vangen IC's waar op letten qwa type nrs ?

DD626

Stamgast
Lid sinds
28 juli 2006
Berichten
277
Locatie
Holland
Hallo,

Ik zit met een vraag..
Ik wil enkele ic's op het potbord wan mijn OB8 vervangen

Het orginele Ic heeft de volgende opdruk : (Motorola) MC14051B CP RQ8245

Ik heb wat zitten zoeken online en het lijkt er op dat het IC van de serie MC14051BCP is... mijn vraag is is het resterende RQ8245 dat het batch nr ? en kan ik deze IC straffeloos vervangen met een chipje dat ik op ebay zag ?
Deze geven aan : MC14051BCP FCZ9623

Zijn deze Ic's inwisselbaar of komt er toch meer bij kijken ?

mvg
David
20191102_141451.jpg
nos.jpg
 
Die MC14051BCP kun je gebruiken. Die 'CP'-toevoeging wordt in de datasheets die ik zag niet als enkele toevoeging genoemd (wel met CPG etc),
maar deze zijn voor dergelijke IC-swaps niet relevant, deze letters in elk geval.

Zoals je zei, de rest batchcodes etc, niet relevant.

Maar hoe weet je dat je de originele ICs moet vervangen, uitgefikt? Als je 't al niet gedaan had, dan effe checken waarom, anders gaan die nieuwe mogelijk dezelfde weg.
 
Bedankt voor je berichtje Clint.

De pots (freq/res/mod) werkte niet meer goed.... ik dacht eerst dat het gewoon aan de post zelf lag
de pootjes van de ic's zijn licht geoxideerd en sommigen zijn zwart.
na een schoonmaakbuurt van de IC's en terugplaatsen op hun sockets werkte de pots bijna weer als vanouds.
Ik wil ze nu vervangen.

mvg
David
 
Dat is een multiplexer uit de CMOS4000 serie. Neem CD4051 of HEF4051. Overal te koop voor 40 cent ofzo.
Motorola plaatst altijd een 1 voor het nummer, dus 14051, maar allerlei andere fabrikanten maken deze chip ook.
 
De chip zélf kan alsnog best in Europa 'gebakken' zijn (wie weet Nijmegen of Hamburg )

Dat zou mooi zijn. :) Het is trouwens lang geleden dat ik zo'n IC met het Philips-logo in het wild heb gezien. (behalve wat ik hier zelf nog in een bakje heb liggen, maar dat is oud)
 
Ach ja, natuurlijk. Niet dat ik die zie trouwens, ik koop altijd vage Chinese IC's weetjewel... ;)
 
clintrubber : :D Heb trouwens dat stukje van Rod Elliott over fakes nog 'ns doorgelezen die je laatst noemde. Tja, van sommige dingen kun je mss voorstellen dat die in het lijstje staan, maar een TL072? Tamelijk bizar.
 
Back
Top