou zijn.
 
Back
Top