Nieuw soldeerstation, 80w vs 90w

Stentec

Stamgast
Lid sinds
12 januari 2005
Berichten
458
Locatie
Groningen
Ik heb deze

https://www.eleshop.nl/aoyue-968a-al...ion-p-521.html

ik kreeg de uitleg dat hoe hoger t vermogen hoe korter je contact moet maken en hoe minder kans je je compnenten heet stookt.

dit station heeft afzuiging, temm instelling en snelle soldeerpunt wissel. En je kan er ssd mee aanpakken.

kijk eens wat videos er over en google ff. Reviews waren lovend.
De juiste soldeerpunt doet veel 70 watt is al snel zat.
had vroeger 45 watt. Heel verschil.
 
Hallo, ik wil upgraden van een simpele soldeerbout naar een soldeerstation waar ik hopelijk jaren mee kan doen.

Nu twijfel ik tussen deze twee. Allebei Weller WS 81, met een verschil in Watt. De 95w is goedkoper. Is er een een nadeel om voor de 95w te kiezen?

Het is exact dezelfde. Reichelt noemt het verbruik aan de 230V-kant (95 watt). Maar de bout zelf is 80 watt. Ik heb 'm zelf ook, en er staat inderdaad in het boekje 80 watt bout en 95 watt verbruik.
 
Het is exact dezelfde. Reichelt noemt het verbruik aan de 230V-kant (95 watt). Maar de bout zelf is 80 watt. Ik heb 'm zelf ook, en er staat inderdaad in het boekje 80 watt bout en 95 watt verbruik.

Ah, ik twijfelde al hierover, maar fijn dat je het bevestigd. Kun je de WS 81 aanraden? Werkt het fijn?
 
Ah, ik twijfelde al hierover, maar fijn dat je het bevestigd. Kun je de WS 81 aanraden? Werkt het fijn?

Ja op zich wel, een fijne slanke bout met een hele lichte, soepele kabel. Ik kan 'm tijdens het werken op de rand van het werkblad leggen zonder dat de kabel hem eraf trekt.

Maar... ik heb 'm al jaaaaaaren (da's ook een goed teken denk ik) en kan hem dus niet echt vergelijken met andere (nieuwere) merken en modellen.
 
Ik adviseer geen Weller aan te schaffen, dat merk is niet zoals het was denk ik.
Ik heb goede ervaringen met Voelkner.
 
Ik adviseer geen Weller aan te schaffen, dat merk is niet zoals het was denk ik.

Dat zou jammer zijn, het was altijd goed. Heb een oude, dus ik weet niet hoe de nieuwe zijn. Misschien dat daarom de kwaliteit tegenwoordig minder is, want als je maar één keer in de 30+ jaar een soldeerbout kan verkopen aan een klant, dan verdien je er niet veel aan. ;)
 
Ik adviseer geen Weller aan te schaffen, dat merk is niet zoals het was denk ik.
Ik heb goede ervaringen met Voelkner.

Wat vind je niet goed aan nieuwe Weller? Ik heb er eentje sinds een paar maanden en hij doet perfect wat hij moet doen.
 
op advies van een techneut die al 40 jaar electronica repareert heb ik een oude Weller WECP-20 via marktplaats gekocht. Geen seconde spijt gehad. Ik zocht net en kwam dezelfde verkoper tegen die keurig handelt:

https://link.marktplaats.nl/m1480615584
 
Ik heb goede ervaringen met Voelkner.
Ersa bedoel ik hier, naar advies van exploding-shed.com

Wat vind je niet goed aan nieuwe Weller?
Ik deed research toen ik een nieuwe ging aanschaffen, op verschillende sites werd beweerd dat de nieuwe minder zijn dan de oude.
Ze hebben een goede reputatie en daar teren ze nu op werd gesuggereerd, ik spreek niet uit ervaring.

Een bout uit het topsegment moet veelvuldig/langdurig gebruik kunnen hebben, ik denk dat je pas na een paar jaar een oordeel kan fellen.
Ik heb mijn Ersa ruim een jaar en gebruik hem bijna wekelijks, tot nu toe prima maar ik trap hem dus ook niet echt hard op zn staart.
 
Nou is de WS81 natuurlijk sowieso nog “old school”. Ik heb de mijne nu iets van 15 jaar en gebruik hem beroepsmatig, soms dagelijks. En de originele punt is nog niet eens versleten.
 
Het is maar net wat je wilt. Als ik nu iets zou willen kopen en ik kom een leuke tweedehands Weller tegen, een model dat zich door de jaren heeft bewezen, dat is zeker te overwegen. Misschien dat nog liever dan iets nieuws van een merk dat ik helemaal niet ken.
 
Het verbaast me wel dat je JBC niet kent eigenlijk. Het is een high end merk dat recent door concurrentie ook aan de goedkopere kant van de markt spullen is gaan aanbieden. Zelfde kwaliteit maar minder features.
Actieve tips zijn ook niet 'nieuw' maar wel recent betaalbaar geworden voor hobbyisten. Hakko heeft ook een actief station bijvoorbeeld, die is alleen duurder en in bediening niet geweldig.
https://www.eleshop.nl/hakko-fx-951.html

Maar degelijke kwaliteit van Weller is ook prima, kwalitatief goed spul waar veel mensen jarenlang uitstekend mee hebben gewerkt. Maar let inderdaad op bij de nieuwere modellen https://m.youtube.com/watch?v=XUtj-bWHeKY
 
4-Tek : Professioneel heb ik niet zo heel lang gewerkt in de elektronica, rolde vrij snel in de IT-branche. Maar bij de bedrijven waar ik toen werkte was het zonder uitzondering Weller. En thuis voor de hobby ook >30 jaar met Weller. Dus iets anders ken ik alleen van naam, niet dat ik er zelf mee heb gewerkt. Maar goed, Weller is niet "heilig", andere merken zullen heus wel iets goeds hebben. Maar als ik zelf voor de keuze zou staan, denk dat ik toch geneigd ben om een Weller te kiezen, dat wel. :) Maar zou wel goed opletten en uitzoeken of het nieuwere spul van Weller nog wel zo goed is, zeker zou de keuze niet zijn en dat het mss toch iets anders zou worden.
 
Back
Top