Pi-filter Helmuth Tünker, spoelkernen of waardes spoelen? of alternatief schema?

Dat draad dat voor de spoelen werd gebruikt was overigens filterdun. Ik kan me herinneren dat ik voor een aantal spoelen meer dan twee keer de teller rond moest - dus meer dan 2000 windingen - op een spoel van 2,5 centimeter doorsnee. Dat pastte er maar net op.
 
idd schema zou makkelijk zijn. Als de frequentie(s) van het filter bekend zijn is het relatief makkelijk om dan de Henry waardes te berekenen en dat dan te koppelen aan het aantal windingen vs AL waarde van de kern. N48 ferriet kern heeft iig exact dezelfde intieële permeabiliteit van 2300 en als Px of RMx spoelkern is daar goed aan te komen bij bijvoorbeeld https://www.spulen.com. N48 is ook door de jaren heen vaker gebruikt voor bijv neve eq's of als wha-wha inductor dus lijkt mij een prima vervanger.
 
dd schema zou makkelijk zijn. Als de frequentie(s) van het filter bekend zijn
Dat is dus de ellende, daarover staat helemaal niks bij het schema of in het verhaal. Sorry dat ik nog steeds het schema hier niet heb geplaatsd, ben voornemens dat binnenkort nog even te doen. Heb zoveel andere ideeën gekregen en gevonden sinds ik deze post plaatste en net begonnen was een beetje te verkennen wat ik zou willen gaan bouwen, en meegesleept door het bouwen en studeren dat het me volledig was ontschoten. Ook omdat dit filter een flink stuk naar onder op de most wanted list is gekomen. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ik er nog in geinteresseerd ben, en, belangrijker, jullie vast ook.
 
Back
Top