ProtoKlee, ofwel de oer-Klee Sequencer

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Mijn nieuwste fascinatie, gevonden bij het zoeken naar wat zo'n ding nu eigenlijk is, is het allereerste prototype van een Kleesequencer: http://electro-music.com/forum/topic-10822.html
Zoals ontworpen door Scott Stites. Het staat in een oude thread waar geen enkele link meer werkt, en de enige lead daar naar de verdere uitwerking is de oekterm "Birth of the Klee Sequencer". Die leidt wel ergens heen, maar ook daar zijn alle links naar schema's en verdere uitweidingen dood.

2 vraagjes: heeft iemand dit prototype wel eens gebouwd? IK heb alles in huis en sta op het punt er aan te beginnen, maar niet alles is even duidelijk, bovendien verteld hij ook dat het min of meer een uit het geheugen gereconstrueerd incompleet schema is. Het lijkt me dat het wel aan de praat te krijgen is, maar als iemand er al ervaring mee heeft zou dat leuk zijn. Het is een heel verleidelijk, niet al te ingewikkeld schema, dus ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die zich er aan verslingert. De enige links die wel werken zijn naar twee mp3's die zeggen van dit protype te zijn, en die vind ik interessant genoeg om me er aan te wagen, zeker omdat een echte KLee ver buiten bereik ligt (alleen de kosten voor alle frontplaathardware al, 16 pots, schakelaars, jacks enz, pffffffffff... EN wat ik aan schema's tegen kom in de thread over de ontwikkeling, voor zover die er zijn, maakt me niet echt dapper om aan zoiets te beginnen.

Oh ja, dat was de eerste vraag, de tweede: weet iemand waar het complete verhaal, met werkende links enzo, of in ieder geval incl. alle ontbrekende info waar bovenstaande link toe leidt?

Hier onder in ieder geval alvast het schema van dat prototype:
protoklee_639.jpg
 
Neem aan dat je de uitgebreide versie wel hebt gevonden, hier. Ik zou proberen dit prototype op een breadboard te zetten en kijken of het werkt. Het is niet zo heel ingewikkeld, als het doet wat het moet doen kun je het eventueel nog wat tweaken of uitbreiden voor de definitieve versie. :)
 
...de uitgebreide versie wel hebt gevonden, hier. Ik zou proberen dit prototype op een breadboard te zetten...

Helaas kan ik daar geen schema vinden, staat wel een link, maar die leidt alleen naar het blokschema eronder... Verder een link naar de Electro-Music thread, die dus heel frustrerend onder andere een link naar een stripboard layout geeft: ook dood...

Wel een super idee om het eerst op breadboard te zetten, had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht, bedankt voor de tip!! Zou me een hoop teleurstelling kunnen besparen, of -waarschijnlijker- een stripboard met uiteindelijk 3 extra bordjes eraan gelijmd en een heleboel onhandig omgeleide tracks en los-, om- en bijsolderen om waardes te veranderen (loslatende tracks!)... Ik heb erg weinig ervaring met breadboards, alleen de afgelopen 2 maanden een paar keer een paar heel elementaire deelschakelingetjes en ideetjes opgezet, dus dit is een leuke uitdaging. Ik zie daar bovendien een stuk minder tegenop dan ik een paar dagen geleden zou doen omdat ik net van ALI-Express endelijk m'n pakje met 20 breadboard-jumperkabeltjes heb ontvangen (1 eu met verzending... had er voor 1,20 nog een setje van 20cm bij moeten nemen), en m'n handen jeuken om ze te gebruiken. Met die kabeltjes moet het inderdaad niet al te moeilijk zijn, 4 ic'tjes en een hoop herhaling.
 
Stripboard layouts in de bijlagen. Ik vraag me trouwens af of je je niet verkijkt op de de 'protoklee', want volgens mij had die net zoveel frontplaat hardware als de v1.
 

