Open source hardware met functionaliteit naar keuze?

In die quote staat 1 zinnetje over die kit...

Maar om je vraag te beantwoorden:
class ZynthianRant(:duivels:):
De site van Zynthian is gebouwd op de verkoop van die kits, alles stuurt je de richting op van hun shop.
Er is nauwelijks informatie te vinden over Zythian OS, de informatie op hun site is niet veranderd sinds de introductie.
De wiki gaat voor 90% over de kit met plaatjes en alles erbij, zodra er over software wordt gesproken krijg je kale lijsten met links en command line instructies.
Hetzelfde geld voor dat ene filmpje wat eigenlijk alleen de oude versie hardware laat zien en een soort hobby-project interface.

Tuurlijk is dit idee ontzettend leuk voor mensen die zelf een instrument willen bouwen, maar ik zie geen toegevoegde waarde in hun software.
Installatie en configuratie gaat nog steeds via de command line, dan is NOOBS/Raspbian 10x makkelijker.
Het enige wat je ziet in alle screenshots is de selectie van presets en 4 macro knopjes, dat kun je amper een OS noemen. Als je de filmpjes bekijkt is het 1 en al menu-diving.
Er is ook geen enkele aanwijzing dat je die interface kunt uitbreiden of veranderen en ik heb niet echt behoefte aan een simpele preset box.
En die zogenaamde low-latency audio... <10ms haal je op bijna elk OS out of the box, dat is niks speciaals en zelfs aan de trage kant voor een instrument.​

En ik weet t , dit klinkt allemaal erg negatief en komt misschien ook door mijn eigen teleurstelling, ik was heel erg enthousiast toen Zynthian werd geintroduceerd.


Met het oog op functionaliteit naar keuze is het idee van Zynthian niet eens zo slecht, want op de achtergrond draait er een hoop verschillende software. Maar(voor mij) is de interface te beperkt.
Je zou eigenlijk vanuit het menu andere apps moeten kunnen starten die elk dan weer hun eigen interface hebben, dat zou de beperkingen d'r voor een groot deel vanaf halen.
 
Ik heb het gevoel dat dit nergens heen gaat. Als we nou eens zeggen dat een RPi 4 met Sunvox erop moet draaien. Wat hebben we dan nodig? Ik vind het leuk om te filosoferen maar als het nergens heen gaat maak ik iets op eigen initiatief.
​​
 
Het hele idee van dit topic is toch dat het soort van universeel wordt?
Alleen Sunvox is natuurlijk niet universeel.
Wat je nodig hebt voor Sunvox is letterlijk whatever je voor computer hebt liggen, het draait werkelijk op alles.
Dat maakt het ook niet echt een uitdaging, maar wel een goed beginpunt.

We hebben toch min of meer besloten dat het voor de Raspberry Pi moet zijn?
Als we nou voor custom controls besluiten om voor de Teensy te gaan dan kunnen we makkelijk code delen.
Ik ben wel bereid om een Teensy te bestellen en te werken aan de code voor controls en leds, er is al een hoop beschikbaar dus dat moet te doen zijn.

Geluidskaart kan zijn wat je wilt, want bijna alles wordt ondersteund door Linux/Raspbian.
Zelfde verhaal met beeldschermpje/touchscreen, bijna alles wordt ondersteund.

Daarnaast kunnen we designs voor behuizingen maken in bijvoorbeeld Sketchup en hier delen. Ik ben al bezig met mijn eerste idee.

Is hoop dat dit iets meer on-topic is. :luv:
 
Geluidskaart kan zijn wat je wilt, want bijna alles wordt ondersteund door Linux/Raspbian.
Maak daar maar gewoon "class-compliant" van, want er zijn ook genoeg kaarten die hier niet aan voldoen.
Met een class-compliant usb geluidskaart moet het geen probleem zijn idd.
 
Maak daar maar gewoon "class-compliant" van, want er zijn ook genoeg kaarten die hier niet aan voldoen.
Met een class-compliant usb geluidskaart moet het geen probleem zijn idd.
Ik had inderdaad even class-compliant neer moeten zetten, dat is duidelijker voor iedereen.
Mijn punt was meer dat bijna elke interface dat is tegenwoordig.
Daarnaast is dat geen vereiste, er zijn zat interfaces die niet class-compliant zijn maar wel werken.
Ik kan in ieder geval bijna alle audio interfaces in mijn studio gebruiken voor Linux(niet allemaal class-compliant).

Is een arduino niet makkelijker, beter te programmeren ? Die heeft ook nog een webbased editor.
Dat zou kunnen, maar een arduino kun je niet gewoon aan de USB hangen en verwachten dat het werkt.
Daarbij heb je een driver en software nodig voor de USB-serieele verbinding.
Een Teensy kan zichzelf identificeren als een class-comliant midi controller, toetsenbord, muis, of zelfs geluidskaart.
De meeste arduino's zijn ook duurder dan de teensy.
 
De geluidskaart van de RPi is in mijn ervaring slecht op dezelfde manier dat de geluidskaart van de meeste laptops slecht is: rare zoem en piep geluiden die je met een hoofdtelefoon duidelijk hoort als het stil is. Netzoals met een goedkope laptop is een eenvoudige USB geluidskaart een enorme stap vooruit omdat je dat gezoem en gepiep kwijt bent. Kan ook met een hat natuurlijk.
 
Jullie zijn op zoek naar de Monome Norns, nu ook als DIY pcb aangeboden. Werkt op basis van een Raspberry Pi. Andere diy variant heet Fates, hier te koop.



norns is many sound instruments. it connects to grids, MIDI and other objects. norns lets you define its behavior with scripts and DSP.

past. present. future. norns is many tomorrows.
  • linux-powered open-source sound computer
  • 2 audio in, 2 audio out, headphone
  • 4 USB device ports: grids, MIDI, WIFI, etc
  • bright white pixels, endless rotary encoders, key switches
  • milled aluminum assembly, hard anodized
  • internal battery, charge by USB
  • 6.2" x 4.0" x 0.8"
 
+1 voor Norns Shield of Fates Dac , zeker met Orac erop.
 
Back
Top