Roland MKS-50 kaduuk

zebra

Ingeburgerd
Lid sinds
27 september 2003
Berichten
78
Locatie
utrecht
Lieve leute, Ik lag als een hond bij mijn brievenbus te wachten tot ik de Roland MKS-50 in m'n armen kon sluiten. Besteld via Internet is altijd wel een gokje, maar deze zag er onberispelijk uit en de verkoper kwam sympathiek over.
Gisteren was het dan zover, ome post met m'n pakket. Ik zet de synth aan en hoor ergens in de verte - zonder dat ik MIDI uberhaupt heb aangesloten - al de Polysynth1 patch spelen tussen een nare piep. Luister en huiver in de bijlage...

Ik heb natuurlijk contact opgenomen met de verkoper en die weet van niks (wat ik geloof) en is hulpvaardig. Vandaag zet ik 'm nog even aan om bovenstaande opname te maken voor de verkoper en wonderwel geen piep (complete stilte) en ik kon lekker voor een paar minuten akkoorden spelen. Alle 6 voices deden het gewoon, ik blij! Net als ik de verkoper wil mailen dat het mirakuleus is opgelost, kickt de piep weer in en hoor ik geen voices meer.

Iemand hier een idee wat dit euvel kan zijn? Ik zie in de display geen melding over de interne batterij. Ik heb beide factory resets (3+7 en 4+8 indrukken) al geprobeerd, to no avail. Geluid is hetzelfde op de outputs als op de hoofdtelefoon. Ik zou de synth graag houden, mits reparatie niet heel duur uitvalt. Dank voor meedenken!
 

Attachments

  • 3-Audio 0001 [2020-05-05 213410]-1.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 151
Misschien moet die gerecapped worden.
Effe de psu recappen Kan geen kwaad als het een oud beesje is.
 
Ik kan alleen even mijn sympathie delen. Heb zelf ook zo een soort ervaring gehad dat bij thuiskomst van alles mis was. Maar hou moed, met tips van het forum kwam het bij mij in orde. Succes!
 
Reset was mijn eerste tip maar die heb je al uitgevoerd.
Weet je zeker dat het de goede adapter is?
Wat gebeurt er als je tijdens de piep/storing van patch wisselt? En wat gebeurt er als je midi stuurt tijdens de storing.

Zou natuurlijk de batterij kunnen zijn, die heeft op mijn oud alpha 2 ook raar gedrag veroorzaakt, maar ik weet niet meer precies wat.

Ik ben verder niet bekend met stem of chip problemen bij de alphas, die van mij
 
Dank voor de reacties en medeleven. Ik vermoed ook de IC's of elco's ofzo, maar ben daar een leek in.

​​​​​​De power kabel is zo'n gek twee pins geval. Die heb ik op alle manieren erin gestoken en ook ander stopcontact geprobeerd.

Als ik wissel van patch hoor ik die patch zachtjes er doorheen. Laat ik 'm langer aanstaan, dan wordt de patch soms ook luider. Alsof ik op één toets druk. MIDI aansluiten en sturen verandert niet veel. Soms hoor ik wel een verstuurde toon, maar meestal niet. Maar het feit dat ik een keer alle 6 voices hoorde die ik verstuurde lijkt het erop dat daar niks mis mee is.

Misschien toch de batterij, alhoewel ik geen melding daarvan zie in het display. Dat is volgens mij zo'n 2032 platte cel. Weet iemand of die is vast gesoldeerd of kan ik 'm zelf vervangen? Dat is nog de moeite van onderzoeken waard. Anders ga ik toch maar langs een reparateur.

​​​​​​
 
Ik zou hem zowieso even open schroeven en goed kijken of er niets mis is. Als het apparaat het inderdaad nog deed en na verzending ineens niet meer is er onderweg wellicht een onderdeeltje losgerammeld, of er maakt een los rondslingerend draadje of schroefje ergens contact? Je kan meteen even kijken of er geen elco's aan het lekken zijn, vraag hier nog even als je niet weet hoe dat er uit ziet.
Ik weet niet of je handig bent met een multimeter. Maar je kan dan ook even nameten of alle voedingsrails nog kloppen.
 
Las op Internet hoe lekkende elco's eruit zien en dat de batterij is vast gesoldeerd. Met die kennis de synth open geschroeft en niks geks kunnen ontdekken. Ik ben geen multimeter guru en denk dat ik 'm maar laat repareren en afhankelijk van de oorzaak het bedrag deels op de verkoper probeer te verhalen. Ik laat het hier nog wel weten.
 
Inderdaad even checken op losse connectoren en andere evt. loszittende zaken. Lekkende en/of problematische elco's komt bij dit soort apparatuur bijna niet voor, dat is echt meer iets van de generatie met schakelende voedingen, daarvan staan de elco's onder continu grotere stress. Ook een lege batterij is geen verklaring voor dit vreemde gedrag.

Mocht je het probleem niet kunnen verhelpen dan kan ik er wel naar kijken, ik ben gevestigd in Haarlem.
 
Even een dubbel check hier. Bijgaand close-ups van de elco's. Die donkerbruine smurrie is lijm veronderstel ik.
IMG_20200506_153343.jpg
 

Attachments

  • IMG_20200506_154034.jpg
    IMG_20200506_154034.jpg
    73,3 KB · Bekeken: 149
Klopt, dat is lijm die door de jaren heen wel wat corrosief wordt maar dat zal niet deze problemen verklaren. Volgende stap is om te meten of de spanningsrails (waarschijnlijk +5v, +15v en -15v) in orde zijn. Te meten met multimeter, maar bij voorkeur ook checken met oscilloscoop.
 
Deze thread eindigt met een happy end. Ik heb de synth langs gebracht bij de vriendelijke mensen van The Music House. Zij hebben wat gemeten, opnieuw afgesteld, schoongemaakt en aangedrukt waardoor het euvel niet meer optreedt. Zal wel wat door transport zijn los getrild ofzo. Hoedanook, ik ben weer blij!
 
Bedankt voor de terugmelding. En fijn dat de boel nu weer werkt!
 
Mooi, goed om te horen dat het weer werkt.
Ik heb met mijn Oberheim matrix 6 wel eens het filter dst open blijft staan bij een voice. Na aandrukken deed die het weer.
Nu heb ik alle ic sokets met contact reiniger voorzien en is het euvel voorgoed verdwenen.

Check dus ff de voices 1 voor een.
 
Back
Top