Midibox SEQ v4 sequencer, iemand ooit gebouwd en die wil/kan helpen?

nick nova

Resonator
Lid sinds
24 oktober 2001
Berichten
2.771
Locatie
Mortsel, Antwerpen
Ik heb een tijdje terug een Midibox SEQ v4 overgenomen.

Nu zijn de displays beide beginnen vervagen om een of andere reden.
Ik ben na een zoektocht uitgekomen bij vervangende oled schermen (2x).
Die werken op zich wel, maar ze geven rare tekens, hetgeen kan wijzen op een soldeerprobleem oid.

Ik heb er al op liggen zoeken, maar kom er niet uit hoe ik dit kan oplossen.

Is er iemand die er zo een gebeouwd heeft en mij hier evnetueel over kan adviseren of mee wilt helpen?

Merci alvast!
 
Daar zitten toch geen oleds in de midibox ? Ik heb er 1 gebouwd met 2x midi i/o, Dout, 8x CV out en 1x Midi IIc outs.

Draai je de displays om heb je dan hetzelfde probleem op een ander display?
If so, dan is de kabel wellicht in order en zou ik de connector checken op het main board en de connector die met het stm32f4 board verbind.
Eventueel alles reflowen kun je ook proberen.

Er is goede dokumentatie en je kunt evt hulp vragen op het midibox forum. Dit project is niet echt iets voor beginners zou ik denken.
Dus het is wel wat vereist dat je weet hoe je moet debuggen
 
Degene die ik overkocht had al oleds, en die heb ik nu vervangen.
Het heeft gewerkt daarvoor, zelfs toen ik 1 oled had vervangen.
Ik had toen ook al het probleem van rare digits, maar na het nakijken soldeerpunten was dat opgelost.
De 2de is beter gesoldeerd dan de eerste, heb dit ook al meerdere keren herbekeken en blijft hetzelfde.

Als 1 vd 2 displays ontkoppeld wordt, werkt de andere wel gewoon met de juiste digits. Dit is zo voor de 2 displays
op beide kanten. Het is pas als ik de 2 samen aansluit, dat het zich voordoet. Dat kan echt aan het solderen liggen, maar ik zie niet in hoe ik het beter kan solderen.

Ik heb al op het forum liggen zoeken of de voltages juist zijn. 5V zijn ze, net zoals de voorgaande.

Ik heb een beetje kennis van elektronica maar noem me zelf geen expert. Ik was pas na de aanschaf op de hoogte vd policies van de community... Daarnaast heb ik hem gekocht om er muziek mee te maken, niet om aan te gaan sleutelen. Maar nu wil ik hem dus echt gaan gebruiken, maar dat lukt nu dus niet :(

Als ik op midibox met mijn beperkte expertise hulp ga vragen, bestaat het risico dat ze me gaan aanklagen ofzo, ik heb daar een horrorverhaal over gelezen.

Mja, lastig.
 
Is je voeding zwaar genoeg? Als het pas optreedt als je beide aansluit kan het ook zijn dat je voeding inzakt en de problemen veroorzaakt.
 
Dank voor het meedenken!

Dit is de datasheet vd oleds die ik kocht:
http://www.farnell.com/datasheets/2342780.pdf

Volgens mij is die HD44780 compatible, maar kan het niet meteen terugvinden.

De vorige die erin zaten, waren geen OLEDs, maar LCDs, dat had ik verkeerd gezien.
Volgens mij zijn het deze:
https://www.mouser.com/datasheet/2/309/C-51850NFQJ-LW-AAN-471131.pdf
Het merk/type dat erop staat is: Optrex C-51850 (PWB51850B-VO), maar Optrex betsaat niet meer en is nu Kyocera.

Te lage voeding, hmm ik heb zo'n donkerblauw vermoeden dat het daarmee te maken kan hebben.
Waarom zouden die vorige het begeven hebben?

Als ik de datasheets vergelijk bij Supply Power, staat er bij de OLEDS 60mA, en bij de Optrex 2-3mA.
Kan dit het zijn?

De poweradapter die erbij zat levert levert 5V, 1000mA.

Als het aan de poweradapter ligt, hoe komt het dan dat die eerste 2 los van mekaar zijn beginnen uitdoven?
Dat ging heel langzaam bij de ene toen de 2 LCDs er nog inzaten, toen ik die ene verving door die Oled, werkte het even goed voor beiden, maar het duurde niet lang of die andere verzwakte helemaal naar zwart op nogal korte termijn. Dat zegt ook al wel iets natuurlijk.
 
@flyweight: de link met tips op het midibox forum had ik al bekeken, maar leek me niet helemaal om hetzelfde te gaan.

Is een voeding met hoger amperage een oplossing hiervoor?
 
Laatst gewijzigd:
Ben geen expert of zo masr probeer mee te denken.

Mijn midi box met lcd's loopt prima met op een zwakke usb batterij.

Dus dat psu verhaal is het wellicht niet.
 
