Verf toedienen op vintage synths/samplers?

neoking

Stamgast
Lid sinds
1 Maart 2017
Berichten
273
Aloha!

Ik heb pasgeleden een EMU SP 12 Turbo gekocht via Reverb. Was superblij toen ie aankwam en gelijk mee aan de slag gegaan. Echter, later kwam ik erachter dat er een topje van de zijkant is afgebroken tijdens het bezorgen (zie foto). Dit weet ik omdat de sampler nog in orde was op de foto van de verkoper voordat hij hem opstuurde en omdat ik het zijkantje later los in de doos vond. Je zou kunnen zeggen ''big deal'', maar ik zal niet ontkennen dat ik me er toch behoorlijk aan stoor. Nu zinspeel ik met het idee om dit te repareren. Het lijkt me geen rocketscience: Het stukje met superlijm vastlijmen en een spuitbus met matte verf als in dezelfde kleur als de SP 12 om de resterende scheur te bedekken en klaar is kees zou je zeggen.

Na wat zoeken op internet en bellen naar bv. een Gamma en een Hornbach ben ik erachter gekomen dat het toch iets ingewikkelder is dan ik dacht. Bv. een spuitbus met exact dezelfde kleur te vinden als op de SP 12. Fotos nemen en daar de kleurcode van trekken is ook tricky omdat je nooit zeker weet of je de neutrale kleur te pakken hebt op de foto (denk aan licht/kleurinstellingen beeldscherm).

Mijn vraag is dan ook: wie heeft hier ervaring mee en zou me tips kunnen geven waar en hoe ik dit het beste kan aanpakken?
 

Attachments

  • this.jpg
    this.jpg
    27,4 KB · Bekeken: 143
Lak verschijnt. Ik,zou het enkel doen als je bijvoorbeeld beide kanten doet als die dan andere kleur zijn dan de rest. Kleurverschil is dodelijk
 
Lak verschijnt. Ik,zou het enkel doen als je bijvoorbeeld beide kanten doet als die dan andere kleur zijn dan de rest. Kleurverschil is dodelijk

Mijn doel was om exact de juiste kleur te vinden. In principe zou ik het afgebroken stukje als sample mee kunnen naar elke willekeurige verfzaak.
 
Een willekeurige verfzaak, nee. Zoek er een die erom bekend staat hier goed in te zijn. Geen idee waar je woont maar in Amsterdam raad ik Unicolor aan.
 
Het zit aan de achterkant en dan ook weer de onderkant.. Zou het lijmen en niets meer aan doen.
 
Een willekeurige verfzaak, nee. Zoek er een die erom bekend staat hier goed in te zijn. Geen idee waar je woont maar in Amsterdam raad ik Unicolor aan.

thanks, hier kan ik zeker wat mee! Zal vd week eens langsgaan.
 
Ik vind dit nou echt een gevalletje waar je een soort van kintsugi zou moeten toepassen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kintsugi

Repareer de breuk maar werk hem niet weg. In plaats daarvan benadruk je de gerepareerde breuk, zo ontneem je het apparaat niet een stukje van zijn geschiedenis maar vier je die juist.

Ik weet het, klinkt wat zweverig, maar ik vind het zo'n mooie denkwijze, en ik denk dat het voor muziekinstrumenten net zo goed gedaan kan worden als met aardewerk en goud etc..

Het benadrukt ook nog eens de unieke band die je met je instrument hebt.
 
Ik vind dit nou echt een gevalletje waar je een soort van kintsugi zou moeten toepassen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kintsugi

Repareer de breuk maar werk hem niet weg. In plaats daarvan benadruk je de gerepareerde breuk, zo ontneem je het apparaat niet een stukje van zijn geschiedenis maar vier je die juist.

Ik weet het, klinkt wat zweverig, maar ik vind het zo'n mooie denkwijze, en ik denk dat het voor muziekinstrumenten net zo goed gedaan kan worden als met aardewerk en goud etc..

Het benadrukt ook nog eens de unieke band die je met je instrument hebt.

