PSU3 met 5V kuren

ishi

Administrator
Staff member
Lid sinds
16 december 2017
Berichten
2.662
Locatie
Utrecht
Sinds gisteravond één van mijn eurorack cases (Doepfer A-100P9) op tilt... veel van de modules doen opeens raar (soort tremolo effect op VCO's, maar ook op de filters met input vanuit een andere case). Alle modules eruit, 5V ledjes op de rails blijken te knipperen. Dieter Doepfer gemaild en die geeft aan om hem naar Thomann te sturen voor reparatie. Dat gaat natuurlijk weken duren... Ik probeer te begrijpen wat er aan de hand is. Zou het iets intern in de Meanwell IRM 20-5 zijn? Op zich kan ik die wel vervangen. De kosten daarvan (9,85) heb ik er graag voor over. Maar ietwat te onzeker nog hiermee eigenlijk om het aan te durven (weet niet of het de oplossing is en wil dan garantie niet verspelen). Case is pas half jaartje oud en nog heel weinig gebruikt. Ik heb ook alle connectors gechecked op eventuele shorts, maar dat ziet er alemaal netjes uit. De scope op een lege case geeft onderstaand plaatje (geel 12v, blauw 5v, paars -12v). ik heb trouwens het idee dat de modules die raar deden helemaal geen 5V connectie hebben. Dat is ook nog raar.
rigol.jpg
 
Alle 3 power rails voor de zekerheid nog even losgekoppeld maar dat maakt niks uit.
 
Valt inderdaad nog helemaal onder garantie. Kan hem zelfs gratis terugsturen naar Thomann. Doe ik dan ook maar. Maar zou toch willen weten wat er misgaat. Hoor van anderen dat die Meanwell IRM20-5 vaker blijft hangen in hiccup mode. Dat vind ik wel zorgelijk, zeker omdat de PSU3 niet bepaald de goedkoopste eurorackvoeding is.
 
Verder graven, haha! Ben via Muffw. al wel wat wijzer geworden. Dit specifieke probleem lijkt soms op te treden bij floating grounds bij het patchen tussen kasten. Dat zou er bij mij op zich ook wel mee te maken kunnen hebben. Blijft het natuurlijk vreemd dat de overload protection van de Meanwell daar zo van op hol slaat (en de module dus stuk is). Een "oplossing" daarvoor die werd aangedragen: leg een voorraadje Meanwell's aan en vervang 'm als er weer eentje uitvalt.. tjaaa hmmmm
 
Back
Top