goede website onderdelen kopen?

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Ik een behoorlijke tijd zitten googlen op zoek naar een goede website voor electronica-onderdelen, en heb eigenlijk niks kunnen vinden waar je echt alles kunt krijgen, gewoon de hele rambam van ic's tot weerstanden en condensators, trafo's (en dan bedoel ik ook echt een assortiment, vaak hebben ze er wel een paar, maar heel beperkt), pots, schakelaars, connectors enz. En liefst ook alu plaatjes ed. Waar kopen jullie je onderdelen?
 
TME heeft een goed assortiment en voor grotere hoeveelheden krijg je flinke korting.

Bedoel je met alu plaatjes de eurorack blind-panels (in "hp" of "te" breedte eenheden)? Succes, want dat spul is lastig te vinden. reichelt heeft er wel een paar en ook de subracks zelf. Een andere Duitse zaak is Buerklin, die heeft er wat meer. Dit zijn de goedkope van fischer elektronik. Als het geld je niet uitmaakt kun je altijd nog naar distrelec voor de dure van Schroff. Ik zoek deze panels zelf ook. Misschien levert fischer elektronik direct aan particulieren, maar dat heb ik nog niet gevraagd.

1 zaak waar je alles kan bestellen zal lastig worden.
 
Mouser uiteraard, maar is over algemeen wel een stukje duurder. Maar een alles-in-één shop wordt lastig, vaak is het toch een kwestie van op meerdere plekken bestellen. Tayda is iig ook nog een goedkope optie voor standaard onderdelen.
 
RS, Farnell, het meeste. Soms bij Reichelt.

Mooie sites, bedankt! Dat is het, met google op elec-ond. vind je allerlei prutzaken (die de rottrucjes of het geld doen om hoog in google te komen) die een beetje van dit of van dat hebben, ramsjtoestanden, allemaal leuk om te neuzen maar niet om een serieus lijstje onderdelen of een specifiek onderdeel te bestellen, dit is het betere werk.
Zit nu op RS te neuzen, en uit te proberen om een lijstje met spul te maken van wat ik nu nodig heb, is lastig omdat erg veel per 10, 50, 100 of nog meer gaat, af en toe staat er iets tussen per stuk. Verel van het spul per 5 tot nu toe is wel zo goedkoop dat ik twijfel om gewoon maar 5 te kopen, altijd handig voor de toekomt, maar ja, doe dat met alles en dan ben je toch snel oor je geld heen, goedkoop of niet. Grote hoeveelheden zijn dus echt niet wat ik wil, echt alles per stuk is het mooiste, want is lastig zoeken zo in die lijsten bij RS, ook met filters (geen filter voor hoeveelheid, jammer!). Zometeen de andere 2 bekijken.
 
TME heeft een goed assortiment en voor grotere hoeveelheden krijg je flinke korting.

Bedoel je met alu plaatjes de eurorack blind-panels (in "hp" of "te" breedte eenheden)?
1 zaak waar je alles kan bestellen zal lastig worden.

eventueel, als dat betaalbaar te vinden is dan zou dat prachtig zijn en een hoop gedoe schelen, maar anders betaalbaar basismateriaal om zelf op maat te maken, liefst bv alvast de goede hoogte, of breedte. Ik ben er geen fan van, maar ach, met een stevig mes alu insnijden en dan in de bankschroef breken is een manier (en dan randjes schuren, half mm extra nemen), of de decoupeerzaag en heeeeeeeeeeeeeeeel voorzichtig zo precies mogelijk langs een geleider is de simpeler optie. Als me dat duiten scheelt...
 
EN hnoe zit dat met bestellen bij een Duitse zaak als REichelt, of Engels als RS, kost dat meer verzending? OF hebben ze magazijnen in NL?
 
Tayda is iig ook nog een goedkope optie voor standaard onderdelen.
Hoe werkt dat met bestellen in AMerika? Bezorgkosten? EN betalen lijkt me lastig, ik kan eigenlijk alleen met iDeal betealen, is dat op een of andere manier mogelijk?
 
Hoe werkt dat met bestellen in AMerika? Bezorgkosten? EN betalen lijkt me lastig, ik kan eigenlijk alleen met iDeal betealen, is dat op een of andere manier mogelijk?
Tayda zit in Taiwan. Bestellen gaat zelfde als alle andere webwinkels. Bezorgkosten zijn erg laag als je voor de goedkope standaard levertijd gaat. Dat is meestal wel 2 weken wachten voor je het spul hebt. Ik betaal gewoon met PayPal, iDeal hebben ze uiteraard niet.
Importkosten heb je meestal ook niet omdat ze altijd zo vriendelijk zijn om $20,- als waarde op het pakket te zetten.
 
