Yamaha CS30 L vuile switches en pots

Lid sinds
15 februari 2007
Berichten
1.002
Locatie
Vlakbij Hulst
Mijn cs30L heeft het lastig. Vaak valt het geluid weg, vuile knoppen enz.

Is dat te doen om daar zelf aan te beginnen om die zaken te reinigen (cs30 volledig uit elkaar halen etc).
​​​​​​

Ik heb zo goed als geen verstand van electronica, maar ik modde ooit wel een poly800, en bouwde wel es een compressor pedaaltje door nauwgelet de instructies te volgen.

​​​​​
 
er zijn 2 zaken, vuil en sleet en een combi. Sleet los je niet op met een spray of 1000 keer draaien, dat is gewoon vervangen. Je kan er nog een busje perslucht in loslaten en een heel klein beetje spray, als 't slecht is is er niks verloren tenzij je er veel teveel in spuit, dan loopt 't op alles er rond en er onder, wil je niet.

ik heb mijn CS15 zelf aangepakt maar die knoppen losmaken is een karwei om tegenop te zien... Open, beetje spray 1000 keer draaien en wat mods. Hij is beter, nieuw is ie niet maar het werkt wel. Een hersteller zit niet uit te kijken naar 't werk, dat front er op en af kost veel tijd, zwijgen we nog over de boel vervangen
 
Tja maakt 't uit, je bent een dode aan 't revalideren

Herman Gillis (Sherman) gebruikt een drupje PRF7-78
 
De synth heeft jaren in opslag gestaan voor ik hem kocht dus het is vuil en 'stilstand'. Het draaien aan de knoppen helpt soms even maar de switches zijn lastiger. Dat zijn zo kleine rotschakelaartjes.

Ik kan me voorstellen dat dit een karweitje is dat lang duurt, dus om er een technieker op los te laten die aanrekent per uur beangstigd me wat. Het zelf doen ook.
 
geef die switches gewoon de rit van hun leven, schakelen tegen 10 keer per seconden voor n minuut, elk
 
enne welke spray ? deoxit ?
en welke ook al weer nooit niet ?

Ik wens hier niet heel de contactspraydiscussie opnieuw op te laaien, maar met volgende zaken kan je weinig mis doen:
-gebruik "videospray 90" (Video 90, K90...). Geen residu, niet al te agressief.
-gebruik WEINIG spray. En gebruik het IN de schakelaar, waar de contacten zijn.
-Spray een beetje, en dan veel heen en weer halen.

Ja, als je de switchmechaniekjes zou kunnen demonteren zou dat nog beter zijn, maar wat een bult werk en niet altijd mogelijk. Ja, misschien voelen ze nadien wat "rauw" en zouden ze dus een smeerbeurt kunnen gebruiken. Maar geezien de huidige situatie is dat een luxerprobleem.
 
Hangt ervan af hoe "open" de switches zijn. Als je langs geen enkele kant enig zicht richting de eigenlijke schakelcontacten hebt, heeft het geen zin. Het is Jomanda niet, het werkt niet vanop afstand. Maar veel switches zijn wel ergens enigszins open.

De synth zelf moet je in ieder geval wel demonteren zodat je beter bij de switches kan.
 
Back
Top