Ik heb ooit een midibox gebouwd waarvan de displays 400mA waren, dus vandaar de gedachte. Met 60 zou geen issue moeten zijn inderdaad, tenzij er nog iets tussen zit wat dat niet trekt (een transistor als stroombron die niet genoeg kan leveren? Ik ken het v4 schema niet)
 
De poweradapter die erbij zat levert levert 5V, 1000mA.

dis is genoeg voor zowel oled als lcd....oled verbruikt minder dan lcd volgens mij.

en als je de oude displays weer aansluit werkt het dan wel ??....

als je display vaag word dan ken je brightness en contrast instellen met de potmetertjes op het core board....

ik heb ook gemerkt dat je dit moet bijstellen als je weer andere dingen aan je seqv4 hangt wat in de Din & Dout shiftregister chain hangt....zoals een BLM of TPD of aout_NG
 
Als ik de datasheets vergelijk bij Supply Power, staat er bij de OLEDS 60mA, en bij de Optrex 2-3mA.

LCD is lage logic current (2-3 mA inderdaad voor de Optrex) maar wel PLUS backlight (120mA in het geval van die Optrex, pagina 7 van de pdf).
OLED heeft geen backlight maar vraagt wel meer van de logic kant. Pinnen 3 (contrast) en 15-16 (backlight) zijn niet aangesloten.

Ik ken de core32 niet, maar als daar voor de Vdd (pin 2) een printspoor zit dat berekend is op 10-20 mA, en daar gaat nu 120 mA (2 x 60) overheen, zou dat 'm theoretisch wat kunnen remmen, waardoor er geen 5V op het display staat. Een ontwerp uit 2013 heeft misschien geen rekening gehouden met OLEDs. Zeker omdat je zegt dat het probleem niet speelt met maar één OLED blijft dit toch in mijn hoofd spelen.

Je zou kunnen kijken of pin 2 op de displays wel 5V heeft. Dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten (of niet).
Je OLED heeft 4,8V als absoluut minimum, dus het verval hoeft maar heel klein te zijn. Als dit het probleem is kun je het makkelijkst pin 2 van de OLEDs even rechtstreeks aansluiten op de inkomende voeding, buiten de core connector om.

Ik zou ook even checken wat electrodancer zegt: de originele LCD's en dan het contrast aanpassen. Een LCD gaat niet zomaar stuk, en twee tegelijk is al helemaal opvallend.
 
Het gaat om deze Midibox:
https://www.synthforum.nl/forum/mark...x-sequencer-v4

Even de bevindingen na wat testen (en voor zover mijn kennis dat toelaat):

- Beiden krijgen 5V binnen als ze beiden zijn aangesloten (meten tussen pinnen 1 en 2).
- Om stroom te meten kom ik op dezelfde pinnen (hoort dat zo?) met een waarde van 0,006mA. Is dat niet super weinig? Maar beide oleds lichtten heel erg goed op en werken afzonderlijk aangesloten wel zoals het hoort met de juiste digits.
- Ik heb ook de pinconfiguraties van LCD en oled vergeleken en deze zijn identiek, uitgezonderd dat je dus idd bij de oled pin 3, 15 en 16 niet hebt aangesloten omdat die over contrast en backlight gaan.
- Ik heb de lcds er nog niet terug in gezet, omdat ik ze ben beginnen verwisselen omdat er een langzaam uitdoofde. Door eerst 1 oled te vervangen kreeg ik het geheel aan de praat (kreeg even rare digits, maar dat bleek een slecht soldeerpunt te zijn), dus 1 oled en 1 lcd hebben gewerkt, hoewel toen de LCD op snel tempo zijn kracht verloor tot ie helemaal niks meer gaf (verloop op pakweg 1-2dagen naar helemaal uitgedoofd). Toen ik die 2de dan verving met een oled, blijven ze beiden sterk branden, ook na een nachtje aanstaan, alleen dus die rare digits. Het gekke is dat wanneer 1 van beide is losgekoppeld, de andere het perfect doet met juiste digits.
Voorlopig heb ik het idee dat beide LCDs kapot zijn, maar zeker weet ik dat niet. Ik wil niet heel de tijd alles terug hersolderen, omdat de connectoren die je moet solderen op de display, maar wat brak aanvoelen en dat wordt er niet beter op bij veel extra handling.

