DIY Wallmount plate reverb

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.129
Locatie
HybriDe L!Fe
Ik ben me aan het orienteeren voor het maken van een plate reverb die je aan de muur kunt hangen.
Dit idee had ik al lang, ik ken bv de ikea DIY plate hack https://www.synthforum.nl/forum/de-studio/effecten-dynamics/3710349-diy-ikea-hack-plate-reverb
En natuurlijk ook Hilltree zijn cymbal verb.

maar een grotere plate heeft de voorkeur.
Toevallig een voorbeeld gevonden.
Je ziet ook solonoids die de plate als percussie bennutten. Heb een Higly liguid midiwidget daarmee kun je to 24 solonoids aandrijven. Maar goed dat is voor later.

Capture.PNG

zie: https://www.youtube.com/watch?v=ekQcvxKhkSk

Mijn idee is om een transducer te gebruiken, deze gebruik ik al bv om een snare drum of floor tom en kan ook als een onderwater speaker gebruikt worden:

Vidsonix Phantom 4.25 inch Tactile Audio Transducer Speaker

- For applications that require higher power handling.
- Extended bass response
- Same precision and quality as our 3" full-range tactile transducer.
- Completely weather resistant.
- Use multiple transducers for even higher power handling and louder total output (require additional amp power).
- Includes 13 ft of wire, mounting disc and bolt.
- Compare to others costing 5X as much.
- Frequency Response: 350 - 16KHz (depends on mounting surface)
- Impedance: 6.9 ohms@400Hz
- Max power: 70W max
- Resonant Frequency: 650Hz
- Dimensions: 4.25" diameter.
- Weight: 2.7 lbs

Het idee is om de plate met een stereo driehoek en 2 senheiser ME62 cardoid mics op te nemen.

Hier heeft @chrismulder1990 zijn project https://www.synthforum.nl/forum/syn...eparatie-en-onderhoud/178776-diy-plate-reverb

Ik ben me nu aan het orrienteeren op het matteriaal van de plate.
Koper is bv ook een optie maar zeker ook koud gewalst staal. hier een voorbeeld van koper, roestvrij-staal, koud gewalst staal:

https://www.youtube.com/watch?v=U1f6lqi6M7g

Dun genoeg en op spanning, maar niet te dun dat ik de tranducer er niet aan kan hangen.

Filter circuit is niet nodig omdat ik de fx send vanuit mijn daw ga doen, kan daar dus de filtering doen en bv een beetje pre-reverb op doen.

https://www.youtube.com/watch?v=E_eH0-vDXwM


Enige input is zeer welkom.

open vragen:

- relatie resonantie frequentie tranducer en van de plate, moet die ongeveer op hetzelfde of een gerelateerde harmonische uitkomen? ( omgekeerd dan bij speaker ontwerpen)
- hoe bereken je de resonantie frequenctie van een rechthoek ?
- mechanisme om de plate spanning te veranderen
- demper ?
 
Platespanning misschien gewoon via 2 draadeindes met een oogje/haakje voor montage en daartussen een busje met schroefdraad?
 
Ik kan me zo voorstellen dat een gelijkmatige spanning langs alle randen tot een optimaal geluid zou kunnen leiden.

​​​​​​Wat misschien de moeite waard is om te proberen is rondom om de ca 10 cm een spiraalveer te monteren. Eventueel zou je dat met verstelbare balkjes waar aan die veren vast zitten kunnen doen volgens het eerder genoemde principe.
 
ja daar heb ik idd ook aan gedacht.
De IKEA hack dude heeft een versie 2 gemaakt en daar gebruik hij 2 veren in elkaar en thats it.
Geen schroef voor de spanning.

https://www.youtube.com/watch?v=5OcRMA2FNUE

Om de decay tijden aan te passen zou een stukje dempend matariaal waarvan je de druk kunt veranderen voldoende moeten zijn.
De IKEA MKII heeft dat niet en klink toch wel rete goed.
Nou ja ordeel zelf maar.
 
Ik vind dat je echt een heel grote plaat moet hebben om het echt interesant te hebben,als ik die demo vids hoor.
 
Ik vraag me ook af of je niet iets van fysieke modulate kan toepassen door bijvoorbeeld de plate te buigen tijdens gebruik, zal niet meevallen, en het resultaat zal waarschijnlijk ook niet je dat zijn.. :D
 
- hoe bereken je de resonantie frequenctie van een rechthoek ?

Gisteravond nog even hier naar gekeken, wat methoden gevonden van erg gecompliceerd tot wat eenvoudiger. Met enkele formules kwam ik dit tegen, eigenlijk voor PCB's maar ik neem aan dat het ook geldig is voor andere materialen, als je de juiste waarden daarvoor gebruikt. Let op, deze berekening is met ponden, inches, e.d.!

Een andere is deze, als je een account aanmaakt kun je een Excel-sheet downloaden. Maar in de plaatjes staan alles gebruikte formules, zo te zien.

Leuk project, denk dat je inderdaad het beste een zo groot mogelijke plaat moet hebben. :)
 
Ik vind dat je echt een heel grote plaat moet hebben om het echt interesant te hebben,als ik die demo vids hoor.

Ja Idd,
De IKEA MKI klinkt niet echt. De versie 2 is een rechhoek en een stuk groter en klinkt ook een stuk beter.
Je ziet ook dat de serieuze studio plates ook grote rechthoeken zijn.
Rechtopstaand lijkt belangrijk anders verminderd de zwaartekracht de uitsterftijd.

Is wel moeilijk om deze reverb te verschuilen :D

EMT_20140_20Vol._202_20Cover.jpg


Hier de IKEA MKII. 0.6 mm plaat. Iets in deze grote moet wel te doen zijn.

Screenshot from 2020-01-09 10-49-51.png
 
Ik vraag me ook af of je niet iets van fysieke modulate kan toepassen door bijvoorbeeld de plate te buigen tijdens gebruik, zal niet meevallen, en het resultaat zal waarschijnlijk ook niet je dat zijn.. :D

Wellicht dat die Barker zijn solonoids daar voor gebruikt.
 
Disharmonic Thanks, snap er nog niets van. En denk dat het niet zo belangrijk is.
Als ik een plaat neem iets meer vierkant dan de Ikea MKII dat het wel goed is.

Trouwens best mooi hoe die resonanties eruit zien.


ESPIvibration.jpg


Ik ga dit ook eens proberen.

 
Ja, dat ziet er mooi uit. :) Mocht het wel belangrijk zijn, dan zou je experimenteel met bv. twee proefstukjes van hetzelfde materiaal en dezelfde verhouding lengte:breedte daarvan kunnen bepalen wat de frequenties zijn. En de uitkomt extrapoleren naar je grote plaat, om ongeveer een idee te krijgen.
 
Oooh ja das een goed idee.

bedoel als bv 10 x 10 cm een resonatie frequentie heeft van 440 hz dat 100x 100 cm 44 hz zal zijn?
 
Oooh ja das een goed idee.

bedoel als bv 10 x 10 cm een resonatie frequentie heeft van 440 hz dat 100x 100 cm 44 hz zal zijn?

Nou, daarom dit met tenminste twee proefstukjes, want niet zeker dat het verband lineair is. Even als voorbeeld, stel dat het verband omgekeerd evenredig is met de vierkantswortel van de zijde: bij 10x10cm is het 440Hz, en bij 100x100cm is het ca. 139Hz. Met een paar proefstukjes kun je dat verband in elk geval ongeveer destilleren zodat je een bruikbare ballpark figure krijgt.
 
Back
Top