Passieve module: Diode, voor spaced zaagtand enz

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Ik loop even helemaal vast in de theorie, waar ik niet meer dan een rudimentaire kennis van heb, (grotendeels gebaseerd op het bouwen van m'n Formant en nog een en ander toen ik 16 was, en ervaring met gebruik van geluids-gear van allerlei soorten).

Ik had bedacht een simpele passieve module te maken: Een ingang, diode en vervolgens condensator naar uitgang, met het idee dat dat een spaced zaagtand produceert als ik een zaagtand invoer. Of een spaced driehoek, of allerlei spannends meer van wat ik er dan ook in stop.

Gemaakt (poe, ingewikkeld hoor...), met aan de uitgang een elco van 1uF om de boel weer rond de nul te krijgen. En dat is precies waar volgens mij de crux zit. Dat rond de nul. Want die nul is een heel relatief iets, en er is in dit geval geen enkele referentie in de schakeling. Laat ik beginnen met mijn resultaten te beschrijven:

Ten eerste verlies ik een hoop signaal, veel meer dan de helft volgens mij. Zou aan de diode kunen liggen? Heb nog geen andere geprobeerd, nu een universele silicium: 1N4181. De klank is zeker anders, maar is het een spaced zaagtand? Ik twijfel, heb helaas geen oscilloscoop. En met het signaalverschil wordt alles verder ook heel anders uitgestuurd natuurlijk dus dat kan ook invloed hebben.

Nu denk ik aan een buffer/versterkertje bouwen (ingang/uitgang of allebei?), maar het leek me nu juist zo mooi het helemaal passief te houden. En volgens mij moet dat ook mogelijk zijn, zonder een hoop signaal te verliezen. Kan het zijn dat ik op de een of andere manier de diode zeg maar die referentie van nul moet mededelen, met een weerstand (of condensator?), of 2 of 3 naar nul en het signaal? Of is dit allemaal onz\in en moet ik gewoon een andere diode gebruiken? Is überhaupt die condensator wel nodig aan de output (lijkt me wel), als ik hem kortsluit hoor ik geen verschil. Ik had hem eerst wel verkeerd om, en had toen geen signaal. Of moet de condensator juist aan de ingang, of allebei? En moet het wel een elco zijn of juist een gewone (lastig voor 1uF, maar minder kan waarschijnlijk ook?)

Kortom, ik kom er niet uit.
 
Just my 2 cents:

Cent 1:
Uit gitaarpedalenland weer ik dat een fuzz gemaakt wordt met twee diodes parallel en dan in tegenovergestelde richting.
Op die manier wordt een blokgolf gemaakt.

Cent 2:
De drempelspanning van een silicium diode is meen ik 1.2volt oid.
En die van een germanium 0,7 volt.
Standaar line signaal hangt rond de 1 volt meen ik ..
Dus het zou zomaar kunnen dat een solicium diode zonder buffer amp niet werkt omdat de drempelspanning te hoog is en een germanium diode wel gaat werken.

Hopelijk heb je wat aan deze houtje-touwtje info :D

[EDIT]
Naar aanleiding van post 26: door mij hier genoemde drempelspanningen kloppen niet. Zie post 26 voor correctie.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zie veel nadelen en weinig voordelen om het geheel passief te maken. Als je een spaced zaagtand wil, dan is het circuit uit de Formant voor dit doel geen slecht startpunt.

Kijk 'ns op Marktplaats voor een oscilloscoop, een oudje voldoet meestal prima voor dit soort metingen en kost niet veel.
 
Ik zie veel nadelen en weinig voordelen om het geheel passief te maken. Als je een spaced zaagtand wil, dan is het circuit uit de Formant voor dit doel geen slecht startpunt.

Kijk 'ns op Marktplaats voor een oscilloscoop, een oudje voldoet meestal prima voor dit soort metingen en kost niet veel.

Ik zat ook te denken aan een oscilloscoopapp op de telefoon, of gaat dat niet goed werken door allerlei in/uitgang filtering en of de d/a omzetting? Was in ieder geval al van plan een oude kleine smartphone die ik nog heb liggen in te bouwen met een frequentie-analyser-app en nog wat leuke drum-box apps enzo, kan zo een oscilloscoop bij. Maar goed, dat is toekomst, op dit moment zou ik natuurlijk een app kunnen proberen op de telefoon die ik gewoon nu gebruik, even een snoertje maken.
Ik zag laatst trouwens een app die iemand had gemaakt met 2 LFO's voor iOS, aan te sluiten op de koptelefoonuitgang, en dat zou werken, omdat er volgens hem (en blijkbaar inderdaad dus) op de iPhone (of op oude iphones?) geen uitgangfilter zit.