Attachments

  • Klee-2-(cs).gif
    Klee-2-(cs).gif
    113,6 KB · Bekeken: 150
  • Klee-1-(cs).gif
    Klee-1-(cs).gif
    128,7 KB · Bekeken: 149
  • Klee-1.gif
    Klee-1.gif
    111,4 KB · Bekeken: 189
  • Klee-3-(cs).gif
    Klee-3-(cs).gif
    137 KB · Bekeken: 146
  • Klee-3.gif
    Klee-3.gif
    126,7 KB · Bekeken: 130
  • Klee-2.gif
    Klee-2.gif
    109,6 KB · Bekeken: 145
Stripboard layouts in de bijlagen. Ik vraag me trouwens af of je je niet verkijkt op de de 'protoklee', want volgens mij had die net zoveel frontplaat hardware als de v1.

Wauw, bedankt!! Wat het verkijken betreft, nee ik heb helemaal door wat die ProtoKlee behelst, niet meer dan een loop/random schakelaar, 4 potjes en een cv-uit (naja, 5, een probabilty met cv-in is er ook nog) en 4 triggeruitgangen, dat is het wel geloof ik. 'T is niet meer dan een proof-of-concept, maar dat vind ik interessant genoeg om te beginnen. Of zelfs om te eindigen, want weet sowiezo niet eens of ik wel een 'echte' Klee er bij wil, ben niet zo heel erg van de sequencers (dat ding zou trouwens niet eens in m'n huidige kast passen, of hem helemaal bijna half vullen...). Maar vind het wel heel fijn dit nu op de plank te hebben, als ik eens een berg oude pots en schakelaars ergens tegenkom... Heb nu nog zat plannetjes voor de komende projectjes, maar die raken natuurlijk ooit op. Ga hier oook eens even flink in speuren naar de protokern, als die er in zit, zou leuk zijn, spaart watw gepuzzel op m'n stripboardje wellicht. En misschien zijn er ook wat ideetjes voor uitbreidinkjes en/of mods van die proto uit te vissen. Nogmaals bedankt!
Heb je trouwens ook het schema? Want ook dat kan ik niet vinden, en zou wel handig zijn bij de layout...

Wat ik vooral hoop van die proto is dat ik er af en toe wat leuke randomriedeltjes met enige structuur voor tonen of sturing uit kan halen, en wil het concept wel eens verkennen van zo'n raar zichzelf alle kanten op beinvloedend machientje. De volle Klee fascineert me wel, maar ik had niet echt de aanvechting zo'n ding te willen, maar toen ik deze simpele elementaire versie zag begon het toch wel te jeuken...
 
Laatst gewijzigd:
Als de protoklee maar 4 stappen was, dan is deze stripboard van de v1 (ik heb geen idee, ik heb 'm alleen als 'Klee stripboard' staan).
Met twee 4034's is hij 16 stappen namelijk. Dus dan is dit niet wat je zoekt.

Heb je de dode links al in de wayback machine gegooid? Het was destijds een vrij populair topic, dus ik gok dat die 'm vrij veel geïndexeerd heeft.
 
Astrogator : Ken je ook de Rungler?
Eh, nee!? Wat eh, doet die? En is'ie zo simpel of wordt het linker deel van het schema 8 keer herhaald aan al die lege pinnetjes?. Oh, en de afkorting 'AGND' ken ik niet, ik neem aan dat dat gewoon nnul is? Waar staat die A dan voor, Alternative of zo?
Wacht eens, ik zie al dat het in ieder geval een varierende spanning genereert vanuit verschillende combinaties van de drie uitgangsbits. Maar erg veel variatie kan daar zo niet in zitten lijkt me, of zijn er meer Q-uitgangen die er ook aan moeten bv? Heee... wacht eens, die rare koppelingen van die mixer-inputs (de 2 15K's en de 30k rechts), die doen rare dingen met de spanning, zeker door die ene 30k, maar kan het niet goed overzien, zorgen die ervoor dat er meer mogelijke spanningen bij verschillende bitcombinaties zijn waarschijnlijk?
En wat is ingang P1, een spanning zeker, of een trigger... Confuzzling... Ik snap ook niet zo goed hoe deze shiftregisters werken, wat de verschillende in en uitgangen precies doen (behalve clock dan...). Heeft die invloed op de 'toevalligheid' van de patronen? Oh ja, en wat moet ik met die XOR uitgang?

Ziet er leuk uit, als ik me niet vergis heb ik ergens een 4021 slingeren, en de rest heb ik sowiezo. Staat in een kwartiertje op een breadboard (of half uurtje of zelfs uurtje bij mij, ik zeg al, weinig ervaring mee).
 
