Yamaha DX9 geeft geen geluid, DAC geeft geen output

YSL

Nieuwkomer
Lid sinds
14 mei 2004
Berichten
10
Locatie
de lage noordelijke landen
Ik zit hier met een DX-9 die volgens de vorige eigenaar geen geluiden meer geladen had vanwege een lege batterij. Blijkt er een batterij met ducktape te zijn in geplakt. Ook bij een INIT patch geen geluid. Dan zou je denken aan een opamp, het relais oid. Dit blijkt echter allemaal wel te werken. Het audio gedeelte ben ik helemaal terug gelopen en kom bij de DAC (BA9221) uit, die geeft geen output. Nu kom ik in het digitale domein en daar weet ik niet zoveel van. Ik test met zowel de init patch als het test signaal via de test modus (Function en 10 en 20, test 1 en test 11). Het probleem is: ik heb geen schema. Hij deelt zijn Service manual met de DX7 maar deze is nooit compleet, alles is de vinden van DX7 maar niet de DX9. Het schema lijkt wel erg op de DX7 maar ik zie de multiplexer bijvoorbeeld niet. Wel 2 andere CMOS ic's 4016 en 4066. Maar ik wil niet lukraak ic's gaan vervangen. Hoe test ik dit nu verder? Graag suggesties hiervoor, ook als je het schema hebt, graag! Dank!
 
Ik zou even op bitje 0 van de DAC kijken (pin 12) met een scope of daar een signaal staat (iets van een blokgolf). Als de input wel varieert, maar de output is fixed, dan heb je grote kans dat dat de DAC de boosdoener is. Als bit 0 statisch is, dan zit het in het eerder in het digitale deel van het circuit.

In de DX7 wijzigt de multiplexer het referentie-voltage van de DAC. Kan zijn dat die gewoon fixed is in de DX9. Check pin 14 of daar iets op staat dat hoger is dan 0 volt.
 
Hartelijk dank etaoin! Net gecheckt pin 12 niks te zien. Op pin 14 staat 0V. Next steps? Weet je ook hoe je de YM2128 test?

Met 0V op de Vref+ heb je sowieso geen output op de DAC, tenzij hij helemaal onder 0 hangt. Wat staat er op Vref-? (pin 15)
Heeft de DAC wel voeding op zowel Vcc als Vee? Als alles 0V is staat er misschien gewoon helemaal geen spanning op dit deel van het circuit.

YM2128 zou ik beginnen met checken of hij een clock heeft, en of er activiteit is op de Write pin (of hij wel aangestuurd wordt dus). Maar vooralsnog zou ik me concentreren op de DAC, want ik heb het idee dat die Vref+ niet 0V moet zijn.

Jammer inderdaad dat er geen schema is, dat maakt het wat lastig om te bepalen hoe het zou moeten zijn (zeker als dit onderdeel blijkbaar afwijkt ten opzichte van de DX7). Je weet zeker dat de Vref niet toch aan een of ander circuit hangt vergelijkbaar met de DX7?
 
zou wel fijn zijn om te weten welke componenten verbonden zijn aan de pins van de YM2128, die pootjes lopen langs elkaar, heb je zo sluiting als je niet oppast.
 
Back
Top