Maar goed, dat neemt niet weg dat ook al zou het redelijk of goed werken op een telefoon je natuurlijk niks aan spanningen/amplitudes enz kunt meten. Ik ga eens even neuzen op marktplaats wat zoiets tegenwoordig moet kosten.

Maar wat betreft dat passief maken, waarom zie je daar geen voordeel in? OF beter gezegd, wat voor nadeel zie je daarin? Mij lijkt dat ieder actief onderdeel weer van alles aan ruis en ander onvoorspelbaars toevoegt, maar afgezien daarvan: ik heb het op de overgebleven ruimte van de frontplaat van m'n ringmodulator gebouwd, die ook passief is, en het leek me fijn als ik die verder helemaal van de voeding af zou kunnen houden, scheelt weer een kabel, en wat minder spanningen in de buurt van die trafootjes lijkt me ook niet fout, maar dit terzijde. Vooral dat ik het allemaal liefst zo simpel mogelijk houd.
 
Just my 2 cents:

Cent 1:
Uit gitaarpedalenland weer ik dat een fuzz gemaakt wordt met twee diodes parallel en dan in tegenovergestelde richting.
Op die manier wordt een blokgolf gemaakt.

Cent 2:
De drempelspanning van een silicium diode is meen ik 1.2volt oid.
En die van een germanium 0,7 volt.
Standaar line signaal hangt rond de 1 volt meen ik ..
Dus het zou zomaar kunnen dat een solicium diode zonder buffer amp niet werkt omdat de drempelspanning te hoog is en een germanium diode wel gaat werken.

Hopelijk heb je wat aan deze houtje-touwtje info :D

Wat cent 1 betreft, fijn, leuke tip, daar kan ik weer een extra leuk moduletje mee maken! Ook wel iets om passief te doen wellicht.

Cent 2: Zeker de moeite waard eens een G te proberen, zou hoe dan ook de golfvorm verbeteren, of in ieder geval veranderen. 1,2 V is echter nog altijd een stuk minder dan de top-top spanning van de oscillators, die bij mijn weten toch ruim daarboven ligt, al begin ik me dat nu af te vragen, zeker iets om eens na te meten. Heb je enig idee wat gangbaar is wat dat betreft in Eurorack? DE Neutron en Model-D waar ik de hele boel aan hang zijn bedoeld om daarme samen te werken of zelfs in te bouwen. Vreemd vond ik al dat bij aansluiten van de een op de ander er een behoorlijk groot verschil blijkt in de signaalniveaus van de kale oscillators.

PS ik zie dat je eigenlijk m'n vraag over dat level al beantwoord hebt, of toch niet? Want line-signaal is toch iets anders dan interne signalen van de synth, of niet? De audio op /rond lijnsignaal en de stuurspanningen tussen de +10 en -10? Dat zal het wel zijn toch?
GOed, dus indien zo dan zu inderdaad die G alle verschil maken, ik heb ze liggen, dus ben benieuwd! Bedankt voor de geinformeerde tip, dat soort info heb ik wat aan. Het klinkt bij nader inzien bekend, maar ik was er zelf zo niet opgekomen zo uit de schaduwen van m'n geheugen.
 
Soms zal iets dat passief is best werken en kan het voordeel hebben dat het eenvoudiger is. Maar het heeft ook nadelen. Het is voor een goede werking ook afhankelijk van bron en bestemming, en als dit allemaal niet goed op elkaar aansluit dan werkt het niet zoals het zou moeten. Of helemaal niet. Je noemt zelf al een buffer, die is er meestal niet voor niets. Het isoleert de achterliggende schakeling van de bron, zodat die schakeling altijd goed werkt. Als je alles passief wilt maken, juist dan heb je het risico van onvoorspelbaarheid. Aangenomen ook nog dat die passieve schakeling kan wat je wil, voor veel dingen zal een actieve schakeling nodig zijn om het te realiseren. Met een actieve schakeling heb je veel meer mogelijkheden om te ontwerpen wat je zou willen. Bij een goed ontworpen schakeling hoef je niet bang te zijn voor ruis e.d., problemen met een schakeling in de buurt van een trafo, een extra kabeltje, het zijn niet echt goede redenen om het per se helemaal passief te willen houden. Als je een spaced zaagtand wil, dit gaat beter met een goed ontworpen actieve schakeling en dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn.

Ik zou gewoon 'ns kijken of je een oude scoop kunt vinden voor een zacht prijsje. Hier bij de kringloop stond laatst een leuke voor 30 euro, daar moet je even tegenaan lopen. Of anders Marktplaats.

Lees dit over signaalnveaus mbt. Eurorack.
 
