Vergulden Mono/Poly, Polysix en anderen toetscontacten

marcmarc

Ouwe rot
Lid sinds
30 oktober 2010
Berichten
2.363
Locatie
Amsterdam, op een gracht genoemd naar een bloem.
Gold plating key contacts Mono/Poly, Polysix en anderen.



Het opnieuw vergulden van de toetscontacten van een Mono/Poly.

Dit is natuurlijk ook geldig voor alle synth’s met dezelfde soort van contacten.

De Polysix en de Mono/Poly hebben nogal eens last van beschadigde contacten, niet in de laatste plaats door een foutieve servicebeurt.



Dit opnieuw vergulden was mijn recentelijke avontuur om weer eens iets nieuws te proberen.

De vergulden contacten waren mishandeld en moesten opnieuw van een goudlaag voorzien worden.



Op een Mono/Poly board – waar het goud deels weg was – na de schoonmaak met aceton en alcohol heb ik er eerst een Palladium laag op gezet en vervolgens een nieuwe goudlaag.



Op een Polysix board heb ik vuiligheid extra met een schuurpapiertje van ST-7000 weggehaald en vervolgens goud toegevoegd.


Eenmaal de juiste middelen in huis, is het eigenlijk vrij makkelijk om te doen.

Er zij nogal prijzige sets op de markt waarvan een reparateur een deel eigenlijk al heeft.

Zoals een lab voeding die 3 tot 7 Volt bij 1 Amp kan leveren, schoonmaakmiddelen en een Ground pen.

Wat je minimaal verder nodig hebt is natuurlijk een Palladium en 24 karaats goud elektrolyt en de applicator – de pen die aan de V+ aangesloten en het elektrolyt toevoegt.


Hier de set die ik gekocht heb voor ongeveer 125 EUR:


Goud elektrolyt:

https://www.ebay.com/itm/Gold-Brush-...w8oM775psny5FI

Palladium elektrolyt:

https://www.ebay.com/itm/Palladium-p...Jd_AnpD2K07ltI

De applicator met 50 punten:

https://nl.aliexpress.com/item/32865...779a1e7c9a6ff0


De Palladium is een vervanger voor Nikkel.

Of je het nodig hebt hang af van de toestand van de ondergrond waar het goud op moet.

Hier ook nog een filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=ecox...By9mm9eHemjVHk


Veel plezier ermee.
 

Attachments

  • 050 new plating.jpg
    050 new plating.jpg
    63,2 KB · Bekeken: 146
  • 052 new plating.jpg
    052 new plating.jpg
    61,9 KB · Bekeken: 135
  • 054 new plating.jpg
    054 new plating.jpg
    128,5 KB · Bekeken: 133
  • 058 new plating.jpg
    058 new plating.jpg
    52,9 KB · Bekeken: 131
  • 056 new plating.jpg
    056 new plating.jpg
    71,9 KB · Bekeken: 128
Laatst gewijzigd:
Op een Polysix board heb ik vuiligheid extra met een schuurpapiertje van ST-7000 weggehaald en vervolgens goud toegevoegd.

Je kan ook een fiberpen gebruiken ,dat werkt makkelijker en fijner dan eenderwelk schuurpapier.
 
@egres: Volgens mij weet jij niet wat ST-7000 schuurpapier is. Dat is fijner dan een fiberpen. EN, het zorgt voor minder krassen. Een bewerking met een fiberpen lijkt op het oog krasloos maar, als je de microscoop erop los gaat blijkt het tegendeel.
 
Nee wist niet dat dit nog fijner is,ik zou eerder producten gebruiken dan als dit enkel dient om vuiligheid te verwijderen zoals je meld,anders zie ik het nut niet van een laag te verwijderen van het metaal oppervlak.
 
Als de vuiligheid niet te verwijderen is met andere middelen, dan is dat ST7000 effectief. Er moet tenslotte een degelijk basis gemaakt worden om een nieuwe goudlaag aan te brengen zonder krassen te maken.
 
Ja idd,maar ik begrijp niet goed wat je exact met 'minder krassen' of 'zonder krassen' bedoelt, zodra er schuurmiddel gebruikt wordt,eenderwelk schuurpapier hoe fijn ook of fiberpen heb je altijd 'krassen' ,hoe minuscuul deze ook moge zijn er is altijd sprake van een volledige brushing van de bewerkte toplaag.

