goede website onderdelen kopen?

@Disharmonic: Dat een TLK072 1,02 kost aan de balie is niet zo geknatuurlijk. Het inderdaad zo dat als ik iets meteen nodig heb, dan loop ik even langs (of 2 tramhaltes van deur tot deur).Ik krijg bij Rotior insdustrieprijzen. Dat maakt nogal uit.

En dat is natuurlijk heel fijn dat je het zo kunt halen. Zou dat ook graag willen, net als vroeger. Heb ik nu iets niet in huis, dan ligt het stil en moet ik wachten tot m'n online-bestelling binnen is. Daarom heb ik van veel componenten wel een aardig voorraadje. Zoals de good old TL072. :)
 
Die frontplaatjes zijn echt niet zo simpel te maken, tenzij je het niet erg vind dat het niet goed aansluit. Ook de schroefgaatjes... ...Maar als je je eigen behuizing maakt en niet de subracks gebruikt zal het beter te doen zijn.
Bedankt voor de info over ideal-betaling bij Reichelt, ik heb daar ondertussen de afgelopen tijd al drie dozen met onderdelen twv 30-50 eu per keer besteld, tot grote tevredenheid; tot nu toe het enige adres waar ik alles kon krijgen en ook voor een fatsoenlijke prijs.
Maar over die frontplaatjes: ik heb ondertussen al een heel stel plaatjes zelf gezaagd, gewoon met de hand, en geboord, en het sluit inderdaad niet allemaal even goed aan en ik baalde eerst wel, maar eerlijk gezegd... Tja, jammer, kan me er uiteindelijk niet druk om maken, want ik ben reuze blij dat ik dat kon doen uit een paar alu-platen die ik een hele tijd geleden bij het vuilnis had opgeraapt (en eerlijk gezegd vergeten was!), en de kast heb ik uiteindelijk ook zelf gebouwd van triplex en latjes, ook allemaal in de loop der jaren van het grofvuil verzameld. Zo blij nu dat ik dat heb gedaan indertijd, want het heeft me nu het geld uitgespaard om al die onderdelen te kunnen kopen, en het geeft me een hoop plezier nu echt álles zelf te bouwen en mooi groot systeem te maken voor het geld waar ik anders een klein rackje met 2 of drie modules voor had kunnen kopen of wat meer frontplaatjes en mider bouwen. Zal er nog wel zeker de rest van de winter mee bezig zijn, en geniet iedere dag. Dat is me die paar kiertjes dubbel en dwars waard: sterker nog, ik koester ze!
 
En dat is natuurlijk heel fijn dat je het zo kunt halen. Zou dat ook graag willen, net als vroeger. Heb ik nu iets niet in huis, dan ligt het stil en moet ik wachten tot m'n online-bestelling binnen is. Daarom heb ik van veel componenten wel een aardig voorraadje. Zoals de good old TL072. :)

Dat heb ik ook een tijdje gedacht, nu ben ik heel blij dat ik -net als jij dus waarschijnlijk- even de investering heb gedaan om een basisvoorraad universele onderdelen in huis te halen (naast een aantal specifieke gericht op de projecten die ik toen in m'n hoofd had) waar ik nu al een maand of wat driftig mee aan het bouwen ben, en steeds als ik een nieuw idee heb heb ik meestal alles al om het te maken, of in ieder geval het meeste, heerlijk!
En inderdaad, de good old 072, of in mijn geval de 084 en 074 zaten bij de eerste zending, samen met een assortiment weerstanden, idem condensators, idem elco's, wat transistors, FET's en nog zo een en ander, zoals potmeters, goedkope knoppen (handig als je pots koopt!), ic-voeten enzo nog van alles. dit basisispul kost geen ruk meer tegenwoordig, voor 50 eu koop je een hele basiswinkel!
Ondertussen heb ik nog wel 2 pakketten met aanvullingen besteld voor nieuwe ideeën, maar heerlijk dat ik me niet druk hoef te maken over alle weerstandjes enz, die zijn er gewoon, alleen de bijzondere ic's of heel speciale torren en soms wat extra potmeters hoef ik te bestellen.
Af en toe echter zou ik willen dat ik toch even 10 minuten kon fietsen om net nog even die dit of dat te kunnen halen voor drie duppies ipv of het te bestellen met 6,95 bezorgingskosten of een lastige vervanging te proberen knutselen, als dat al mogelijk is.
Tis ook niet goed of het deugt niet, kon het maar allebei. Ik denk dat m'n volgende project een tijdmachine wordt.
 
Ik denk dat m'n volgende project een tijdmachine wordt.

Als het een beetje werkt, dan wil ik wel een bouwtekeningetje. :D

Tja, die tijd komt niet meer terug, dat je even een onderdeeltje kunt halen die je nodig hebt. Voor de meesten onder ons tenminste, want er zijn dus geluksvogels die nog wel winkeltjes in de buurt hebben die het leveren. Denk dat de dichtstbijzijnde hier zo'n 60km ver is, dus je springt niet zo snel op de fiets...

Maar goed, online is veel te krijgen en je moet een beetje slim inkopen zodat je een voorraadje hebt. Van gangbare componenten, maar ook die waarvan je een vermoeden hebt dat ze op termijn obsolete worden. Zo had Reichelt bijvoorbeeld een tijdje geleden van het ene moment op het andere geen TDA7052A meer, die is leuk om een eenvoudige VCA te maken voor audio, beetje jammer. Heb er eerder al 'ns wat meer van gekocht, dus kan voor eigen frutsels ermee vooruit. Maar niet meer geschikt om die te kiezen als je een ontwerpje wilt delen met anderen.

En een nadeel van de online-shops, moeilijk om er eentje te vinden die alles heeft wat je zoekt. Bijna altijd blijven er componenten over die je elders moet kopen, best irritant.
 
Back
Top