De heb ik (af)gebouwd draad voor 2020!

Deze moest er nog bij
 

Attachments

  • F225053D-7066-4843-90D2-13FD9D73BD66.jpeg
    F225053D-7066-4843-90D2-13FD9D73BD66.jpeg
    27,5 KB · Bekeken: 140
:okdan: Nice Raoul! Ideale aanvulling op deze logic modules zou volgens mij de NLC 8bit cypher zijn.

Is het gewoon papier wat op je panels zit? het ziet er goed uit, maar ben je niet bang dat het snel verbleekt?
 
Het is inderdaad paperface, wel gelamineerd.
Cypher ken ik nog niet ben benieuwd
 
IMG_20200608_112234457.jpg

Mijn eerste twee zelf-ontworpen printplaatjes. Met al dat thuis-zitten mezelf toch maar eens Kicad geleerd.
De eerste is een stereo gebalanceerde output voor achter op mijn eurorack behuizingen op basis van de THAT1646 line driver. De tweede is een midi in- en out-put voor microcontroller projectjes. Simpele projectjes maar een leuk begin. Er komen nog wel nieuw revisies want ik ben al wat foutjes tegengekomen.
 

Attachments

  • IMG_20200608_112345467.jpg
    IMG_20200608_112345467.jpg
    39,2 KB · Bekeken: 138
Nice. Ook meteen SMD, met een stencil dan ook?

Dat dan weer niet. Ik heb het gewoon met de hand gesoldeerd (als je goed kijkt zie je ook wel dat niet alle onderdeeltjes mooi rechtgetrokken zijn zoals in een reflow-oven)
Ik ben ook wel benieuwd of een stencil en soldeerpasta handig is als je geen reflow-oven of plaat hebt? Dit ging na even wennen in ieder geval al een stuk sneller en fijner dan through hole. Ik mis het buigen van leads helemaal niet :-D

Overigens staan de kicad files hier voor mensen die zelf deze boards willen uitproberen;
https://github.com/mendelt/micro-midi
https://github.com/mendelt/eurorack_balanced_out

Maar misschien even wachten tot ik alle foutjes eruit gehaald heb. :-)
 
Tof hoor, je eerste eigen PCB bekleden is echt wel een momentje, ik heb er ook 1 die gelukkig werkt.
 
Tof hoor, je eerste eigen PCB bekleden is echt wel een momentje, ik heb er ook 1 die gelukkig werkt.

Ik was vooral verbaasd hoe makkelijk is om nu iets professioneels te maken. Ik hikte er vroeger altijd tegenaan. Stripboard was altijd ellendig gepuzzel en zelf pcbtjes etsen was ook een hoop geklooi dus daar ben ik nooit echt aan begonnen. Het is nu ineens zo makkelijk. Met Kicad heb je voor niks geweldige software, en gewoon het idee dat je een ontwerpje op een chinese website upload en dat er een paar dagen later een envelop met je eigen professionele kwaliteit pcbtjes op de deurmat ligt is best bizar eigenlijk.
 
+1
Veel printjes geetst en het etsen was nog tot daar aan toe, het boren van de gaatjes , saaaaaaaaaiii
Maar printjes uit china zijn heel prima, dubbelzijdig, vertind, soldermask, zeefdruk, superfijn. Alleen even iets testen zit er niet in, deed ik eerder wel eens, vrijdagavond ontwerpje maken, zaterdag etsen en bouwen, zondag testen. Beetje meer geduld nodig :)
Overigens halverwege het jaar, en zelf nog niks electronisch afgemaakt, deerniswekkend.....
 
Ik heb nieuwe side panels voor m'n Behringer RD8 en ook voor de Deepmind gefabriceerd.
alles van Eiken en (experimenteel....:P) gezapped met hoog voltage.

RD8.jpg


DM6.JPG
 
Hoi Edwin, dat doe ik met een Lichtenbergmachine. Zelf gebouwd met een Neon transformator van 5000 Volt.:)
 
stripboarder NLC sloth en diff-rect beide op stripboard voor bij mijn Serge ;-) mijn eerste eigen stripboard lay-outs met dank aan stripboarder voor de goede coaching
 

Attachments

  • 64B211D1-72F4-4FAB-8F24-8A2E931BAD21.jpeg
    64B211D1-72F4-4FAB-8F24-8A2E931BAD21.jpeg
    52,6 KB · Bekeken: 141
geen dank. Als je straks Fritzing wat beter kent ga je vanzelf je eigen "echte" pcbs maken, nou ja.. bijna vanzelf:D
 
vanzelf je eigen "echte" pcbs maken
Het is zeker te doen.
TrimultFrontSideBack.jpg

Dit is mijn tweede PCB, nu ook met frontje; triple multiple in eurorack formaat,gebruik makende van OPA4171 opamps.
Ik heb er nu twee gemaakt wat mijn ook eerste SMT ervaringen zijn, maar met een stencil voor de onderkant en research viel het allemaal best mee.

plus punten:
-geen voltage drop door kwaliteits componenten
-skiff friendly
-mooi bi-polair LED licht mede door kunststof bussen eronder (afgekeken van Rossum Electronics)

min punten:
-alle PCB traces zijn 16 mil (autoroute werk, trace breedtes berekenen kan ik (nog) niet)
-mouse bites op de zijkanten van de panels
-de PCB is lood vrij geproduceerd maar ik heb alles met lood houdende soldeer gemonteerd (liever eerst SMT met lood omdat ik ervaring met zulk soldeertin heb)
-hoog geprijsde componenten
 
Heb je die chips er zelf op gezet? Powertraces mogen wel wat breder denk ik, maar je hebt in elk geval het lef gehad de proef op de som te nemen en het te bestellen. Ik denk dat het (incl stencil) nog redelijk prijzig was.

Is dat panel gewoon zwart soldermask en witte silkscreen? Panels van pcb materiaal zijn vaak zo glimmend en halfdoorschijnend. Dat lijkt bij jouw panel niet. Wel jammer van die randjes die overblijven van het panelizen.
 
Heb je die chips er zelf op gezet?
Ja, eerst 1 board gedaan, daar had ik twee bridges door teveel pasta, daarna vier in 1 keer (stencil is voor 4) welke in 1 keer goed ging. Alle SMD met hete lucht.
Power traces bredere, goeie, nu is alles 16 mil omdat de pins van de opamps dat zijn, 16 mil kan theoretisch 1,6 A hebben dus hier maakt het nog niks uit denk ik.
De panel is idd mat zwart soldermask van JLCPCB, de mousebites zie je niet als ie in een rack zit maar de volgende keer panalize ik de frontjes niet denk ik.
Ik wil er een paar verkopen om mijn kosten te drukken, een paar maar want ik wil niet in het vaarwater van de echte makers zitten, stuur me een pb als iemand interesse heeft.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top