Mijn modulair synthesizer statief systeem

Het is ahv de hoeken te zien, een sta en zit rack. Als je wil,zitten is de opstelling hoger onpraktisch. Ook is er niets voorzien als je nog wil uitbreiden naar opzij. Als die achterste profielen meer op de uithoek,staan, kan je er een uitbouw onder hoek opzij aan maken. Dan moet de basis breder zodat ie jiet opzij valt natuurlijk.
ik zag ooit zo n opstelling, jaspers achtig waar de eigenaar een rack had met er onder keys en opzij een uitbouw voor zijn drum speeltjes.

Inderdaad, het statief is zittend of staand.
Bij mijn weten is er geen enkel statief waar je vanuit 1 zittende positie, en in dezelfde toren, 5 keyboards kan bedienen?

De onderste 4 lagen zijn comfortabel aanspeelbaar.
De bovenste synth in dit geval blijft verrassend goed binnen bereik.

Het idee van die bovenste laag: we hebben allemaal wel een keyboard staan die we bijhouden voor die ene klank, of gewoon omdat we eraan gehecht zijn.
Daar is de bovenste verdieping voor, het geeft plaats aan een keyboard die anders ergens verloren zou staan.

Je hoeft helemaal niet zo hoog te stapelen; de stand kan 2 lagen hebben of zelfs 6.
Keuze is aan de klant.
==> ik zal een paar variaties renderen vroeg of laat.

Nee, de uitbreidingsmogelijkheden zijn eindeloos hier.
Op de pilaren achteraan kan je plateaus toevoegen en dergelijke - via een uitstekende arm weliswaar in de breedte in dit specifieke geval; ik toon binnenkort wat ik bedoel.
Dus onder een hoek of niet, voor speakers, modules, fx pedalen, 19" gear, een flexibele Vesa mount voor schermen .. alles kan.

En de stand kan zo breed zijn als nodig.

- Voor mijn specifieke setup is de stand een kleine 80 cm breed achteraan omdat ik met een uitstekend stuk muur zit aan de linkerkant;
- plus, ik heb ook plannen met de uitgespaarde ruimte links en rechts naast de stand; daar kunnen lage 19" rekken komen die ik aan het ontwerpen ben.
Meer nieuws later.

De stand kan evengoed de typische 120 of 150 cm breed zijn; het is modulair en volledig aanpasbaar.

==> Dergelijke brede stands verliezen veel potentiële plaats, vooral onderaan en achteraan tussen de synths.
Ik zit hier krap in mijn woning en moet het onderste halen uit de beschikbare plaats.
 
Ook nog even dit: als de achterkant dicht tegen de profielen zit, kan dat lelijk tegenvallen als je gaat aansluiten. Zijn de dragers in lengte aanpasbaar?

Klopt, in geval van de "nauwe" versie van het statief kan dat een uitdaging zijn.
Dat gegeven valt weliswaar weg indien je voor een bredere, omkoepelende stand gaat van 120+ cm.

De lengte van de dragers kan gewoon gekozen worden op voorhand; in mijn model zijn die 46 cm diep; dat is diep genoeg voor de meest gangbare synths.
De tweede synth-laag van onderen gezien voorziet 54 cm diepte, dus ideaal voor de diepere Moog One's en Oberheims van deze wereld.

Nogmaals, dit maatwerk resulteerde uit de noden van mijn specifieke setup; er is weinig plaats hier, met veel synths en 19" gear te huisvesten.
Alles is te bespreken en aanpasbaar.
 
Laatst gewijzigd:
Ja ok, op maat is op maat :)
Kom je niet met je voeten tegen je rack als je de bovenste synths wil manipuleren? Dat is zowat 't laatste waar ik nog zou aan denken.
 
Ja ok, op maat is op maat :)
Kom je niet met je voeten tegen je rack als je de bovenste synths wil manipuleren? Dat is zowat 't laatste waar ik nog zou aan denken.

Haha top hoor, en ik apprecieer de vragen en opmerkingen ten zeerste.

Er is ruim plaats om rechtstaand te gaan werken, en je voeten komen nergens tegen een obstakel te staan.
Het is gezichtsbedrog in mijn voorbeeld omdat de CS 60 ongeveer 16 cm uitsteekt naar voren toe, dus over-hellend gemeten vanaf de voorkant van het statief.
==> heb ik zo ontworpen omdat het bodempaneel van de CS 60 aan de voorkant onder een hoek staat.

De pedaalplank onderaan het statief begint op 25 cm diepte, gemeten vanaf de start van de witte toetsen; dat is het dichts bijzijnde "obstakel".
Dus zelfs met een schoenmaat 47 is er veel plaats vooraleer je de pedalen raakt.

Er is ook voldoende breedte tussen de wielen / voorste pilaren om deze te vermijden; tenzij je een onnatuurlijke spreidstand zou aannemen zit je helemaal goed.
 
Een paar renders hieronder met de 19" racks die in ontwikkeling zijn.
De racks zijn over hun as een kleine 90° tiltbaar, en houden hun stand vast onder welke hoek je ze ook zet.

Je kan deze quasi horizontaal gaan gebruiken, als side car naast je stoel bv.
Of ze kunnen kaarsrecht verticaal staan, en alles ertussen qua hoek is mogelijk:
 
Last edited by a moderator:
Zo'n laag 19" lijkt mij persoonlijk tamelijk irritant, zelf heb ik een rollend rek gemaakt met een mengtafeltje bovenop en wat 19" units eronder, en zelfs dat vind ik al niet fijn (te laag, ondanks het feit dat ie schuin is). Rek aan de muur hangen op bureau hoogte?
 
hoe staat het hier mee?

Zo stilaan klaar om te bouwen.

Nog wat sparen eerst .. en de rest van de Dunshield familie afwerken .. alles wordt op elkaar afgestemd
 
Last edited by a moderator:
Back
Top