Laatst gewijzigd:
Ik zie ook wel een soort verwantschap, fantaseer al wat over eventuele mogelijke combinatie tot spannender geheel..?...
 
In het schema staat 'AGND' simpel voor Analog Ground. De Rungler is onderdeel van de Benjolin, door Rob Hordijk. Meer hier en ook hier. Die weerstanden van 30k en 15k vormen een eenvoudige D/A-converter. Maar lees de links even door, die geven een goede uitleg wat het doet. Het is vrij simpel, maar laat inderdaad de fantasie maar even de vrije loop wat je ermee kan. :)

Edit:

Bedoelde eigenlijk deze link voor de Rungler. :)
 
Als je dit type circuits zoekt kan ik je de website van Andrew F. (nonlinear circuits/NLC) aanraden. 2 goede modules die ik zelf gebouwd heb zijn Divine Cmos en 8-bit Cypher. Maar hij heeft er meer. Sommige modules zijn wel tamelijk complex. Waarschijnlijk te complex om op stripboard te maken.
 
Neem aan dat je de uitgebreide versie wel hebt gevonden, hier. Ik zou proberen dit prototype op een breadboard te zetten en kijken of het werkt. Het is niet zo heel ingewikkeld, als het doet wat het moet doen kun je het eventueel nog wat tweaken of uitbreiden voor de definitieve versie. :)

Ik heb hier nog eens naar gekeken, omdat ik momenteel met de protoklee aan het stoeien ben die ik nu net gebouwd heb (doet moeilijk :-( ), hopende op wat meer context, maar ik kan deze schakeling daar helemaal niet in vinden, helemaal geen 4006 of vergelijkbaar ic (?) zelfs. Wat is dan uiteindelijk het verband hier? Ik kom er niet uit, maar jij misschien wel, zoja kun je me dat uitleggen?.
 
Het zip-bestand met schema's is niet te downloaden, ook niet via Wayback Machine, kennelijk. Ik duik even in m'n digitale archief om te zien of ik het nog heb.
 
Lang geleden dat ik dit voor het laatst heb gezien. Ik neem aan dat de inhoud van de zip-file hetzelfde is als de schema's die als jpg's zijn te bekijken. Heb het zip-bestand niet meer in archief. Het is een wat andere benadering, die ter vergelijking misschien interessant is. Neem deze beschrijving even door, die is wel te downloaden.
 
Ik heb ondertussen de oorspronkelijke publicatie van dit schema gevonden, met een uitleg van het principe: https://www.birthofasynth.com/Scott_Stites/Pages/Klee_Birth.html . Dat is zeer verhelderend, want er blijkt uit dat in feite dit dus geen zelfstandige random-generator is: de random-component moet komen van de signal-input, of beter gezegd, e combintie tussen de clock en die input (als ik het goed begrijp tenminste, als je tijd hebt het ook eens door te lezen kun jij er misschien een duidelijker licht op schijnen). Ik heb nog een paar schema's van random-generators met de 4006 gevonden, waar grotendeels dezelfde loops zijn geschakeld op de chip, maar iedere keer net een ander erbij, die minder symmetrisch is zeg maar. Hoe dat nou allemaal precies werkt kan ik totaal niet doorgronden. Nou moet ik zeggen dat als ik me kwaad zou maken en er echt een avond op zou gaan zitten puzzelen en studeren dat vast wel zou lukken, maar dat gaat me te ver nu, ik wil gewoon dat het werkt. De reden dat ik er verder in dook was dat op de een of andere manier er maar geen loop wilde ontstaan, of zelfs maar een doorgaand random-gedrag: iedeere keer bij opstarten was een LED aan (steeds de zelfde trouwens), en dan met wat tikjes met een 5 volt-klem op de clock gingen random de andere LEDs er bij aan, tot ze alle 4 aan waren, en dan bleef de boel steken.
Ik had de pot linksboven nog niet aangesloten, en de schakelaar ook niet Door uiteindelijk ook een signaal te voeren aan de signaalingag lukte het eindelijk wel, ook om uiteindelijk als er een par mutaties snel na elkaar waren een loop te krijgen door om te schakelen.