Ik word er wat ongelukkig van, omdat ik een in het proces van de voorbereiding van een live setup zit en wil hem gauw gaan gebruiken, maar dat lukt nu dus niet...
 
zover ik weet en lees...heb je een midibox seqv4 die door mij is gebouwd....en daarin zitten de displays gewoon met een flatcable en stekker...en hoeft hiervoor niks gesoldeerd te worden...

gewoon ff de de box openmaken flatcables van beide displays verwisselen en de oude lcd's aansluiten....(dit kan gewoon ff los zonder dat je ze helemaal hoef om te wisselen...haal de flatcables uit de box en hang gewoon los even de lcd displays eraan.

je kan ook niet aangeven of je oled displays HD44780 compatibele zijn....dus ik verwacht dat dit gewoon het probleem is...want zover ik weet KAN je geen oled displays gebruiken...zonder aanpassingen aan de hardware en software...(en ik heb een stuk of 12 van deze dingen gebouwd).


voordat je ermee langs komt wil ik dat je geprobeerd hebt om de oude lcd displays terug te zetten...enof ze het dan WEL doen
(als ze vaag zijn of niet dat maakt voor nu ff niks uit...maar dan weet ik in ieder geval iets meer dan dat nou weet)


ik heb denk ik nog twee lcd displays liggen....en anders kan ik ze uit mijn eigen midibox halen...zodat je toch vooruit kan

mvg
Vincent
 
Even een update:

- Het is wel mogelijk om oleds te gebruiken in de v4, maar de spanning moet wat beter gereguleerd zijn, omdat ze daar gevoeliger voor zijn, heb ik begrepen. Onderstaande midi-box forum thread bespreekt dit en geeft ook meteen mijn probleem weer. Vooral de oplossing van Mongrol
lijkt het te zijn voor mij, ofwel Jarvis met zijn aparte voeding voor de oleds.
http://midibox.org/forums/topic/18910-oled-displays/?page=2
7326FEC0-75AD-4E6E-8882-008BE18E5D11.png
2F4E86D2-F385-463E-AFA6-371510C3A29C.jpeg
 

Attachments

  • 1337B02A-8017-4D0E-9E98-0A55524F1BA4.png
    1337B02A-8017-4D0E-9E98-0A55524F1BA4.png
    362,4 KB · Bekeken: 130
Als ik die bovenste file met text edit open, dan kom ik een lijst met settings tegen. Ik neem dan aan dat ik een lijntje moet bijvoegen mbt het LCD-type.

lcd-type 0x02 voeg ik toe ergens tussenin de lijst. Dan druk ik op upload, wat heel snel gebeurt, maar ik zie niks veranderen bij de MBox: displays geven hetzelfde.

Ik heb ook al van 5V naar 3,3V geswitched, blijft allemaal hetzelfde.
 
Betreffende het switchen vd LCDs, ik moet ze echt wel lossolderen van deze plug:
BAAACD8E-2C79-4907-A3F5-482852223D19.png


Toen ik de Vishays kocht, kwamen deze zonder deze plug, dus moest wel deze van de andere displys lossolderen en op de Vishays monteren.
Om dit dan telkens te gaan herdoen, is naast een detailkklus ook nog wat risicovol, als ik een soldeerpunt beschadig ofzo, vandaar dat ik even de oledpiste wil uitsluiten.
 
zover ik weet en lees...heb je een midibox seqv4 die door mij is gebouwd....en daarin zitten de displays gewoon met een flatcable en stekker...en hoeft hiervoor niks gesoldeerd te worden...

gewoon ff de de box openmaken flatcables van beide displays verwisselen en de oude lcd's aansluiten....(dit kan gewoon ff los zonder dat je ze helemaal hoef om te wisselen...haal de flatcables uit de box en hang gewoon los even de lcd displays eraan.

je kan ook niet aangeven of je oled displays HD44780 compatibele zijn....dus ik verwacht dat dit gewoon het probleem is...want zover ik weet KAN je geen oled displays gebruiken...zonder aanpassingen aan de hardware en software...(en ik heb een stuk of 12 van deze dingen gebouwd).


voordat je ermee langs komt wil ik dat je geprobeerd hebt om de oude lcd displays terug te zetten...enof ze het dan WEL doen
(als ze vaag zijn of niet dat maakt voor nu ff niks uit...maar dan weet ik in ieder geval iets meer dan dat nou weet)


ik heb denk ik nog twee lcd displays liggen....en anders kan ik ze uit mijn eigen midibox halen...zodat je toch vooruit kan

mvg
Vincent

Deze is niet door jou gebouwd Vincent maar heb wel ooit nog een midibox met tpd van jou gekocht,dat klopt wel.
Heb deze aangeschaft op ebay usa van iemand die hem zelf gebouwd had en jarenlang in studio had gebruikt...
 
aah okay blackcelcius...vandaar !

nieuwe displays komen altijd zonder de headers...
de volgende keer zou ik dan een nieuwe strip pinheaders kopen voor 0,63 cent en die eerst op je nieuwe displays solderen)...zodat je makkelijk kan wisselen

https://www.reichelt.nl/pin-headers-...HEALw_wcB&&r=1

van het aanpassen van de software heb ik te weinig kaas gegeten...

suc6 ermee !

mvg Electro
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou ook beginnen met elimineren nu. Zeker weten wat wel werkt en wat niet. Het flashen van de firmware is niet moeilijk, maar de wijzigingen worden niet automatisch actief, sowieso power cyclen na een aanpassing.
Let er ook op dat je niet teveel aanpast (of sloopt), dat kan nog flink tegen je werken als je de MB ter reparatie weg zou brengen.
 
Back
Top