Soms zal iets dat passief is best werken en kan het voordeel hebben dat het eenvoudiger is. Maar het heeft ook nadelen. Het is voor een goede werking ook afhankelijk van bron en bestemming, en als dit allemaal niet goed op elkaar aansluit dan werkt het niet zoals het zou moeten. Of helemaal niet. --- Als je alles passief wilt maken, juist dan heb je het risico van onvoorspelbaarheid.
Tja, daar kan ik geen spijker tussen krijgen of tegenin brengen, je hebt me overtuigd. Dus ook wel een goed idee dan om ook twee buffertjes aan dat ringmodulatortje toe te voegen, als er toch al een voedingskabel heengaat... Kunnen dan direct op hetzelfde printje. Ik dacht eeerst dat daar toch echt niks fout zou kunnenn gaan, maar spoelen kunnen natuurlijk ook rare dingen gaan doen als ze opeens een andere ingangs- of uitgangs-impendantie zien.
Heb ik het juist dat ik bij de uitgang van die ringmodulator het best een zo hoog mogelijke impendantie kan geven, dus een niet inverterende tl084 bv? (scheelt ook weer een extra ictje voor inverteren wat geinverteerd is), of moet dat juist een beetje stroom trekken om goed te functioneren? Hij werkt prima recht op alle in en uitgangen nu, dus ik ben geneigd te denken if it works don't fix it.
 
Overigens, heb het schemaatje in de Formant eens bekeken, en daar wordt het gedaan met een opamp met een diode (en weerstand) in de terugkoppeling. Die is ook instelbaar, lijkt me een mooie om te doen met knop (daar is het een instelpotje). Alleen heb ik daar op dit moment geen ruimte voor op het frontplaatje (tenzij ik de tweede uitgang weghaal, ik heb nu een ingang met aan weerszijden een uitgang, ieder met een diode ertussen in verschillende richting, zodat je zeg maar twee helften van het signaal krijgt). En dat is eigenlijk weer een andere schakeling dan een voor specifiek zo'n zaagtand enzo. Deze moet gewoon netjes in tweeen delen, en ik begrijp ondertussen dat de boel daar even goed voor moeten worden versterkt.
In een andere schakeling die ik tegen kwam moet trouwens na een diode om zoiets te doen ook weer versterkt worden, 4x maar liefst. Verliest een diode zoveel power bij de doorgang?!? nee toch? Of zou dat gewoon een eigenaardigheid van die schakeling zijn, ik kan me even niet herinneren meer waar en hoe precies helaas.
 
De schakeling in de Formant is niet zo ingewikkeld, eigenlijk zou je het beste het op een breadboard kunnen zetten. Die buffer ervoor zetten en kijken wat het doet. Een scoop is dan inderdaad heel erg handig! :okdan: Als dat werkt zoals de bedoeling is, dan kijken wat je naar smaak nog kan toevoegen of wijzigen. Kun je eerst 'ns horen of het nuttig is om bijvoorbeeld die instelling van de clamp level met een knop te kunnen regelen. Best leuk om hiermee te experimenten.

Over een ringmodulator valt een heleboel te zeggen, met een actieve uitvoering kun je nog wat andere dingen toevoegen, bv. een voorziening om de bleed through verminderen. Maar ik zou niet alles tegelijk doen. Beter eerst het ene, dan pas het andere. :)
 
Als je ingangssignaal 1V PtP is, en je stuurt het door een gewone diode die een spanningsval heeft van pakweg 0.7V, heb je zelfs op het overblijvende gedeelte van de golf nog hooguit 0.3V PtP over. Je bent dus inderdaad een bult signaal kwijt. Hang er een opamp versterkertje achter, of gebruik het Formant circuit wat op hetzelfde neerkomt.
 
Maar ik zou niet alles tegelijk doen. Beter eerst het ene, dan pas het andere.
JA, die modus heb ik ook al besloten aan te nemen. Één ding tegelijk. Dus ik begin gewoon met de simpelste variant, gewoon die ene diode met buffers en daar een werkende module van maken, dan kan ik altijd die nog uitbreiden of een volgende versie maken. Ben ook wel verleid om eerst nog even een paar andere diodes te proberen, een Germanium en een Schottky, heb ze toch in huis, en al doende leert men. Los van dat ik daar dan sowiezo wel buffers omheen zal zetten vervolgens, toch leuk om even te kijken wat het doet.
En buffertjes aan de ringmodulator komt later wel, het werkt nu prima, dus dat kan wachten. Heb tig dingen die ik eerst wil maken en proberen en veel spannender zijn :-P
Ik laat alleen alvast wat ruimte op het printje voor later.
en nu ik dit zeg, bedenk ik dat als een van die andere diodes wel werkt dat buffertje ook even kan wachten :-)
Heb hoe dan ook de hele winter voor dit hele project ingeroosterd, dus ik heb alle tijd. En hoe meer prutten, hoe meer vreugd!

