Stylophone repareren (geen geluid).

blanka

東京都
Lid sinds
17 april 2017
Berichten
718
Locatie
040
Ik heb een Stylophone die geen geluid heeft.
Ik heb hier een schema gevonden:
https://www.waitingforfriday.com/wp.../01/Reverse_Engineered_Stylophone_Diagram.png
De waarden van sommige condensatoren en weerstanden zijn net anders, maar het schema klopt qua structuur wel.

Ik ben begonnen met vervangen Elko van 100uF, maar dat maakt niet uit. Vreemd genoeg vind mijn multimeter hem 330uF.

Daarna heb ik de BC337's en PUT vervangen, maar nog steeds niks.
Daarna dacht ik, laat ik eens de Oscilloscoop er op los laten.
Wat me nu opvalt is dat ik op de A van de PUT diode/transistording een nette zaagtand vind, als ik daar direct een Piezo speaker tegen houd dan krijg ik een redelijk Stylophone geluid.
Maar de andere zijde geeft geen signaal (de K), zowel niet met de originele PUT als die 2N6027.
Lijkt dus of dat vibratocircuit iets aanlevert waardoor die hele Put niks meer doorlaat.
Hoe zou ik verder kunnen zoeken?
 
Ik ken er niks van maar heb al dingen hersteld door printbanen en solderingen deftig te bekijken. En bolle componenten te vervangen. En voedingen.
 
Printbanen zijn allemaal goed, solderingen ook. Ben eigenlijk vooral benieuwd wat voor soort signaal er op die G van de PUT moet staan.
 
Op het G punt staat een gelijkspanning van 4.23 tot 5.37 Volt (afhanklijk van VR1) welke door de LFO lichtelijk gemoduleerd wordt (via de 150K weerstand R3). Zet de scope in de DC mode/1V/DIV om dat te kunnen zien. Draai aan de pot (VR1) om de DC spanning te kunnen zien variëren.
 
Back
Top