De heb ik (af)gebouwd draad voor 2020!

SpringDisting.jpg - SpringDisting

Twee breakout expanders in 1; Modular Music Thing Spring en de Expert Sleepers Disting.
Dankzij youtuber MarkusFuller.
 
vert.jpg - Click image for larger version  Name:	vert.jpg Views:	0 Size:	49,7 KB ID:	3787424

Vert, dual attenuvertor naar een schema van Befaco.
Het koste moeite deze werkend te krijgen, gelukkig is hij nu ok.
 
Laatst gewijzigd:






























Iets meer dan een jaar aan gewerkt, maar dan nu eindelijk klaar:

de JaySys Electronics Quartz-4 analoge synthesizer.

Audio-demo's volgen nog.

Qua looks duidelijk geïnspireerd op een bepaalde profetische vintage polysynth.
Maar qua features is het meer een gepimpte Mono/Poly met meer modulaties, MIDI, velocity & aftertouch.
Niet de eerste synth die ik gebouwd heb (tis de 6de) maar wel de eerste met klavier.

Het is een 4-oscillator-parafonische synthesizer met een 12dB OTA multimode filter (LP, BP, HP)

Belangrijkste eigenschappen:
4 Cutris 3340-VCO's elk met hun eigen VCA en EG
1 12dB multimode VCF met Low-pass, Band-pass en High-pass modes
6 Curtis 3310-ADSR's (een voor elke vco, een voor VCF en 1 voor final-VCA)
2 VC-LFO's met een groot bereik (van enkele minuten per cycle tot over 1000 Hz)
1 Sample & Hold met verschillende input- en clock-sources
PWM, Sync & FM
1 microcontroller-sectie met display
Arpeggiator met de standaard features en wat chance-spul ingebouwd
3 key-modes: Unison, Dual en Poly
Midi in, out & thru, Velocity, Aftertouch, Pitch- en Mod-wheel

En ja, het is een behoorlijke spagetti aan de binnenkant, wat kabel-management was noodzakelijk.

:halleluja wauw.. da's nogal een prestatie, zelf zo'n Synth te bouwen, erg mooi. Ben wel nieuwsgierig naar de achtergrond, waarom je deze bent gaan maken (en maak je er dan 1, en volgend project? enz)
 
0F8DD758-4ED8-410A-900A-FDAAAEDB805E.jpeg
En weer wat extra ruimte gecreëerd :P
 
Men drie Jurgen Haible doosjes waar ik al enkele jaren aan bezig ben, en vandaag officieel afgewerkt heb.

- Krautrock Phaser (kloon van de Schulte Compact A Phaser)
- Triple Chorus (kloon van de Solina chorus)
- De Dim-D versie van de Subtle Chorus (kloon van de Roland Dimension D SDD-320 chorus)

Klinken alledrie enorm lekker!

Ik was laatst in mijn onafgebouwde projecten bak aan het speuren, en kwam mijn Haible collectie tegen. Ik heb de BBD ICs voor de Solina kloon (maar geen PCB) en een afgebouwd BBD PCB voor de Dim-D kloon (maar niet de BBD ICs). Ik denk niet dat ik ze allebei nog ga afbouwen, maar wellicht wel één van de twee. Als je maar één van de beide chorussen mocht houden, welke zou jij dan kiezen?
 
@ Sander02: Achtergrond was dat het altijd een wens van me is geweest om een analoge polysynth te maken.
Strikt genomen is deze niet polyfoon maar parafoon, maar is al een flinke stap in die richting.

@ Flyweight: Ja, frontplaat zelf ontworpen, geboord en voorzien van labelling.
Nee, deze is (helaas) niet programmeerbaar, daar komt het volgende project bij om de hoek kijken: een programmeerbare analoge monosynth (in 19").
 
EINDELIJK zelf weer eens een module gebouwd. Kassutronics uit Finland heeft nu een slope generator PCBtje, en die heb ik gekocht, maar hij heeft ook een MS20 filter clone, die meteen maar mee laten komen.
Dit weekend even in elkaar geduwd, en een fijn filtertje. Nog even zoeken hoe ik dit kleine spul het beste kan doen, eerder kon ik het allemaal heel goed zien, maar het is nu een beetje zoeken, bril op, bril af, leesbrilletje misschien?
Mocht er iemand anders nog deze KS20 VCF willen bouwen, er moeten piepkleine weerstanden op (through hole 0204), ik heb de elco's achteruit laten steken, omdat ze anders niet achter het panel pasten. Verder was mijn 470nF condensator te groot, dus die ook achterop. En ik had alleen maar top-adjust trimmers in 1k dus die ook achterop gehangen. Lekker filtertje hoor.
20201025_215731.jpg
 

Attachments

  • 20201025_215731.jpg
    20201025_215731.jpg
    52 KB · Bekeken: 137
Ik was laatst in mijn onafgebouwde projecten bak aan het speuren, en kwam mijn Haible collectie tegen. Ik heb de BBD ICs voor de Solina kloon (maar geen PCB) en een afgebouwd BBD PCB voor de Dim-D kloon (maar niet de BBD ICs). Ik denk niet dat ik ze allebei nog ga afbouwen, maar wellicht wel één van de twee. Als je maar één van de beide chorussen mocht houden, welke zou jij dan kiezen?
De Solina kloon heeft echt de seventies vibe, en de 3-bands EQ is een leuke extra tone shaper. Die chorus doet eigenlijk maar 1 ding maar doet het heel goed.

De Dim-D is subliem om mono sources in de mix heel breed te krijgen - niet echt een in your face chorus, vandaar ook de naam van de kloon, subtle chorus.

Wat kan meespelen in je keuze is de Klark Teknik 3rd Dimension, kan je kant en klaar kopen voor zo'n 150€. Moest ik de rackspace hebben had ik'm al gekocht.
 
Bedankt, daar kan ik wat mee! Ik was van plan om er een module voor mijn (grotendeels nog te bouwen) modular van te maken. Op basis van jouw bericht denk ik dat de Dim-D het beste past bij de muziek die ik maak, dus ga ik die Dim-D kloon (ooit) maken en de Solina BBDs verkopen. :okdan:
 
IMG_20201129_143117519.jpg
Eindelijk ook wat af kunnen maken vca, multiple en adsr van mamouth boutique, monotropa van reverse landfill en een dual att van befaco. Zo houden we de hobby nog wat betaalbaar.
 
Ik ben een mic aan het maken. Wel met bestaande componenten zoals capsule transformer buis en condensators, shell s. Alles moet ik op maat maken want ik gebruik spulletjes die niet overal precies daar voor bedoeld zijn.
Voor details voor de geïnteresseerden zijn ,
Haufe BV-08 transformer

Heiserman capsule HK47 HK47 Capsule
Russische militaire grade condensators.
Fet tube RCA 13CW4

Alles wordt in gebouwd in een Shell die behoorlijk lijkt op een U87ai/U67 mic.
Bouwtijd van deze mic is denk ik 4 maanden. + wachten op componenten.
Ook nog de powersupply. Sommige spulletjes heb ik al in huis
 
Laatst gewijzigd:
Foto’s
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    161,4 KB · Bekeken: 97
  • image.jpg
    image.jpg
    159 KB · Bekeken: 112
  • image.jpg
    image.jpg
    119,9 KB · Bekeken: 100
Back
Top