De heb ik (af)gebouwd draad voor 2020!

bijlevel : Heel leuk! :) Dit vraagt eigenlijk om een demo-videootje. :D

Een demo video zal niet veel meer laten zien dan wat vingergetrommel :P. Hierbij wel even een foto van hoe het geheel is aangepast aan mijn hand en een mp3-tje waarop te horen is hoe ik een bongo-partij heb opgenomen met het instrument. Zonder de vingerdrum zou dat een stuk moeilijker geweest zijn.

vingerdrum-met-vingers.gif


Bekijk bijlage demo vingerdrum - bongo's.mp3
 
bijlevel : Ik probeer er dan maar een voorstelling te maken van het vingergetrommel, bij het luisteren van de demo. ;) Maar dit is heel leuk! :okdan:
 
Ik heb na 4 revox a77 te kopen eindelijk na één jaar mijn prince Fatty mod klaar met een boel hulp van een andere liefhebber uit Canada.

Paar foto's van 't begin: een revox a77 met slechte caps recappen en vervolgens modden en 'n remote maken zodat ie varispeed krijgt.


IMG_4499.jpg


Schermafbeelding 2020-08-21 om 17.53.22.png



even eerste try out:

 
Breath Controller

Naast de vingerdrum heb ik ook een breath controller gemaakt, waarmee je dus noten kunt aanblazen. Dit geeft toch wel een andere dimensie aan de muziek, iig klinken bepaalde instrumenten een stuk natuurlijker. Het ziet er mss een beetje vreemd uit, maar omdat ik als toetsenist mijn beide handen vrij wilde houden moest het dus stevig bovenop mijn keyboard staan en lang genoeg zijn om comfortabel te kunnen blazen. Dit leidde tot een combinatie van oude onderdelen van bureaulampen en 3D-geprinte hulpstukken. De electronica is wederom een combinatie van de Teensy 2, potmeters en Arduino programmering en via de USB-connectie verschijnt het als een midi-instrument in je DAW. Bij de detailfoto kan je zien dat er een joystick op zit. Deze vervangt in feite de twee traditionele mod-wheels pitch bend en modulatie. Maar via de software kan je aan de joystick elke midi control nummer toewijzen. Dit instrument is met name interessant in combinatie met Respiro. Ik wil er hier geen reclame voor maken, maar het is een tijdje geleden op SF onder de aandacht gebracht en dat was mede de reden dat ik mij ging verdiepen in breath controllers.

breath-controller-1.gif


breath-controller-2.gif
 
Eindelijk een knappe DI box gemaakt :-)
Super toll, met ouwe iomega case, leuk schema van t`net ..dikke lundall trafo's erin....
Eigen PCB getekend, gelaserd en geëtst. Klinkt als een klok. !
Ik had eigenlijk geen zin om nog een set Neve DI's te kopen..no offence :P
 

Attachments

  • IMG_8481.JPG
    IMG_8481.JPG
    42 KB · Bekeken: 150
  • IMG_8480.JPG
    IMG_8480.JPG
    67,7 KB · Bekeken: 143
  • IMG_8476.JPG
    IMG_8476.JPG
    85,2 KB · Bekeken: 148
Een demo video zal niet veel meer laten zien dan wat vingergetrommel :P. Hierbij wel even een foto van hoe het geheel is aangepast aan mijn hand en een mp3-tje waarop te horen is hoe ik een bongo-partij heb opgenomen met het instrument. Zonder de vingerdrum zou dat een stuk moeilijker geweest zijn.

Klinkt in ieder geval heel natuurlijk als je op deze manier inspeelt, tof hoor.
 
Klinkt in ieder geval heel natuurlijk als je op deze manier inspeelt, tof hoor.

Ja, dat was ook mijn opzet en is redelijk gelukt. Om het om die manier met een drumstel te doen, is ingewikkelder en zal wat meer oefening vergen. Ook de breath controller die ik hier heb gepost bevordert het wat natuurlijker klinken van bepaalde synthesizer/sample-instrumenten. Ik heb daar nog geen voorbeeld van, want ook het 'bespelen' van de breath controller vergt oefening, maar dan meer in de sfeer van adembeheersing. Nu ben ik al na 5 minuten buiten adem! ;)
 
Quartz-4 - 1 [1600x1200].jpg - JaySys Electronics Quartz - 4 Analog Synthesizer






























Iets meer dan een jaar aan gewerkt, maar dan nu eindelijk klaar:

de JaySys Electronics Quartz-4 analoge synthesizer.

Audio-demo's volgen nog.

Qua looks duidelijk geïnspireerd op een bepaalde profetische vintage polysynth.
Maar qua features is het meer een gepimpte Mono/Poly met meer modulaties, MIDI, velocity & aftertouch.
Niet de eerste synth die ik gebouwd heb (tis de 6de) maar wel de eerste met klavier.

Het is een 4-oscillator-parafonische synthesizer met een 12dB OTA multimode filter (LP, BP, HP)

Belangrijkste eigenschappen:
4 Cutris 3340-VCO's elk met hun eigen VCA en EG
1 12dB multimode VCF met Low-pass, Band-pass en High-pass modes
6 Curtis 3310-ADSR's (een voor elke vco, een voor VCF en 1 voor final-VCA)
2 VC-LFO's met een groot bereik (van enkele minuten per cycle tot over 1000 Hz)
1 Sample & Hold met verschillende input- en clock-sources
PWM, Sync & FM
1 microcontroller-sectie met display
Arpeggiator met de standaard features en wat chance-spul ingebouwd
3 key-modes: Unison, Dual en Poly
Midi in, out & thru, Velocity, Aftertouch, Pitch- en Mod-wheel

En ja, het is een behoorlijke spagetti aan de binnenkant, wat kabel-management was noodzakelijk.

IMG_20200830_165405__01 [1600x1200].jpg - JaySys Electronics Quartz - 4 Inside
 
Back
Top