Yamaha O1X mixer als midicontroller

Syntax

Sound is more than a combination of noises
Lid sinds
30 juli 2007
Berichten
554
Locatie
Nabij Den Bosch
Sinds Yamaha de mLan niet meer ondersteunt is het het altijd zoeken naar een passende oplossing om mLan (als audio interface) aan de praat te krijgen onder Windows 10 64bits. Op de O1X faceboek pagina (https://www.facebook.com/groups/yamaha01x) wordt een soort gehackte mLan driver set aangeboden, het werkt, maar behelpen. Daarnaast was de latency nu niet om naar huis te schrijven, dus ik was er klaar mee. Jammer wat een gecombineerde digitale mixer met DAW control werkte prima.

In dezelfde facebook pagina is een slimme gast El Tortugo (respect!) bezig met een USB interface ipv van mLan. Klinkt veel belovend, maar nog niet beschikbaar dus voor nu geen oplossing. Maar hij heeft ook een non destructief manier beschreven :halleluja om de O1X om te bouwen naar een midi controller voor DAW functies. Hiervoor hoeft enkel de mLAN kaart verwijderd te worden en dummy connector met een viertal verbindingen in de plaats worden gezet. Via de standaard midi A poorten is de O1X nu een volwaardige DAW controller, met moto faders, scriblle teksten, transport control etc. Bijkomend voordeel de audio ingangen op de mixer blijven gewoon werken (worden uiteraard niet naar de PC gestuurd) Ik had ook nog een een 2-tal I88x modules (mLan 19" audio interfaces), deze gebruik ik nu als summing mixers naar mijn audio interface. Dus alles heeft weer een bestemming en nut!

Aangezien een O1X goedkoop te verkrijgen is en een dummy connector een paar tientjes kost, heb je voor een paar honderd euro een prima DAW controller.
 
Ik heb dat van een USB connector op de MLan aansluiting al ergens ver voor die 64bit hack aleens gezien (kan het nu niet meer vinden maar was 'n PDF dacht ik).. toen niet gedaan omdat via die methode de audio uitschakelt. Mlan draaide bij mij trouwens tot die hack altijd op een 32bit computer en dan de controller functie van de 01x via midi connecten met 'n DAW in 64bit systeem.. zo kon ik toch nog de i88x voor de mic pre-amps gebruiken.. maar bij mij draait het met die driver hack op zich ok.. latency ook niet veel verschil met mijn E-MU 1820 en 1616.. afentoe wat probleempjes die blijven terugkomen maar die heb ik inmiddels zo vaak verholpen dat dat ook 'n kwestie van ff 'n minuutje klikken is.. ok, soms moet ik rebooten.. :D

Als controller is de 01x zeker fijn.. ik vind het met Cubase nog steeds een gouden combi ook dat je ff vlug markers kan neerzetten op de tijdlijn maar in Ableton integreert ie minder.

Ben wel benieuwd naar die USB interface ipv Mlan. Volgens mij moeten dan alsnog alle drivers en software her-geschreven worden.. en ga er dan maar vanuit dat het niet veel beter zal zijn als nu..
 
De usb optie als audio werkt al incl. Benodigde drivers en volgens zeggen met ultra lage latency. Focus ligt nu op toe voegen van Adat 2x zodat ook nog 2 stuks i88x kunnen worden aangesloten, dus 24 ch. Audio :okdan:
 
okey.. ben benieuwd maar ik verwacht er niet teveel van.. en dan nog zal het wel weer wederom volgens de nogal avontuurlijke installatie verlopen.. net zoals nu.. En als je het al werkend krijgt vereist het zo nu en dan tweaks/onderhoud. Het blijft me ook een raadsel waarom midi poorten van de 01x random na opstarten soms niet meer connected zijn in de Mlan patchbay. Als studio manager dan niet wil syncen met de 01x weet ik nu gelijk dat het weer zover is omdat het zo vaak gebeurt.. dat scheelt. :D
Maar om nu een 01x aan te raden als controller?? Of waarschijnlijk heb je bij die USB tweak (USB op MLAN poort solderen) de studiomanager dan niet meer nodig en is de 01x dan gewoon een midi device met 5 poorten?

Maar als je naast een 01x ook nog een i88x hebt is het als audiosysteem nog steeds de moeite alle bugs te leren beheersen. Afgelopen week moest ik ff vlug mijn Neumann u87 opnemen via de E-MU1616m in een tijdelijke setup. Maar ik heb maar snel mijn MLAN setje weer opgesteld.. dat verschil met i88x pre-amps is toch heel duidelijk te horen. :)
 
Laatst gewijzigd:
Bij de ombouw naar midi controller is het simpelweg mlan kaart eruit fietsen, eigen connector (met wat gesoldeerde verbindingen) ervoor in de plaats en midi aansluiten. Vervolgens in cubase controller aanmaken, midi kanalen instellen en klaar. De studiomanager zou denk ik nog wel blijven werken verwacht ik, is ook enkel midi verbinding dus...Tja In mijn geval was mlan niet goed werkbaar, en verkopen levert ook niets op dus dan maar een controller, dan heb ik er nog wat aan, wat betreft mijn workflow verandert er niet zo veel

bij de usb optie als volledige vervanging van mlan wordt de mlan kaart vervangen door de usb kaart, ook redelijk simpel. Enige uitdaging is wellicht de behuiziing waar de usb ergens moet worden aangesloten. Ik dacht gezien te hebben dat dat dan via het vrijgekomen mlan connector gat kan. Dus al met al lijkt dit niet al te complex. Als Yamaha nu eens de drivers fatsoenlijk update, blijven hopen
 
Back
Top