Motif ES 6, defecte toets vervangen. Wat heb ik nodig?

P.J. van Hout

Ingeburgerd
Lid sinds
23 Maart 2011
Berichten
33
Locatie
Frentsjer
hallo mensen, omdat ik binnenkort mijn ES6 wil repareren, wil ik eerst informatie inwinnen bij mensen die misschien tegen hetzelfde aan zijn gelopen, of iemand die handig is met Motifs.
ik heb een Yamaha MOTIF ES 6, hier is 1 van de witte toetsen op een gegeven moment zijn ‘gevoeligheid’ kwijtgeraakt. Als je dan aan het spelen was, dan reageerden alle toetsen behalve deze op de aanslag, deze toets ‘knalde’ het geluid er gewoon uit. Maar nu werkt de hele toets niet meer. Ja misschien als je 10 x er op drukt dat ie t 1 keer doet, maar dat houdt ook eens op.
beste mensen;
wat moet ik bestellen om dit probleem op te lossen? ( ik heb ooit een membraan bij een SY55 vervangen, dus ben redelijk handig)
en misschien weet iemand een geschikt adres voor onderdelen?
ik hoor het graag,
groet, Peter.
 
Ik heb zoiets ook voor gehad bij m'n Roland W30 en zelfs op dit moment bij m'n D20. Bij de W30 heb ik het probleem eenvoudig kunnen verhelpen door de contacten en rubbers onder het keybed met Iso Propyl Acohol (IPA) te reinigen. Daartoe heb ik wel de volledige sampler uit mekaar moeten halen, alle toetsen moeten losmaken zodat je aan de contacten kan en dan met een oorwattenstaafje in IPA gedrenkt over de oppervlaktes gaan. Moeilijk was dit niet maar wel wat omslachtig.

Iets wat je kan helpen is volgende link https://www.youtube.com/watch?v=-czedYcY1mA. Die laat de beschreven procedure zien.


Als het een zaak is van vuile contacten, ben je met deze methode geholpen.


Veel succes :okdan:

:doei:

Danny
 
Dat zou wat zijn, dat het puur schoonmaken is. Maar dan zou ik het toch met meerdere toetsen hebben lijkt mij? Het is maar een specifieke toets, de rest is goed. Ik wacht nog even andere reacties af. Thx voor de feedback!
 
Dat zou wat zijn, dat het puur schoonmaken is. Maar dan zou ik het toch met meerdere toetsen hebben lijkt mij? Het is maar een specifieke toets, de rest is goed. Ik wacht nog even andere reacties af. Thx voor de feedback!

Dat zou je denken, maar toch is het niet zo. De eerste keer dat ik het voor had, was het ook maar één toets. De tweede maal waren het er drie. In beide gevallen is het met proper maken via IPA opgelost geweest. Het kán zijn dat het iets anders is, maar de kans is groot dat het met vuile contacten te maken heeft (en dan ben je er relatief gemakkelijk en goedkoop van af :)).

Succes :okdan:

:doei:

Danny
 
Dat zou je denken, maar toch is het niet zo. De eerste keer dat ik het voor had, was het ook maar één toets. De tweede maal waren het er drie. In beide gevallen is het met proper maken via IPA opgelost geweest. Het kán zijn dat het iets anders is, maar de kans is groot dat het met vuile contacten te maken heeft (en dan ben je er relatief gemakkelijk en goedkoop van af :)).

Succes :okdan:

:doei:

Danny

sorry voor late reactie, was ff op vakantie. ik ga het in ieder geval proberen, dank je wel Danny!
 
P.J. van Hout : Ik heb jouw opgegeven link eens bekeken, maar dat lijkt me de oplossing voor een andere probleemoorzaak dan wat ik voor heb gehad. Kijk nog eens naar het filmpje dat ik eerder in deze thread postte. In de buurt van 10:30 zie je dat:
  • de toetsen verwijderd zijn.
  • de rubbers verwijderd zijn.
  • de contacten zelf (donkere vlakken) met een borsteltje en achteraf met IPA gereinigd worden
keybd.jpg


Dat laatste heeft het hem bij mij gedaan. Mogelijks zit jouw klavier anders in mekaar, maar ik zou het toch nog eens nader onderzoeken.

Succes :okdan:

:doei:

Danny
 
Ondertussen heb ik het probleem gevonden, er zit een veersysteem onder de toetsen, en 1 daarvan is niet fris. Metaalmoeheid lijkt het op. Ik ben bezig een vervangend onderdeel te krijgen, en dan moet er gesoldeerd worden.
dit is het bewuste onderdeel, zit ook o.a. In Korg synths; https://www.syntaur.com/Items.php?Item=4679

helaas was dit ook niet de oplossing, het probleem blijft, maar alleen als de synth ' warm' is. bij een koude start is er niets aan de hand...
 
Dan zou ik toch overwegen om hem bij een professioneel hersteller binnen te doen. Bij mij houdt de kennis hierbij op. Veel succes en ik hoop echt dat je probleem gevonden en opgelost wordt.

:doei:

Danny
 
Back
Top