Reichelt betaal je met ideal en tme via een factuur die je gewoon met de bank betaald. Die frontplaatjes zijn echt niet zo simpel te maken, tenzij je het niet erg vind dat het niet goed aansluit. Ook de schroefgaatjes moeten zeer nauwkeurig geboord worden en staan dicht op de rand. Een iets groter boortje om wat extra tolerantie te krijgen, is geen optie. Maar als je je eigen behuizing maakt en niet de subracks gebruikt zal het beter te doen zijn.
 
Reichelt betaal je met ideal.

Meesterlijke tip is dat! Ik heb daar een flinke lijst onderdelen uitgezocht, waanzinnig goedkoop is dat! Echt, IC'tjes waar ik vroeger (eh, ja, bijna 40 jaar geleden...) een paar gulden voor betaalde kosten hier 25 ct! op Farnell het driedubbele, en andere plekken die ik al had bekeken leken de prijzen al een stuk meer op wat ik dacht gewend te zijn, wauw. Heb van een hoop dingen ipv 1 of 2 direct 3-5 genomen, want ik heb genoeg plannetjes, en het meeste is heel algemeen spul...
Heb het nog niet besteld, laat m'n winkelwagentje even een dagje staan oor het geval ik nog iets bedenk. Of zit er ergens nog een addertje onder het gras, nee toch? Het is allemaal inc BTW, dus ik zou niet kunnen bedenken wat, maar ik word er bijna achterdochtig van, zo goedkoop... De vorige website waar ik behoorlijk goedkope spulloen vond bleek het alleen per 50 of 100 ofzo te kunnen, maar dat is heir toch echt niet zo.
 
LOL, dat was natuurlijk ook de goden verzoekn, dat laatste bericht waar ik nog even iets over eenaddertje bij editte... Het addertje is direct onder een steen vandaan gekropen, na een bijzonder uitgebreide winkeltocht van zeker 2 uur gaf m'n volgende zoekopdracht plots een eindeloze wachttijd, en toen plots het scherm: sorry, we're under maintainance... Weg winkelwagentje...
Naja, ik heb het grote werk gedaan, moet morgen een fractie van de tijd kosten dat opnieuw te vullen (zal toch nog wel een half of heel uurtje kosten waarschijnlijk; gelukkig heb ik alle tabs nog open met onderdelenlijstjes enzo), alleen dat was toch niet wat ik in gedachten had met even het wagentje laten staan...
 
Astrogator; dat heb ik nog nooit meegemaakt, maar zal iets te maken hebben met de instellingen op je pc. Je kan altijd een account maken en je winkelwagen opslaan.

Over local elektronica-boeren gesproken; kent iemand Electra-Breda? Op de website staan nog vele lastig te krijgen componenten, maar ik krijg geen contact met ze. Op de
website staat wel dat er geen winkelverkoop van componenten meer is. Iemand die hier wel eens wat besteld?
 
Astrogator; dat heb ik nog nooit meegemaakt, maar zal iets te maken hebben met de instellingen op je pc.
Nou, naar het blijkt ik dus gelukkig uiteindelijk ook niet: het was duidelijk onderhoud, het gebeurde ook ergens tegen enen, of vlak na 12, weet niet meer precies. Maar goed, toen ik vanochtend de pagina weer opende was mijn winkelwagentje nog keurig intact, dus ik kon direct lekker verder winkelen. Mooi assortiment stripboard, pakket weerstanden, pakket condensatoren, wat opamps, transistors, diodes, besteld, naast het lijstje van dingen die ik direct nodig had. voor het bouwen van een voeding voor een rack en een trafo om de HD-recorder te repareren.
Dus zodra ik die voeding af heb kan ik lekker direct beginnen met knutselen aan de paar simpele uitbreidingen voor m'n huidige synthduo die ik hard nodig heb, zoals een paar attenuators, mixertje, niveauaanpassing tussen de twee enz enz. Zonder er voorlopig iets voor te hoeven bestellen. Nogmaals bedankt voor de tip! Ik had echt niet verwacht zo'n gigantisch pakket speelgoed voor minder dan 100 eu te kunnen krijgen dezer dagen... Electronica is ech een stuk goedkoper geworden in de loop der jaren, ongelooflijk. En die Reichelt is echt nog een stapje extra. Vooral dat je er alles per stuk kunt krijgen is erg fijn.
 
en support your local electronica-boer :baco: mocht er nog eentje in de buurt zitten =(

