Roland SH-1 osc detune bij release

Klinkt als iets met een s/h circuit van het KB CV,kan een simpele condensator zijn die vervangen moet worden.

Je kan het volgende testen kijken als die dat ook doet als je hem extern aanstuurt via cv/gate
 
Laatst gewijzigd:
en het maakt niet uit of je env 1 of 2 gebruikt voor de vca?

Ontstemt de vco naar beneden of heb je onstabiliteit?
 
doet hij het ook als je via extern cv/gate de SH-1 bespeelt en terwijl een toets op de SH-1 ingedrukt blijft houden?
 
Als ik hem aanstuur via cv/gate heeft hij het niet (zelf niet met de release op maximaal).
Als cv/gate aangesloten is en de switch staat op cv/gate kan ik via het SH-1 toetsenbord geen noten triggeren (dat is normale werking).
Het probleem lijkt dus ergens in het circuit van de toetsen van de SH-1 zelve te zitten.
De noot waar hij naar 'transponeert' voordat de releasetijd verstreken is is A# (en dat is steeds dezelfde).
 
Ja dat heeft minimoog ook. Of te wel contacts schoonmaken?

Je bedoelt dat de minimoog ook zo een switch heeft en op die manier werkt via cv/gate?
Dus eerst de contacten van het keybed schoonmaken? Zou het echt zo simpel zijn om dit euvel op te lossen?
Ik probeer er gewoon ook van bij te leren en een logische verklaring te zoeken waarom een slecht contact dit zou kunnen veroorzaken.

Ik moet me echt eens gaan verdiepen hoe die cv spanning per toets werkt en hoe dat juist bewerkstelligd wordt.
Als iemand daar interessant leesvoer over heeft hoor ik het graag.
 
Als ik hem aanstuur via cv/gate heeft hij het niet (zelf niet met de release op maximaal).
Als cv/gate aangesloten is en de switch staat op cv/gate kan ik via het SH-1 toetsenbord geen noten triggeren (dat is normale werking).
Het probleem lijkt dus ergens in het circuit van de toetsen van de SH-1 zelve te zitten.
De noot waar hij naar 'transponeert' voordat de releasetijd verstreken is is A# (en dat is steeds dezelfde).

De minimoog heeft dat soms maar dat is per toets dan dat je pitch onstabiel kan zijn,met name de toets die dan slecht contact heeft,maar het kan geen kwaad om ermee te beginnen het KB een onderhoudsbeurt te geven

verder zou ik dan hier ff naar kijken:
 

Attachments

  • service manual.jpg
    service manual.jpg
    68 KB · Bekeken: 123
Je bedoelt dat de minimoog ook zo een switch heeft en op die manier werkt via cv/gate?
Dus eerst de contacten van het keybed schoonmaken? Zou het echt zo simpel zijn om dit euvel op te lossen?
Ik probeer er gewoon ook van bij te leren en een logische verklaring te zoeken waarom een slecht contact dit zou kunnen veroorzaken.

Ik moet me echt eens gaan verdiepen hoe die cv spanning per toets werkt en hoe dat juist bewerkstelligd wordt.
Als iemand daar interessant leesvoer over heeft hoor ik het graag.

Nee geen switch volgens mij. Maar wel dat ik glides hoor. Volgens mij zijn dat meerder contacten die altijd signaal afgeven dat er toets is ingedrukt als de contacten niet in orde zijn.

En ja sh01 is oud dus contacts hebben niet het eeuwige leven.
 
En zeker met die shit keyboards van de SH serie in die tijd. Geeft -ie ook die A# als je de VCA Initial Gain op 10 hebt staan als je de SH1 aanzet? Verandert de toonhoogte als je de octaaf switch of tuning verandert? Zo ja, weet je bij welke van de drie A# toetsen de hangende noot hoort?
 
Back
Top