PS: SCoopje kopen is wel heel verleidelijk inderdaad, ik heb er eentje gezien voor 30eu, 40 met de verzendkosten erbij, supersimpel antiek, lijkt me verrukkelijk erbij te hebben, dat komt altijd van pas. Kan geen telefoon tegenop, zelfs al zou die een bruikbaar beeld geven - heb ondertussen een app gevonden die een goede weergave van de golfvorm geeft, maar daar kun je niks aan instellen, en al helemaal niks mee meten - leuk voor in de kast om af en toe iets te kunnen zien, maar verder ook niet, bouwen vraagt om échte meetinstrumenten. Heb ook al een nieuwe analoge multimeter besteld, want die digitale die ik heb is mooi voor een hoop, maar er zijn zo van die dingen bij een synth waar je een bewegende naald bij wilt. EN als die er dan toch is en er geen resultaat met cijfers achter de komma nodig is kijk ik liever daarnaar dan naar een LCD-display. NAar een groene beeldbuis kijken lijkt me nog heerlijker :-P
 
Laatst gewijzigd:
Als je ingangssignaal 1V PtP is, en je stuurt het door een gewone diode die een spanningsval heeft van pakweg 0.7V, heb je zelfs op het overblijvende gedeelte van de golf nog hooguit 0.3V PtP over.
Dat klopt dus inderdaad precies )nou ja, precies...) met die 4x versterking die ik in die schakeling zag!
 
Op MP staat ook een Philips scoop voor 40 euro. Die oude scoops van Philips zijn goed en daar kun je nog lang plezier van hebben.
 
AH die is dan zekr vandaag geplaatst? Ik zag alleen verder voor 50. Die is wellicht beter. Ik heb net een Schottky-diode geprobeerd, die werkt prima! En klinkt prachtig, lekker neuzig. Zo nog even de Germanium proberen, en dan laat ik voor nu er in zitten wat het beste werkt en ga eerst verder met de andere module waar ik al aan begonnen was - simpele attenuator/amp om de signaalniveaus tussen de Model-D en Neutron wat handzamer te maken en/of stuurspanningen wat handzamer te maken om fijn te kunnen regelen met de attenuators aan boord van de NEutron (bv als je vibrato met de LFO doet, kun je alleen de eerste 10 graden van de pot zinnig gebruiken, daar moet er dus nog een tussen, maar ja, er zijn er maar twee...), dubbel: de ene passief, gewoon alleen att, de ander actief 0,2-3,5 x versterking. Altijd handig zoiets. Nu vooral resultaat-gebruikgericht werken, later komt het verfijnen wel...
 
Ik heb hem gevonden, en ook al gereageerd. Dubbelstraals, dwz dat ik er 2 verschillende signalen tegelijkertijd op kan bekijken?
Prachtig apparaat, mooier dan dat antieke ding waar ik het over had, bovendien in Utrecht, beetje in de buurt zodat ik hem kan ophalen en eerst testen iov op de gok laten opsturen van de andere kant van het land. Hbe voorgesteld of hij accord gaat met delen reiskosten. Aangezien ie al zo lang staat, zou dat moeten lukken, kan niet wachten! Eigenlijk altijd al zo'n ding willen hebben, en toen ik even de balans opmaakte realiseerde ik me dat ik het me nog wel kan veroorloven naast de nog teplaatsen bestellingen enzo, heerlijk! Bedankt dat je me hebt opgestookt :-)

PS even de manual opgezocht, de maten, wat een joekel! 45x30x20 cm, 8,5 Kg, ouderwets spul, wauw! Eigenlijk helemaal geen plaats voor (duh, ja dag, egwel..), ik maak wel plaats.
 
Laatst gewijzigd:
Ja, die is tweekanaals en dat kan erg handig zijn. En ze zijn wat groot en zwaar, maar ook stevig gebouwd. Deze is ook de jongste niet meer, maar die scoops van Philips doorstaan de tand des tijds behoorlijk goed. Je kunt er nog jaren lol van hebben. :)
 
Jammer. Maar deze oude scoops van Philips kom je vaak tegen, dat gaat vast nog wel lukken. En anders misschien van een ander merk, maar die van Philips zijn gewoon erg degelijk en daarom aan te raden.
 
Ik heb een Hitachi V-422 of iets van die trant. Veel profs willen geen grote en -voor hun toepassing- "beperkte" oude beeldbuisbakken hebben, dus die komen al jaren goedkoop op de markt. Ze zijn niet allemaal even betrouwbaar of goed, maar de Hitachi's staan goed aangeschreven en de mijne doet ook gewoon wat ik ervan vraag.

Op Conrad kan je voor 8.49€ een aanvaardbare probe kopen, dus reken even 17 euro extra als er geen probes bij zijn. Gewoon BNC plug zoals de meeste klassieke scopes.
 
Back
Top