Passieve module: Diode, voor spaced zaagtand enz

Ik heb nog een Handykit 202E over, mocht er interesse zijn. Dual 20 MHz, met twee schakelbare probes (1x / 10x).

(de halve golven komen uiteraard door de sluitertijd...)

IMG_7832.jpeg
 
Ik heb nog een Handykit 202E over, mocht er interesse zijn. Dual 20 MHz, met twee schakelbare probes (1x / 10x).

Bedankt voor de aanbieding! Ik heb echter gisteren net een scoop kunnen kopen via Marktplaats. Zo te zien net een beetje minder geavanceerd dan deze: geen slope ctl, geen chop channels, en met een wat kleiner scherm, dwz minder hoog (3 ipv 4 cm per helft) -deze heeft ook geen hold-triggertime toch, of wel?.
Deze is wel erg mooi (die ik nu heb ook wel, op een wat antiekere manier ;-) ), jammer dat ik je bericht niet eerder gezien heb! Aan de andere kant, ik heb geen idee waar je woont, misschien was het sowiezo niet in de buurt zoals deze, en ook niet voor 20 eu...
Er zitten ook geen 2 1x/1:10x probes bij trouwens: eentje maar, allen 1x, en zonder opzetstuk met haakje. Mocht je evt een of beide probes willen overdoen ben ik daar wel in geinteresseerd.
 
Ik heb een Hitachi V-422 of iets van die trant. Veel profs willen geen grote en -voor hun toepassing- "beperkte" oude beeldbuisbakken hebben, dus die komen al jaren goedkoop op de markt. Ze zijn niet allemaal even betrouwbaar of goed, maar de Hitachi's staan goed aangeschreven en de mijne doet ook gewoon wat ik ervan vraag.

Op Conrad kan je voor 8.49€ een aanvaardbare probe kopen.
Ah, goeie tip: ik heb een scoop kunnen kopen via Marktplaats, voor een steelprijs (20eu... moest er wel van Amsteram naar Alkmaar voor rijden, maar toch...). Maar er zit alleen één 1x probe bij, zonder opzethaakje-stuk. Ga direct bij Conrad kijken!
En wat doen wat ik ervan vraag betreft: ik heb al diverse antwoorden op brandende kwesties betreffende de werking van m'n synths en een van de schakelingen die ik aan het bouwen ben! Niet eenvoudig trouwens om op zo'n ouderwetse scoop een zinnig resultaat op het scherm te krijgen van een meting (of zelfs ook maar enig beeld in eerste instantie! :-P ), dat is weer een bnijzonder fascinerende steile leercurve!

PS wat is dat voor site dat Conrad? Ik zie drie keer dezelfde scoop voor prijzen die mer dan 100% verschillen, is dat een verzamelsite voor een hele hoop handelaren ofzo?
 
Laatst gewijzigd:
Nee, Conrad zou gewoon 1 site moeten zijn. Kan je linkjes geven van 3 keer hetzelfde voor verschillende prijzen? Ik ben dat nog niet tegengekomen.
 
Conrad is inderdaad gewoon een elektronicazaak met een magazijn ergens in het zuiden van Duitsland, en vroeger (of nog steeds?) ook fysieke winkels in Duitsland.

Ik zie drie keer dezelfde scoop voor prijzen die mer dan 100% verschillen

Digitale scope met verschillende (software-)opties misschien?
 
Simpele oplossing om een signaal in vorm te veranderen met dioden is aftoppen d.m.v. dioden.
Een weerstand van 1K met daar achter twee dioden antiparallel naar massa. Als je dan een signaal anders dan een blokgolf van 2Vtt erop aan sluit of hoger, dan worden de toppen van het signaal boven de drempelspanning van de diode afgetopt. De drempel spanning van een Silicium diode is ~0.65V en die van een Germanium ~0.25 Volt. Dit is als experiment prima te doen en leerzaam. Kan ook zo in een jack plug ingebouwd worden.
 
Simpele oplossing om een signaal in vorm te veranderen met dioden is aftoppen d.m.v. dioden.-
-Kan ook zo in een jack plug ingebouwd worden.
Ah! Leuk, gaan we proberen! (onbedoeld pluralis majestatis, oeps, sorry...). Komt me ergens bekend voor: fuzzpedaaltjes ofzo?
 
Met deze passieve schakeling ga je nog steeds een bult signaal verliezen. Logisch ook, aangezien het een passieve schakeling is die je signaal aftopt. Dus als je die echt nuttig in je synth wil gebruiken, moet er weer een versterkertrapje achteraan zoals eerder beschreven. 2 diodes antiparallel is wel eleganter dan je schakeling uit post 1, omdat deze beide kanten van het signaal aftopt.
 
Nicolas 2000: Als je signaal na de aftopping naar een modular filter gaat is de kans groot dat daar een input gain knop zit i.v.m. een overdrive en kan dat signaal daarmee oppeppen. Je kan ook nog een potmeter van b.v. 10K opnemen voor de serieweerstand van 1K als gevoeligheids pot. Niet als serieweerstand maar als 'volume' pot. Kan je de aftopping nog regelen ook.
 
Een weerstand van 1K met daar achter twee dioden antiparallel naar massa.
Nog niet geprobeerd, maar wat ik me hier afvraag is: waarvoor is die weerstand? M'n gevoel zegt dat het iets te maken heeft met het verschil tussen stroom en spanning of zoiets en dat de diodes anders niet aanspreken zeg maar, klopt dat? Zou er graag het fijne van weten.
 
Die serieweerstand fungeert als stroombegrenzer, De diodes laten alles door boven hun drempelspanning (0.65 V voor Si diodes) en voeren dat af naar ground.

Stel je hebt een ingangssignaal van +/- 5v. 5-0.65V-4.35V. Bij 1k is dat dan 4,35 mA dat afgevoerd wordt. Dat kan een OpAmp makkelijk leveren. Een weerstand van 10K zou ook kunnen met minder (0.435 Ma) stroomafvoer maar dan wordt dus de uitgangimpedantie van zo'n passief circuit hoger. Tevens veranderd de karakteristiek enigszins.

Spanning en stroom zijn gerelateerd. Wet van Ohm: I=U/R.

Soms ligt de focus op de spanning en soms op de stroom maar, de relatie is er altijd.
In dit geval ligt de focus op het voltage maar de hoeveelheid stroom die gaat lopen bij bepaalde voltages heeft invloed op de karateristiek van de 'afbuiging' die de diodes bewerkstelligen. Dat ga je horen op een subtiele wijze.
 
Back
Top