Dus het staat altijd vol met krassen,enkel de fijnheid kan verschillen.
 
Zeker. Het draait om de fijnheid van de grid. Een viberpen is gewoon nogal rigoreus en de verdeling van de druk is niet goed te richten zoals dat met een ultrafijn schuurpapiertje wel is. Wellicht iets voor je om ook zo'n China-meuk-microscoop te kopen om het zelf te aanschouwen. Deze bijzonder goedkope USB microscoop i.c.m. het Smart_Camera.exe programma op de PC levert verrassend goede plaatjes op.
https://nl.aliexpress.com/item/32871382099.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dsUP1y6
 
ok,

Maar ik denk dan toch dat je juist nauwkeuriger druk en richting in de hand hebt met een fiberpen ?,ik doe meestal ook draaibewegingen.

Helemaal in het begin gebruikte ik ook schuurpapier (fijn versleten ,anyway te grof,niet goed),maar ik vond dat lastig om te doen omdat je niet heel nauwkeurig kan werken en je bvb snel de soldermask raakt..

Zelfs met fiberpen als je de soldermask raakt zie je het.
 
Ik gebruik in allerlei omstandigheden een viberpen en inderdaad een draaiende beweging is het beste. Hier niet en dat heeft een reden.

Zoals gezegd gaat het om ST7000 schuurpapier wat ultra fijn is en als juist toegediend zeer vlak mee te werken is.

Men neme een recht strookje van b.v. 8cm lang en 2cm breed. Vouw het aan de lange kant dubbel met de schuurkant naar buiten en vervolgens iedere kan weer in de helft haar binnen en dan als een sandwich op elkaar. Men heeft dan vier lagen op elkaar: boven en onder twee en aan de binnenkant twee als een soort van origami. Het voordeel van die vier lagen is het feit dat het als een soort van schuurplankje fungeert c.q. heel vlak is.

Met een van de buitenzijden begint men met een hoekje van het paper dat het hele te behandelen vlak dekt te schuren. Bij het volgende contact schuift men iets op en als het hele schuurpapiervlak gebruikt is gaat men op naar de andere kant van het schuurpapier. Als die op is kan men een binnenkant naar buiten vouwen en gaat men verder. Na de tweede binnenkant is het geheel op en maakt men een nieuwe. Voor 61 contacten zijn twee sets nodig.

Het probleem van de viberpen is is de constantheid van de hardheid van de viberhaartjes. Het slijten van de haartjes loopt achter op de hardheid ervan (of visa versa). Na een tijdje zit je met slappe haren dan wel met vervuilde haartjes. Nog maar niet te spreken over de fijne viberdeeltjes die los komen en overal in je huid kruipen dan wel in je longen als je geen bescherming draagt en maatregelen neemt om het weg te nemen.

Een viberpen is zeer handig om bij allerlei plekjes te komen waar je anders moeilijk bij komt met ultra fijn schuurpapier. Als het te behandelen deel vlak is, dan geef ik de voorkeur aan het juiste schuurpapier welke ik in al de ‘grids’ heb die je maar kan voorstellen.
 
Ja klopt,als de fiberpen verslijt is het idd lastig,en idd dat stof is een pest.

Ik ga dat eens proberen dat fijn ST7000 papier,bedankt voor de info.
 
ik heb goeie ervaring met de rode kant van een faber vlakgom. dat gaat erg goed. de blauwe kant is te grof en beschadigt printbanen erg snel, maar is weer prima voor het verweideren van roest op andere metalen delen.
 
@macsimski: Als het goud verdwenen is, kan je 'gommen' tot je een ons weegt maar daar komt het goud niet mee terug.

Dat bedoelde hij volgens mij niet. Ging om schoonmaken.

En ik heb een ander schoonmaak middel op het oog. Is speciaal voor metaal. Maar is weer die onderbuik dus moet het eerst testen. :D
 
@Madr: Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Voor het schoonmaken is al ruimshoots uitgelegd waarom een viber-pen niet goed werkt en dat geldt ook voor zo'n gum. Je kan geen constante druk op het gehele vlak ermee uit oefenen. Zeker niet omdat zo'n gum enigzins verend materiaal is.
 
Je bent een beetje passief agressief aan het doen nl.
 
Back
Top