luisterstation maken (museum listening booth)

2206

www.florisvanhoof.com
Lid sinds
6 juni 2006
Berichten
1.024
Locatie
www.florisvanhoof.com
Ik ben een luisterstation aan het maken om mijn tracks in een museum over een koptelefoon te laten klinken.
Dus een behuizing met een mediaspeler en 16 genummerde knoppen om tracks te selecteren die dan over een koptelefoon afspelen.

misschien heeft iemand hier meer ervaring mee en kan me helpen met het volgende:

enclosure: Hammond enclosure? Hoe kan ik deze vastmaken aan de tafel? (bij Hammond enclosures zitten de vijzen odneraan, dus niet zo simpel om gewoon vast te vijzen)
media player: Tsunami Wav Trigger
16 knoppen: zijn er betaalbare 16 knops keypads? Of knoppen waar al een nummer op stat? Mouser links zijn welkom. Soms smelten mijn knoppen bij het solderen, zijn er andere manieren om die te bevestigen?
Hoofdtelefoon: welke over ear types hebben good PASSIEVE noise reduction? max 100 euro? Hoe de koptelefoon beveiligen?

alle tips welkom!
 
Ik heb geen specifieke tips voor je vragen, maar ik onderhou zelf hardware voor een museum in Utrecht met veel technisch spul (knoppen, schermen, computers), dus heb wel wat algemene tips uit vijf jaar ervaring met het fixen van installaties van anderen...

Hufter proof: zelfs in een ogenschijnlijk net museum zijn zaken soms "zomaar" kapot omdat mensen toch harder op knoppen slaan dan je verwacht. NOOIT consumentenspul gebruiken, zoek het in industrieel materiaal.

Warmte: veel apparatuur zit ingebouwd in consoles en afgewerkt meubilair. De plaatsing van de apparatuur heeft de ontwerper vaak niet aan gedacht. In de praktijk merk ik dat zelfs apparaten waar je het niet van verwacht in ongeventileerde kasten snel last krijgen van warmte.

KISS: zorg dat a-technisch museumpersoneel je setup kan (her)starten. Niks vervelender dan gebeld worden met "hij doet het niet" en dat het dan iets heel kleins blijkt te zijn. Ga er vanuit dat ze helemaal niks weten, en dus ook niks zelf moeten oplossen.

Backup: zorg dat je snel zaken kunt vervangen bij defecten (want die gaan altijd optreden). Een niet werkend museum-onderdeel is killing, en als je dan eerst nog een board moet bestellen ben je eigenlijk al te laat.

Documentatie: bij "ons" staan een aantal onderdelen die geleverd zijn door iemand die vlak na oplevering is overleden...

Algemeen: don't go cheap
 
@etaoin: Goed gezegd etaoin! Voor musea e.d. kan het niet 'hufterproof' genoeg zijn. Daar zitten de nodige kosten aan verbonden maar het betaalt zich ruimschoots terug door minder defecten.

@2206: Industrieel materiaal kan in ieder geval bij farnell gevonden worden maar, je gaat wel schrikken van de prijzen.
Voor drukknoppen kan je het ook zoeken in de wereld van deurbel installaties waar meestal RVS wordt gebruikt en robuust is uitgevoerd.
Capacitieve koppeling (dus niet mechanisch) kan ook een uitkomst bieden.
 
je kan ook naar arcade knoppen kijken.
die zijn bedoelt om op te rammen, dus dat heb je dan alvast voor elkaar :)
als je knoppen smelten: zet je soldeerstation niet te heet en houd de bout niet onnodig lang op het te solderen onderdeel. het moet kunnen is 1 of 2 seconden
 
Back
Top