Hulp Yamaha SPX-1000 elektronica onderdelen

Digimod

Really cool stuff
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
6.746
Locatie
Regio 030
Ik ben bezig met Yamaha SPX-1000, de geeft het zelfde problemen zoals hieronder staat .

I was able to repair my SPX1000 unit, you can see the problem in this video:

https://www.youtube.com/watch?v=TVGYP9i_EzI


I measured all the rails at the connectors, +5v and -18v were fine, but I had no voltage on the +18V.
After inspection there was a capacitor C19 that was physically leaking, and the Diode D6 was also corroded from the capacitor's loss of electrolyte.
I replaced all the electrolytic capacitors anyway C19,C20,C21,C22,C23 and C24.

I measured the D6 Diode and it measured fine, I cleaned it up and re-used it.

The unit powers on fine now and works great.
My PSU is the North European 240V model.



Nu zit ik even met wat onderdelen en daar de naam van in het NL
Capacitor = Condensator ? ELCO ?
Diode = Diode ?
Groen bolletje staat op 270k u en 1 met 180k e ? onderdeel ?

Verder zie ik nog een draadje achter op de print ?

En misschien een adresje waar ik al deze onderdelen kan bestellen :)

Alvast bedankt.
 

Attachments

  • Untitled-2 copy.jpg
    Untitled-2 copy.jpg
    20 KB · Bekeken: 175
  • Untitled-1 copy.jpg
    Untitled-1 copy.jpg
    37,3 KB · Bekeken: 144
  • 1.jpg
    1.jpg
    32,9 KB · Bekeken: 140
  • 2.jpg
    2.jpg
    39,9 KB · Bekeken: 129
  • 3.jpg
    3.jpg
    86,2 KB · Bekeken: 129
  • 4.jpg
    4.jpg
    79,3 KB · Bekeken: 137
  • 5.jpg
    5.jpg
    79,4 KB · Bekeken: 132
Die groene bolletjes zijn inductors/spoeltjes/coils. Die hoef je niet te vervangen (tenzij ze afgebroken zouden zijn). De bruine troep die je op de printplaat ziet is geen gelekt elektrolyt maar lijm welke in de loop der jaren corrosief wordt.. zoveel mogelijk van die lijm weghalen op de printplaat, anders vreet dat de pootjes weg van alle componenten op termijn.

Niet lullig bedoeld, maar dit soort schakelende voedingen zijn niet echt de beste/veiligste keuze om aan te werken als je (nog) weinig verstand van elektronica en solderen hebt. Op de helft van de printplaat staat namelijk zo'n 380 volt, ook nog enige tijd nadat je de stekker eruit hebt gehaald.

Onderdelen kun je halen op Conrad, Reichelt, Farnell, Mouser etc om er maar even een paar te noemen.. belangrijk om condensators (elco's) te gebruiken met een lage weerstand omdat ze om moeten kunnen gaan met een zeer hoge laad/ontlaadfrequentie i.v.m. bufferen van de geschakelde spanningen.
 
Die groene bolletjes zijn inductors/spoeltjes/coils. Die hoef je niet te vervangen (tenzij ze afgebroken zouden zijn). De bruine troep die je op de printplaat ziet is geen gelekt elektrolyt maar lijm welke in de loop der jaren corrosief wordt.. zoveel mogelijk van die lijm weghalen op de printplaat, anders vreet dat de pootjes weg van alle componenten op termijn.

Niet lullig bedoeld, maar dit soort schakelende voedingen zijn niet echt de beste/veiligste keuze om aan te werken als je (nog) weinig verstand van elektronica en solderen hebt. Op de helft van de printplaat staat namelijk zo'n 380 volt, ook nog enige tijd nadat je de stekker eruit hebt gehaald.

Onderdelen kun je halen op Conrad, Reichelt, Farnell, Mouser etc om er maar even een paar te noemen.. belangrijk om condensators (elco's) te gebruiken met een lage weerstand omdat ze om moeten kunnen gaan met een zeer hoge laad/ontlaadfrequentie i.v.m. bufferen van de geschakelde spanningen.

Aha ja bedankt, ik heb inmiddels alles vervangen en de Yamaha SPX-1000 start nu weer normaal op :)
 
Back
Top