sh101, saw plots weg :(

154

Lid van de week
Lid sinds
30 januari 2007
Berichten
5.275
Locatie
Amsterdam
Beetje raar probleem met mn stokoude 101, plots doet de saw niets meer. Althans, filter wel, trackt ook goed, maar verder nada. Pulse en blok werkt verder helemaal goed, via cv en via toetsenbord, maar de saw osc blijft angstig stil. Help!
 
Is het niet de saw slider zelf?
Met een oscilloscoop zou je de saw moeten zien vóór de slider ( als je er een heb natuurlijk )
 

Attachments

  • DC4DAF0D-A9FB-45FC-ABD2-212BCF41D191.jpeg
    DC4DAF0D-A9FB-45FC-ABD2-212BCF41D191.jpeg
    41,9 KB · Bekeken: 90
Toen ik het bericht tikte voelde ik al wat zelfoverschatting, ben niet heel technisch :( ga wel even kijken of ik een buurt sf-er kan kapen voor een goede diagnose
 
zijn die faders wel nog te krijgen? Er staat me iets bij dat die redelijk onvindbaar waren...
 
Ze zijn nog te krijgen bij bv Syntaur. Maar er moet eerst gekeken worden of het wel de fader is en niet de CEM of een slechte soldeerverbinding.
 
dat blok/pulse wel perfect werkt geeft weer wat moed qua CEM, of is dat te simpel gedacht? Ga iig even op zoek naar een lokale synthdokter...
 
het was mn eerste synth, ik was geloof ik 15, dus er speelt ook flink wat nostalgie aan deze kant nu ik de 50 nader.
 
Veel kans de slider, 3340 kan ook. Voorzichtig openmaken, het plastic is vaak fragiel.
 
Heb er net een gedaan met hetzelfde probleem --> de slider.
De sliders zijn nog steeds te koop: STRS30102K = ALPS 50KB (Linear).

Het enige verschil met het origineel is het feit dat er geen metalen strip met de twee soldeerlippen aan zit.
Je kan die strip overzetten van de oude met wat handigheid. Anders met hot glue een versteviging aan brengen op de componentenzijde.

Sowieso is het verstandig om bij een ontbrekende fucntie bij de SH101 de slider als eerste te controleren. Uiteraard als die functie met de slider bediend wordt.
 
Doet je sub oscillator het nog wel?
Die gebruikt de sawtooth als bron (met nog een paar transistortjes om het signaal aan te passen), en dit bronsignaal wordt nog voor de Sawtooth slider afgetapt.
Als je sub oscillator het nog wel doet zit het probleem hem vrijwel zeker in de sawtooth slider. Doet de sub oscillator het niet meer, dan is de sawtooth output van de CEM3340 waarschijnlijk defect.
 
Idd, makkelijkst is de potmeter van de sawtooth overbruggen.
 
sub osc werkt nog, dus dat is hoopvol. Even kijken hoe ik dit gedaan ga krijgen, dank voor het meedenken allen!
 
Ik heb die sliders hier op voorraad liggen, ik zou de slider op korte termijn voor je kunnen vervangen, stuur me dan even een PB'tje :-)
 
Back
Top