Toch blijft het vreemd: het lukt maar soms, ik moet vaak de boel resetten door de voeding er even af te halen, hij start soms maar niet of moeilijk, pas na een hoop gerommel met de probability-pot, en blijft uiteindelijk steeds weer steken met of alles aan, of alleen die ene LED die aan het begin aan is. Nadere inspectie maakte duidelijk dat die ene LED ook nooit uit gaat. Zover ben ik nu, heb net de aansluitingen van alle comparators die LEDs sturen gecheckt, en ga daar nu aan meten of daar iets mis is met een ervan. Ik denk het echter niet, want dat zou de 4006 verder niet beinvloeden. Het vermoeden dat de chip gezapt is begint me steeds meer te bekruipen. Ik dacht eerst helemaal, maar nu ik wel enig resultaat heb behaald denk ik dat één van de ingangen of uitgangen doorgebrand is. Ik had geen overdreven antistatische maatregelen getroffen (doe ik nooit verder dan de pootjes niet aanraken; geen vloerbedekking en alleen katoenen kleding, nog nooit een zap in m'n huis gehad dus... werk verder op een antistatische mat) De chip komt uit een digi-noise module van de oude FOrmant (die overigens nooit echt bruikbare (semi-random) noise heeft opgeleverd indertijd, er was een heel herkenbaar patroon in te herkennen, en klonk nu in hindsight heel digitaal). Misschien heb ik hem toen al gezapt, was daarom die noise ook zo lelijk?
 
Deze is er ook nog met een 4006 (en cv control): https://www.elby-designs.com/webtek/...tal_noise.html

Interessant, deze heeft hele andere loops op de chip als die andere schakelingen, die hebben alle drei tenminste 2 gemeen, deze zijn allemaal (?) tussen de even en de oneven, bij die andere niet, of maar één. Dat moet voor veel onvoorspelbaarder sequensen zorgen. Ook hier weer moet dus inderdaad de boel ge-"seed" worden met iets, in dit geval de toevallige 'stand' van de condensator met weerstand die genoemd zijn in de tekst zo op eerste gezicht (puur uit de tekst, heb het schema verder niet bestudeerd, kan het verkeerd begrepen hebben).
DIe CV-control stuurt trouwens alleen de clockfrequentie, niks van de 4006 verder.
Ik heb al besloten hier een clock toe te voegen aan de schkeling, met een simpele 55, (ook zoals hier met een break-contact in e connector voor een external clock) want om dat altijd in te moeten patchen en een LFO aan te offeren als er geen sync-noodzaak is met iets anders lijkt me onzin.
 
Na een hoop gestoei en een opgeblazen 4006 heb ik 'm nu dan toch aan de praat met een nieuwe chip. De meeste problemen bleken inderdaad veroorzaakt door een al kapotte poort. Uiteindelijk liep'ie prima, maar de sequens stierf altijd zodra alle vier poorten aan waren. Hoe het precies zat weet ik niet, alleen dus zoals al gezegd dat bij inschakeling een kanaal altijd al aan was en aan bleef. Als ik voor dat gebeurde overschakelde naar loop liep'ie prima, maar met een kanaal dat nooit uit gaat ward't toch flink beknot in de mogelijke varaiaties, om maar niet te spreken van de onhandigheid van plots vastlopen met als enige oplossing de power recyclen. Hoe dan ook, met een nieuwe chip was alles koek en ei en kon ik verder gaan experimenteren.
Ik had er ondertussen ook een interne klok bij gebouwd (een simpel 555 astdebieltje), en daar de juiste waarde voor vinden van condensator met de gegeven pot van 100 K (de enige die ik had die klein genoeg was om er nog bij te kunnen op het frontplaatje) was een hele toer, net als het regelbereik van die pot zinvol maken, en bruikbaar: uiteindelijk bleken mijn eindeloze experimenten met weerstandjes in verschillende configuraties parallel aan de pot futiel en onnodig omdat ik al die tijd al met een log-pot bleek te maken te hebben. En die omgekeerd gebruiken (dan maar linksom snel en rechtsom langzaam...) kreeg ik de gewenste controle. Het feit dat ik met de uiteindelijke condensatorwaarde geen echt bevredigend groot bereik in tempo kon krijgen maakt bij nader inzien niet uit, ik kan er ook nog altijd een externe clock op zetten, via de ingangjack die als er niks inzit genormaliseerd is op die 555.
Om het bereik van de 555 clock goed te krijgen en ook de regeling wat minder gevoelig zodat het tempo ook echt goed instelbaar is heb ik nog een weerstand in serie met de pot, 4K7; ook die waarde vinden was een hoop geexperimenteer en heen en weer geloop tussen soldeerstation en synth. Met m'n huidige waardes (condensator 10 uF, maakte nog flink uit welk exemplaar, de kleinste totleranties hebben op het snelste tempo flink wat invloed) Kan niet wachten tot m'n weerstandd-decade-bordje van m'n Chinese oom Ali eindelijk in de bus valt, zal zulke operaties een stuk simpeler en sneller maken...

