Vergulden II - DX/DMX/Linndrum tact switches

marcmarc

Ouwe rot
Lid sinds
30 oktober 2010
Berichten
2.363
Locatie
Amsterdam, op een gracht genoemd naar een bloem.
Vergulden II


DX/DMX/Linndrum tact switches


In het kader van mijn nieuw speeltje - veguldingsset – nu het vergulden van de werkbare contactdelen van de tact switches die in de Oberheim DX/DMX en de Linndrum zitten. Natuurlijk ook nog in de DX-stretch en de LM-1.


Zoals bekend gaan die tact switches moeilijk doen na zoveel jaar. De verzilverde contacten zijn dan geoxideerd en daardoor doen ze het of helemaal niet of slecht.

Voorheen maakte ik ze schoon met een viberpen. De laag zilver is vrij dik dus dat kan zonder schade.

Daarna voegde ik tussen de raakvlakken van de contacten een minimale hoeveelheid CRC 2-26 contactvloeistof toe met een heel klein penseeltje.

Nu, ben ik ook de contactvlakken gaan vergulden.

Waarom?

De tact switches die veel gebruikt worden krijgen nauwelijks de kans om te oxideren of beter gezegd: iedere oxidatie wordt er al snel af ‘getapt’ door het gebruikt. Voor degenen die niet veel of niet gebruikt worden krijgt de oxidatie een kans om dusdanig te worden dat de switch weer slecht of niet gaat werken. Tegelijkertijd is het laagje goud sowieso een goede bescherming. Hoe lang het duurt eer dat zo’n goudlaagje eraf is ‘getapt’ weet ik niet. Dat zal de tijd uitwijzen.

In ieder geval is het zo dat als het apparaat weer een lange tijd niet gebruikt wordt, er geen oxidatie optreedt zolang de goudlaag niet is versleten door veelvuldig gebruik.

De foto’s laten het een en ander zien.

De pluspool van de voeding van 6 volt zit aan de applicator (de pen met goudelektrolyt) en de minpool via een split aan beide contactpinnetjes onder aan de switch.
 

Attachments

  • 070 tact switch.jpg
    070 tact switch.jpg
    139,8 KB · Bekeken: 149
  • 072 tact switch.jpg
    072 tact switch.jpg
    143,3 KB · Bekeken: 124
  • 074 tact switch.jpg
    074 tact switch.jpg
    142,1 KB · Bekeken: 124
  • 086 tact switches.jpg
    086 tact switches.jpg
    40,9 KB · Bekeken: 122
  • 087 tact switches.jpg
    087 tact switches.jpg
    38,6 KB · Bekeken: 119
  • 088 tact switches.jpg
    088 tact switches.jpg
    48 KB · Bekeken: 123
  • 089 tact switches.jpg
    089 tact switches.jpg
    45,4 KB · Bekeken: 120
  • 090 tact switches.jpg
    090 tact switches.jpg
    67,5 KB · Bekeken: 118
  • 091 tact switches.jpg
    091 tact switches.jpg
    73,6 KB · Bekeken: 121
Back
Top