Interessante input, maar ik weet niet of dit is waar ik naar op zoek ben haha. Ik vind het persoonlijk het mooist als het lijkt alsof er nooit iets gebeurd is.
 
Rede dat je er verder niets aan zou doen? Je zou de scheur alsnog zien toch?

Dan tast je toch de originaliteit aan. Zou dat stukje door buigen/ schuren pas maken en lijmen. Evt met verf op een mini schroevendraaier de lijmnaad een klein tipje geven. Ik heb een Tb die heeft met een muur schilderen op een stellingplank gelegen en is een zijkant helemaal mee geverfd. Toen is er later aan gekrast en gepoetst. Ik ga er verder niets aan doen ;-) Zonde want bovenkant is in super staat.
 
Net als het merendeel hier denk ik ook dat het al snel lelijker wordt als je zelf met verf gaat prutsen.

Verder is een SP ook een ruige hiphop bak, geen pronkstuk voor bij oma op de schoorsteen.
 
Fotos nemen en daar de kleurcode van trekken is ook tricky omdat je nooit zeker weet of je de neutrale kleur te pakken hebt op de foto (denk aan licht/kleurinstellingen beeldscherm).

Precies, dus niet doen of je moet het kleine stukje meenemen en dat laten scannen.
Zoals marcuuu zegt kan je met een heel fijn tipje het scheurtje wat verven maar als je heel precies bent zoals het wel een beetje klinkt in je verhaal zal je ook na het eventuele verven zelfs nog altijd wel iets blijven zien.
Je maakt het jezelf het makkelijkst als je na het lijmen er vrede mee kan hebben dat een ouder toestel nou eenmaal tekenen des tijds vertoont.
 
Als meerdere mensen mij aanraden de verf te laten staan en alleen de lijm te gebruiken dan is de keuze makkelijk gemaakt. Bedankt voor de antwoorden!
 
Eigenlijk zou je naar een restaurateur van schilderijen moeten gaan. Die kunnen uit allerlei beschikbaren kleuren de juiste kleur mengen. Verder zit je met de glans die het zelfde dient te zijn. Ik gebruik voor dit soort restauraties een 7 tal acryl basis kleuren die ik net zo lang meng tot ik de juiste kleur heb. Om dit goed te kunnen dien je bedreven te zijn in de kleurentheorie van Johannes Itten. https://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Itten.
 
Eigenlijk zou je naar een restaurateur van schilderijen moeten gaan. Die kunnen uit allerlei beschikbaren kleuren de juiste kleur mengen. Verder zit je met de glans die het zelfde dient te zijn. Ik gebruik voor dit soort restauraties een 7 tal acryl basis kleuren die ik net zo lang meng tot ik de juiste kleur heb. Om dit goed te kunnen dien je bedreven te zijn in de kleurentheorie van Johannes Itten. https://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Itten.

Interessante materie, marcmarc!
 
Ik gebruik voor dit soort restauraties een 7 tal acryl basis kleuren die ik net zo lang meng tot ik de juiste kleur heb.
Moest denken aan Tante Til toen ik dat las. :D

(ja, je moet een zekere leeftijd hebben om te weten wie dat was...)
 
Eigenlijk zou je naar een restaurateur van schilderijen moeten gaan. Die kunnen uit allerlei beschikbaren kleuren de juiste kleur mengen. Verder zit je met de glans die het zelfde dient te zijn. .
Nog nooit bij Unicolor geweest, Marc?
 
@Torp: Nee, nooit geweest. Wel bij Engels en Sikkens. Het exact op kleur krijgen met de verouderingsverkleuring inbegrepen is handwerk in de orde van grote van een pigmentkorrel. Unicolor is ongetwijfeld als een dichte benadering voor hen die niet in staat zijn om verf zelf te mengen. Omdat we hier op een zelfdoeforum zitten is het natuurlijk veel boeiender om het zelf te maken. Dus; hup hup, aan de slag met Johannes Itten. Het is een mooie zondag om te studeren ;-)
 
Back
Top