Dan was er nog iets: het regelbereik van de uitgang-CV potmeters is in dit schema veel en veel te groot. Door te experimenteren met de terugkoppelweerstand van U3a kwam ik op een heel bruikbaar ruim octaaf met ik weet zo direct even niet meer welke waarde. Aangezien de intervallen optellen bij elkaar is dat een heel bruikbaar en zinnig bereik, dat ook goed zuiver is in te stellen. Want door dat optellen luistert dat heel nauw: als je een intrval niet helemaal zuiver instelt, en een ander ook, krijg je dsamen dus een tamelijk onzuiver interval, en met nog een en nog een wordt de boel zo vals als een kraai. Of je moet het microtonaal noemen, kan natuurlijk ook en is interssant genoeg om ook te verkennen natuurijk.

Kortom, je kunt echt alle kanten op met dit simpele sequencertj, het is echt alleszins de moeite waard het te bouwen en er lekker mee te gaan stoeien. Ik heb er nu 2 dagen mee zitten experimenteren en al zeker een interessante opname gemaakt, en een ander keer een werkelijk mooi stuk muziek gespeeld dat ik helaas niet had opgenomen. Dat is het natuurijk met dit gevalletje, als je uiteindelijk een mooie sequens hebt gevonden kun je hem niet bewaren: de intervallen wel, dat zijn de standen van de pots, maar de sequens zelf moet je maar net op stuiten, en met vier variabelen en 16 stappen zijn de mogelijkheden eindeloos, of beter gezegd, erg talrijk. Kan iemand dat misschien uitrekenen? Ik zou zop gauw niet weten hoe, al zou ik waarschijnlijk als ik me kwaad maak er wel uit komen, wiskunde is niet mijn talent en het doet echt pijn aan m'n hersens zoiets te proberen. Toch zou ik het wel heel graag willen weten.

Als je toevallig nog een 4006 hebt liggen kan ik niet anders dan je aansporen om niet te treuzelen en welke pots en opamp en weerstandjes ij elkaar te rapen die je maar in huis hebt en hier bruikbaar zijn (het is natuurlijk allemaal volkomen willekeurig de waardes die hier gekozen zijn, je kunt er van alles voor in de plaats zetten...) en dit heerlijk stukje speelgoed te bouwen, je zult er zeer zeker geen spijt van hebben!
 
Een uitbreidinkje dat ik er graag nog op wil zetten is een oude ultraplatte grote lipo-accu die ik nog uit een oude Apple smartphone heb (paar millimeter dik, en zo groot als de print zo'n beetje!) met een micro-lipoladerbordje dat ik verwacht van oom Ali, zodat de 4006 nog een dagje of wat onder stroom kan blijven: dan kan ik de volgende dag of later nog verder met de zelfdee gevonden magische sequens. Ik ben benieuwd hoeveel dagen ik het gehugen vast zou kunnen houden op dat accuutje, wat zou die 4006 gebruiken in rust? En hoe zou ik het zo kunnen uitvogelen dat alleen de 4006 ondr spanning gehouden wordt met dat accuutje als ik de synth uitzet, en niet de rest van de print (of erger nog de hele synth :-P ), dat wordt nog een hele toer om uit te vogelen. Als iemand daar suggesties voor heeft hoor ik het graag.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top