Oh joh, ik zou zoooooooooooo graag willen... Ik denk met weemoed aan de tijd dat ik in Amsterdam Noord even op de fiets naar het industrieterreintje 10 minuten verderop reed of bij de haven voor de echte winkels waar ze echt alles hadden, mooi in muren met bakjes, alles per stuk, en lui achter de toonbank die er verstand van hadden en je nog een eind weg mee koon lullen over je projectjes en met goede raad naar huis. Ik betwijfel of die er nog zijn, maar als dat al zo zou zijn, ik woon nu in A'dam Zuidoost, en daar is zo'n boer heeeeeeeeeeel ver te zoeken. In de stad heeft er nog maar een van de vele zaken die ik kende in het Centrum overleefd voor zover ik weet, en die lijkt nauwelijks meer op wat het was.
Tja, bijna alle oude radiomannetjes zoals die er nog eindeloos veel van rondliepen in onze jeugd zijn de meeste dood, en de nieuwe generaties spelen met Raspberry Pi's enzo -gaaf trouwens, ik leer een hoop van ze, prachtig speelgoed hebben ze nu! (en ik ook ondertussen trouwens). Leukste ontdekking vond ik toch wel onlangs dat de modulaire synth weer helemaal hip is bij de generatie die ze niet eens heeft meegemaakt toen ze nog actueel waren zogezegd. Heel aangename verrassing, vooral hoeveel moois erbij is gekomen en hoeveel er over te vinden is nu. Toen moest ik het met twee formantboeken en een formantclub-krantje doen, de Elektuur en wat boeken uit de bibliotheek als ik geluk had iets te vinden...

Bedankt voor de links, ga ik ook nog kijken!
 
wat betreft aluminium voor panelen enzo, ik heb laatst zelf bij aluminiumopmaat.nl het 1 en ander besteld, duurde even voordat ik op de site vond wat ik nou echt zocht, maar onder de naam "aluminium platstaaf" is daar een behoorlijk assortiment aan 2 t/m 3 mm dik materiaal te vinden wat al de juiste breedte heeft, welke qua prijs bij stukken van 3 a 4 maal 129- of 130mm in de lengte, het financieel wel aantrekkelijk maken om ze zelf op maat te snijden/knippen/zagen..
 
Daar over gesproken; vergeet Newtone in Den Bosch niet. Hebben soms net die rare potmeter die nergens te krijgen is. En erg goedkoop met verzending, zeker als het gewoon in een envelop past.
http://www.newtone-online.nl/catalog/

Ook een meesterlijke tip! Heb er net die trafootjes kunnen vinden voor de ringmodulator die ik van plan was. Jeweetwel, van die kleine scheidingstrafootjes die vroeger altijd met een stuk of wat in transistorradiootjes zaten (toen ik dat schema vond had ik zo'n spijt dat ik een tijdje geleden waarschijnlijk m'n laatste transistorradiootje heb weggegooid, wat bezielde me? (Ik kan het me ook eigenlijk niet voorstellen, volgende week ofzo vind ik het vast toch ergens terug...). Dat en nog de LDR's die ik vergeten was bij m'n bestelling van een halve electronica-winkel bij Reichelt (zie boven), en nog een paar mooie bijzonderheidjes voor dubbeltjes. En zojuist nog een tweede bestelling: (in eerste instantie uit frustratie met m'n gassoldeerboutje omdat m'n printboutje doorgebrand bleek) een hele gave soldeerbout (heel fijne punt, met een knopje om even extra power te geven: 30 W normaal, 110 W voor 30 seconden met dat knopje; mooi voor schakelaars, pluggen enzo, je kent dat wel!) voor 5,90 plus houder, reservetip en tinzuiger, samen net een tientje. plus ook weer nog een paar extra dingetjes die ik nog vergeten was of nu pas bedacht. En...
Ze hebben daar een aantal leuke bouwpakketjes, maar ook de handleiding te downloaden voor effectpedalen die je op stripboard kunt bouwen, met layout, dus voor een daarvan heb ik ook nog de speciale transistors en diode besteld (stripboard en de rest heb ik dus al van Reichelt in m'n thuis-electronicawinkel, zie boven), voor nog een paar dubbeltjes meer.

Ik heb er nog een hoop meer gezien dat ik in de toekomst vast nog wil hebben, omdat het al in m'n plannetjes zat en ik er nog geen idee van had waar dat te vinden, buizen bv. En allemaal belachelijk goedkoop! Ook fijn inderdaad die verzendkosten, gewoon via KPN, vooral voor kleine bestellingen flink verschil met DHL enzo.

Dank, dank!! Dit soort winkels vind je niet met Google, ja misschien op pagina 20 ofzo.
 
Back
Top