Eurorack joystick module maken

EdwinSL

Stamgast
Lid sinds
27 februari 2017
Berichten
361
Locatie
Den Helder
Ja, dat is het plan, ik heb deze PS2 joystick ontdaan van zijn veer en drukknop;

PS2Joystick.jpg


Dus nu zijn het in feite 2 10K pots. Mijn idee is om daar een dual attenuverting module van te maken.

Befaco was zo lief om een schema te delen die ik begrijp (ik heb geen achtergrond in dit gebied), in spiegelbeeld gepubliceerd:frons:

Hier heb ik 1 attenuverter op breadboard gemaakt, de x of y as prototype zegmaar.

Attenuverter.jpg


Nu ik ervaren heb dat het werkt ga ik dit verder uitwerken om twee modules te maken, dan is mn modular 1 grote gamepad, 1 links en 1 rechts:)

Daar zit ik nu, bekokstoven om alles in een module te stoppen, 6 hp.

Ik weet van Eagle en Kicad enzo maar ik teken in DIYLC;

DIYLC.jpg


Ik laat het jullie weten hoe hij vordert, ikzelf zit hier niet in mn comfort zone maar deel het graag.
 
Heel veel succes!
Thanx, ik heb er wel vertrouwen in, als je het ziet werken op een breadboard dan weet je dat het mogelijk is.
Vandaag de rauwe faceplates gemaakt;

faceplates.jpg


Ik heb toegang tot een werkplaats waar ik alu kan bewerken, de boorgaten maakte ik 3,5 mm ipv 3,2. Dat geeft wat meer ruimte, 0,2 mm toleratie is lastig handmatig aan te voldoen:P

Lastiger wordt het om een boorgat voor de joystick te maken, specs dicteren 22,8 mm maar dat is dan recht geboord, als ik hem van onder verzink kan ik daar ook wat speling creƫren.
Ook heeft de joystick een andere inbouw hoogte (16 mm) dus moet ik boards stacken maar dat zag ik wel aankomen nog:)
 
Knap werk! :halleluja
Ik heb zelf de Befaco versie gebouwd (de oude variant), erg leuk dingetje. Ik had daar de veertjes niet (nog) uitgehaald, maar dat is inderdaad wel de betere keuze. Ik vond de trigger knoppen erop ook wel gaaf, heb je een beetje het idee dat je modular een arcade gamestation wordt...
joystick.png
 
Nice! Ik wist nog niet van die, mooie bouw hoor.
Dit helpt enorm, het helpt me beseffen dat ik de offsets moet normalizen naar de input jack switches, om zonder input wel DC voltages met de stick te kunnen uitvoeren denk ik, weekendje dokteren wordt het zie ik alweer:)
 
Nice! Ik wist nog niet van die, mooie bouw hoor.
Dit helpt enorm, het helpt me beseffen dat ik de offsets moet normalizen naar de input jack switches, om zonder input wel DC voltages met de stick te kunnen uitvoeren denk ik, weekendje dokteren wordt het zie ik alweer:)
Goed om te horen dat je er wat aan hebt! En leuk om te zien wat je er van maakt en het proces deelt, ik vind het altijd erg knap als mensen dit soort dingen zelf kunnen. Mij gaat het de pet te boven. :halleluja

Supergaaf is dat! :D
Het leukste is dat je zelf geen "Pieuw! Pieuw!" hoeft te roepen, maar dat je dat gewoon kunt patchen! 8)
 
dat ik de offsets moet normalizen naar de input jack switches, om zonder input wel DC voltages met de stick te kunnen uitvoeren denk ik
Dit gaat niet lukken, hier heb ik het onjuist. Ik hou het originele ontwerp aan.

Vandaag heb ik de stroomverdeling gemaakt;

PS2Joystickb.jpg


PS2Joysticka.jpg


Dit was de eerste keer dat ik met stripboard werkte, fijn maar je neemt al gauw veel ruimte in beslag, omdat ik power op een aparte board heb maakt dat nu weinig uit.
Ik heb het main board nu twee keer getekend maar beide waren niet goed, nu denk ik een goede layout te hebben maar die moet nog uitgewerkt worden.

Wat ik me afvraag is hoe zo'n 10k pot zich gaat gedragen ipv een 100k pot, ik hoop genoeg speelruimte te krijgen zegmaar, deze pots van de joystick zijn lineair. Ook weet ik niet goed hoe ze voltages van 10 en -10 kunnen handelen.
In beide gevallen ga ik erachter komen maar misschien is er een forumlid met meer sjoege die me kan adviseren?
 
Als je op een pot van 10K + en - 10Volt aansluit dan loopt 2 mA door de pot (20/10). 10X0.002=0.02 Watt = 20 mW. Kijk even naar de specificaties van de pot hoeveel milliwatt de pot is. Ik neem aan dat ie zeker 125 mW is. Dat is dus geen probleem. Op zich is de relatieve laagohmigheid een voordeel als je de liniairiteit goed wil hebben bij een uitgangsbelasting van de pot - zeg 100K. Op de uitgang (als je niet buufert) wel een weerstand in serie opnemen van 1K. Daar loopt dan bij kortsluiting en de pot naar een van de voedingszijden 10mA. Dat is 100mW.
 
Back
Top