Roland IR3109 filter chip

marcmarc

Ouwe rot
Lid sinds
30 oktober 2010
Berichten
2.363
Locatie
Amsterdam, op een gracht genoemd naar een bloem.
Roland IR3109 filter chip vervanging


Reparatie van vintage Roland synth’s betekend soms dat er een IR3109 chip vervangen moet worden.
Deze zijn nauwelijks beschikbaar op de 2[SUP]e[/SUP] hands markt en als ze er al zijn, dan zijn ze stervensduur (laatst 120 USD betaald).

Op een Roland 80017A hybride (Juno 106) zit een smd versie van de IR3109. Bij het vervangen van de 80017A modules door Analogue Renaissance klonen, komen deze smd chips vrij.

Ik heb besloten deze van de modules af te solderen, te testen en op een SMD naar DIL boordje te zetten opdat ze als vervanging kunnen dienen bij reparatie van de DIL versie.

Eerst wordt de smd versie globaal getest in een IR3109 toegewijde tester met smd socket opzet. Dan op het conversieboard gezet en uitgebreid getest op functionaliteit en parameters in dezelfde tester, zoals frequentie-karakteristiek, vervorming en de resonantie response.

Omdat dit topic over de inhoudelijkheid gaat en niet de verkoop, plaats ik later een topic op het synthforum marktplaats over de prijs.
 

Attachments

  • IR3109 smdtodil2.jpg
    IR3109 smdtodil2.jpg
    52,2 KB · Bekeken: 296
  • IR3109 tester2.jpg
    IR3109 tester2.jpg
    75,4 KB · Bekeken: 173
  • IR3109 tester1.jpg
    IR3109 tester1.jpg
    92,7 KB · Bekeken: 136
  • IR3109 smdtodil1.jpg
    IR3109 smdtodil1.jpg
    50,6 KB · Bekeken: 141
Deze zijn nauwelijks beschikbaar op de 2[SUP]e[/SUP] hands markt en als ze er al zijn, dan zijn ze stervensduur (laatst 120 USD betaald).
Da's best veel. Ik heb een Boss PH-2 Phaser gekocht voor 5 tientjes gekocht waar twee IR3109's inzittten en de chips er zorgvuldig uitgehaald. Werkten beide prima in de JP8 filter van AMSynths (2 stuks gebouwd dus). Laatst nog een keer een PH-2 gekocht voor dezelfde prijs omdat ik 'm ook als phaser voor m'n gitaar wel leuk vond.
 
Hier staat trouwens nog een uitgebreide handleiding over hoe de chips er uit te halen (zo heb ik het ook gedaan):
https://amsynths.co.uk/2018/07/07/boss-ph-2-into-a-jupiter-vcf/

Ik heb mijn beide pedaaltjes gewoon in mijn woonplaats via Marktplaats gevonden, daar komen ze best vaak voor. En als het pedaaltje het doet dan doen de chips het ook, lijkt me, dus redelijk makkelijk te controleren of die goed zijn.
 
Roland IR3109 filter chip vervanging

Reparatie van vintage Roland synth’s betekend soms dat er een IR3109 chip vervangen moet worden.
Deze zijn nauwelijks beschikbaar op de 2[SUP]e[/SUP] hands markt en als ze er al zijn, dan zijn ze stervensduur (laatst 120 USD betaald).
.

Het is de makkelijkste verkrijgbare 'zeldzame' Roland chip,en ze gaan zeker geen $120


https://www.vintagesynthparts.com/roland/jupiter-series/
 
Back
Top