Potmeters met plastic shaft schoonmaken

19vierentachtig

Ouwe rot
Lid sinds
4 april 2007
Berichten
1.929
Heeft iemand een goeie tip voor het schoonmaken van potmeters met een plastic shaft.
Ik zie soms waardes random verspringen in het scherm van mn sequencer.
Het zijn dus niet standaard potmeters met een stalen shaft, maar met een plastic shaft (zoals bijv op een Synthi)

Ik heb al wat alcohol geprobeerd en dat heeft het meeste wel al opgelost, maar vroeg me af of iemand nog een andere tip heeft van wat ik evt. zou kunnen doen.
 
Een revisie gestart van mijn Steinberg Houston daw controller. 1 potmeter was afgebroken jaren geleden, eruit gesoldeerd en een nieuwe besteld. Ook de faders gedesoldeerd, deze moeten grondig schoon gemaakt worden, ze gaan nu niet in 1 keer meer naar de juiste positie.
040B0453-B324-4632-BCFB-C199C588A375.jpeg
 
Het probleem van andere middelen is dat er toch iets achterblijft en het op den duur nog meer stof aantrekt. Sommigen hebben dit spul wel 'ns gebruikt en waren daar tevreden over, het is wat milder dan het meer bekende Kontakt 60.
 
Ja ik zat ook al te denken aan contactspray.
of anders wd40 zelfs, ook daar zijn de meningen vet over verdeeld.
ik heb het euvel voor 98% opgelost met de 98% alcohol.
Misschien dat ik hem nog een keer met alcohol behandel.
 
Een ander middel van dezelfde fabrikant is Video 90, ik lees dat dit door een ervaren lid op dit forum al lang in gebruik is. Weliswaar eigenlijk niet voor dit doel gemaakt, maar ook dat spul laat kennelijk geen residu achter en werkt goed. Altijd weinig gebruiken, niet meer dan echt nodig. Maar als alcohol eigenlijk al voor het overgrote deel doet wat je wilt, dan zou ik niet zo snel iets anders kopen.
 
Wat ik mis is een eenduidige conclusie.
Ja, inderdaad. En niet alleen daar, er zijn talloze discussies te vinden over dit onderwerp en wat men in zo'n discussie zegt is soms tegenstrijdig. En alle methoden zullen zo hun voor- en nadelen hebben, heb zelf ook wel 'ns alcohol gebruikt en geen problemen mee gehad, maar kan zijn dat het soms wel een probleem veroorzaakt omdat het ook alle smering oplost. Sommigen raden daarom bv. DeoxIT D5 aan, die is wel wat prijzig. Maar de middelen van Kontakt (Tuner 600, Video 90 en waarschijnlijk ook Cleaner 601), daar lijken de meeste mensen toch ook wel tevreden mee.
 
djtt : Lees dit even door, er is ook nog de DeoxIt F5, als jouw faders zo slecht lopen door viezigheid is die misschien beter geschikt:

"but DeoxIT F5 is preferred when your pots/faders have a heavy contamination of dust or other dirt, if you've spilt beer or coke on your mixing desk, or for use on heavy-duty moving components in DJ and other mixing desks when the original lubrication has been worn away through extensive use or over-enthusiastic cleaning"
 
ZoinK : Laat je hier even weten of het werkt? Ben eigenlijk wel benieuwd. Het is wat duurder dan andere middelen, maar mss ook wel beter.
 
Ik denk dat ik ook maar zo'n busje aan ga schaffen.
 
of anders wd40 zelfs, ook daar zijn de meningen vet over verdeeld.

I saw what you did there :D

Inderdaad veel tegenstrijdig nieuws over dit topic te vinden.
Deoxit D5 zou ik AFRADEN voor potmeters .. heb ik onlangs ondervonden .. na een tijdje kwam de storing en het gekraak gewoon terug.
Deoxit F5 lijkt beter te zijn volgens de research die ik deed, al moet ik dit zelf nog uitproberen.
 
Deoxit D5 zou ik AFRADEN voor potmeters .. heb ik onlangs ondervonden .. na een tijdje kwam de storing en het gekraak gewoon terug.
Maar het kan zijn dat het niet aan het middel ligt. Hoe effectief een middel is hangt ook af van de toestand van de potmeters, en dat zal nogal variëren van geval tot geval. Je kunt je voorstellen als die gewoon gaar zijn dat waarschijnlijk geen enkel middel echt langdurig gaat helpen. Dan is vervangen beter, indien mogelijk. Al deze middelen zullen tot op zekere hoogte wel iets doen, de ene misschien net wat beter dan de andere, maar wonderen mogen we van geen enkele verwachten.
 
Ik gebruik hiervoor Deoxit F100,werkt prima.

Als je pot dood is ,is die dood natuurlijk en zal geen enkel middel werken.
 
Back
Top