Help ! Akai S1000 KB / HD

Achelousje

ober(heim) sturm strummer
Lid sinds
9 januari 2003
Berichten
837
Een tijdje geleden een S1000 KB gekocht. Ooit lang geleden in een clip van Duran Duran gezien... Man man man wat vond ik dat een mooi ding.
Nu jaren later er 1 op de kop getikt. 2,5 uur heen met de auto en 2,5 uur terug. Volgens de vorige eigenaar dik in orde, bla bla bla. Toetsen een beetje bleken, schoonmaken en gaan. Bij thuiskomst bleek het anders. de HD is eruit inclusief de houder en fan. En het apparaat start op en na een tijdje begint hij zich te rebooten. Wie oh wie heeft hier ervaring mee? Ondanks het toch een populaire sampler was kan ik maar weinig vinden over het apparaat. Ben ook benieuwd wie er nog S1000 gebruikt.


Kortom wie kent het probleem en helpt mij opweg deze klassieker te behouden voor het nageslacht ;-)
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    81,6 KB · Bekeken: 158
  • image.jpeg
    image.jpeg
    69,9 KB · Bekeken: 182
  • image.jpeg
    image.jpeg
    55 KB · Bekeken: 136
Heb ook even wat foto's geplaatst voor de mensen met interesse... Altijd mooi zo een synth met motor kap.
 
Heb wel ervaring met AKAI samplers, maar niet met de S1000KB. Volgens mij is de interne SCSI HD een optie voor de S1000KB en niet standaard al aanwezig. Het "ontbreken/niet aanwezig zijn" van een interne HD heeft overigens niets te maken dat de sampler zich na een tijdje reboot. Heb veel verschillende AKAI modellen gehad (nu nog S1100 en S3200XL) maar dit heb ik nog niet eerder gezien of gehad. Laad je het OS van Eprom of van floppy? Als het laatste OS niet van eprom staat, zou ik eerst proberen het laatste OS van floppy te laden. Verder zou ik proberen een RAM test te doen indien dit mogelijk is op de S1000KB (geen ervaring mee, maar kan op de latere modellen zeker)
 
Hi, dank voor je reactie. Als het goed is werdt de S1000 KB standaard een HD geleverd. 60 of 80 MB moet dan zijn geweest. Als hij opstart zoekt hij ook eerst naar een HD. Die cancel ik dan met knop 7. Vermoed dat de HD op de witte plek heeft gezeten waar nu tape is geplakt. Ik heb de service manual van en S1000 HD en die lijkt overeen te komen. Ram test is ok. Ik heb geen disk met OS. Ik zet hem aan en kan van alles doen. Een waveform selecteren , etc... Maar naar wat seconden start hij dus weer opnieuw op. Ik heb nog geen S1000 manual gelezen... Het leek mij een technisch issue eerder. Volgens mij is het een S1000 met software versie 4.3
 
Heb net even geprobeerd wat te sampelen en het lijkt er op dat hoe langer hij aanstaat minder vaak re boot? :erm:. Zat ook aan de voeding te denken. Op de foto.s met de trafo's zie je links boven naast het groene draadje, een onderdeeltje wat lijkt warm geworden te zijn en wat uitgelopen te zijn. Weet niet hoe zo een dingetje heet.. Maar dat is nog voor de trafos. Enig advies hoe ik die voedingen kan controleren? Heb wel een voltmeter, ...
 
Op de foto.s met de trafo's zie je links boven naast het groene draadje, een onderdeeltje wat lijkt warm geworden te zijn en wat uitgelopen te zijn.

Gezien de positie lijkt het me netfiltering of piekstroom-beperking (thermistor). Niet echt spul dat 'uitloopt', maar de foto is te onscherp om dat goed te zien. Het kan ook gewoon lijm zijn.

Bij spontane reboots en een schakelende voeding van deze leeftijd lijkt me die voeding de eerste verdachte. Ik zou die zelf integraal vervangen. Er valt meestal weinig eer te behalen aan onderzoek en reparatie daarvan, want voor een paar tientjes heb je een glimmende nieuwe Meanwell erin.
 
Dank voor de tips. Ik heb ook nog even een betere foto gemaakt. Thermistor zou kunnen. Ben aan het leren :halleluja
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    58,2 KB · Bekeken: 118
Voeding van oude Akai samplers is inderdaad een bekende zwakke plek. Volgens mij is daar zelfs een draadje over op dit forum.
 
Dank voor de feedback. Erg leerzaam om even verder te zoeken.
ik probeerde vandaag de floppy drive en elke keer dat deze moet gaan draaien, gaat de S1000 weer in de herstart.
Ik heb de voltage van de de 5 volt voeding gemeten met een multi meter. Deze geeft 4,75 volt aan. Neem aan dat als de voeding al niet lekker is en de floppy iets van vermogen trekt, er een spanningsdip wordt veroorzaakt wat hem doet herstarten?

Ik ga een nieuwe voeding bestellen alleen hoe pak ik dat precies aan ? Ik begrijp dat ik een schakelende trafo moet hebben. 5V. Ik zie op het internet voorbijkomen dat 30w voldoende moet zijn als je ook scsci wil gebruiken?

Hoor graag jullie mening / theorie.
 
Vond een draadje op dit forum, maar dat komt niet verder als, voeding kan een probleem zijn..:stupid
 
Kijk ook eens naar de condensatoren (die ronde torentjes). Als die ouder worden, gaan ze vaak lekken (witte rotzooi die er uit loopt), en dat speelt vaak een rol bij spanningsgerelateerde issues zoals je beschrijft.
 
Paulogic Heb net de floppy even los gekoppeld en dan geprobeerd de floppy drive aan te spreken. In dit geval Herstart hij niet .
 
BlackRain kan zelf niks zien. Lijkt ok. Uiteraard schijn kan bedriegen.
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    75,4 KB · Bekeken: 111
Bedankt allemaal, nieuwe voeding zit er in. Werkt meteen stukken beter!. Ga morgen meer testen en kijken of hij echt volledig werkt.
To be continued!
 
Back
Top