Siel DK80 noise generator

Tboy

Stamgast
Lid sinds
7 januari 2006
Berichten
147
Locatie
Aarde
Ik heb op de DK80 van alles geprobeerd om ruis toe te voegen aan het geluid middels de ruisgenerator maar ik hoor gewoonweg niets. Is de generator stuk, of heb ik iets over het hoofd gezien, dat deze zich alleen laat horen onder bepaalde omstandigheden?
 
Heb die bak niet maar is er geen mixer/volume voor noise?
 
Madr, klopt en de aanpassing van de preset werkt prima, alleen ik hoor gewoon niets. Ik heb ook overal gezocht op het net, maar ik kan gewoonweg niets vinden waarin de ruis hoorbaar is.
 
Je zou eens kunnen kijken of je originele patches kan inladen. Misschien dat daar patches bij zitten waar noise standard bij hoort?

Maar ik vermoed dat je noise kaduk is of rond de interne mixer.

Ik zie geen aparte knop voor noise dus mechanisch probleem van slecht contact zal het vermoedelijk niet zijn.

Je zou evt alle andere parameters kunnen testen. Om uit te sluiten dat het alleen de noise is. Maar misschien is dat iets voorbarig.

Anyway je zou hem open kunnen maken en kijken of je foto’s kan plaatsten van het noise gedeelte op de pcb. Soms kan je al dingen zien van de buitenkant.
 
Ik heb ‘m al open gehad om te kijken of ik iets op het oog kon waarnemen, maar alles ziet er tiptop uit, geen oxidatie oid. De synth heeft 40 presets ingebakken, die volledig beveiligd tegen overschrijven zijn. In geen van allen is ruis voor mij te ontdekken, ook niet op de demo’s die je op internet treft. Vandaar dat ik me op een gegeven moment af zat te vragen of ik niet teveel in conventionele termen van ‘ruis’ zat te denken. Wellicht dat het slechts werkt in combinaties met parameters, en uiteindelijk niet meer doet dan een beetje opruwen. Het zou mooi zijn als hier iemand op het forum zit die deze synth in bezit heeft en dit al dan niet zou kunnen bevestigen.
 
Dat klopt inderdaad, en ik allerlei instellingen geprobeerd, maar in alle gevallen was echt niets waarneembaar.
 
Heb je geen foto’s gemaakt toen je hem open had? Ik weet niet wat je skills zijn maar als die niet denderend zijn dan kan een extra blik van iemand toch misschien meer inzicht geven.

Men heb je schema’s?

Vriend van mij: Pieter in Rotterdam heeft er volgens mij 1. Maar die zit volgens mij niet op dit forum. En die bak is ook niet in orde begreep ik. Maar is allemaal gissen want heb hem niet recent hierover gesproken.
 
Dank en snap ik. Ben je al overtuigd dat je alles goed doet qua noise? Zo ja dan is verder kijken een optie.

En heb je tijdens het opmaken specifiek bij het noise circuit gekeken of globaal? Soms kan een trace gewoon beschadigd zijn. Maar dat zie je soms niet altijd meteen als je er niet naar zoekt.

Ik heb iig de noise output gevonden. IC 19. 2de lijn van ondere. Moet alleen nog effe kijken hoe dat zit met filter envelope. Daar kan ook het probleem vandaan komen.

Maar wie weet wil je helemaal niet zo diep gaan.

Hier foto van gedeelte schema noise
 
Forum deed even moeilijk. Maar hier is ie.
 

Attachments

  • 236B1E91-32AB-4D0C-80DD-4EA8273E5B59.png
    236B1E91-32AB-4D0C-80DD-4EA8273E5B59.png
    111,3 KB · Bekeken: 96
Bedankt voor de heads-up, die had ik zo gauw niet gezien. Het is niet zozeer een kwestie van niet willen, maar dat hier de ‘skills’ een beetje ophouden, echter ben ik binnen mijn beperkte vermogen wel bereidwillig verder te verdiepen. Ik las zojuist in een forum over iemand die gelijksoortige ic’s wisselde om zo bepaalde zaken uit te sluiten. Da’s ook nog een optie. Kom ik nu niet aan toe, dat wordt van het weekend en dan kan ik meteen foto’s maken en evt posten. Erg bedankt voor je feedback tot dusver, wordt zeer gewaardeerd.
 
Dank en snap ik. Ben je al overtuigd dat je alles goed doet qua noise? Zo ja dan is verder kijken een optie.

En heb je tijdens het opmaken specifiek bij het noise circuit gekeken of globaal? Soms kan een trace gewoon beschadigd zijn. Maar dat zie je soms niet altijd meteen als je er niet naar zoekt.

Ik heb iig de noise output gevonden. IC 19. 2de lijn van ondere. Moet alleen nog effe kijken hoe dat zit met filter envelope. Daar kan ook het probleem vandaan komen.

Maar wie weet wil je helemaal niet zo diep gaan.

Hier foto van gedeelte schema noise

Wat denk je dat die 4051 en tl084's daar dan doen ... nog eens goed kijken ... de echte noise zit ergens anders :eureka:
 
Het is inderdaad niet de noise output zelf, maar wel een sturing er naartoe. Ik vermoed dat Madr daar ook op doelde, alleen een ongelukkige woordkeuze had? :D
 
Het is inderdaad niet de noise output zelf, maar wel een sturing er naartoe. Ik vermoed dat Madr daar ook op doelde, alleen een ongelukkige woordkeuze had? :D

Nee hoor Toon heeft gelijk. Ik heb alleen gezocht op noise op het schema.

Kan je hem nog verder helpen Toon?
 
Noice VCA stuk?

hangt de noise vca niet aan de filter envelope
^ dat is juist.
 
Ben eindelijk terug...er zouden 48 uren in een dag moeten zitten...
Ik heb wat foto’s gemaakt.
 

Attachments

  • DDD40574-F141-4644-A6A6-B3CC305A71E4.jpeg
    DDD40574-F141-4644-A6A6-B3CC305A71E4.jpeg
    89,2 KB · Bekeken: 97
  • 75733DF0-9641-49D6-B117-02C302FCF7A5.jpeg
    75733DF0-9641-49D6-B117-02C302FCF7A5.jpeg
    89,6 KB · Bekeken: 98
  • 7BF3889F-849F-4627-AFF8-710F43E61CB4.jpeg
    7BF3889F-849F-4627-AFF8-710F43E61CB4.jpeg
    77,2 KB · Bekeken: 92
  • C8B438E5-7CC5-421D-9832-A364DA46E67F.jpeg
    C8B438E5-7CC5-421D-9832-A364DA46E67F.jpeg
    47,6 KB · Bekeken: 94
  • 7D395A34-3E62-42AC-849B-E3263DE1646F.jpeg
    7D395A34-3E62-42AC-849B-E3263DE1646F.jpeg
    59,8 KB · Bekeken: 94
  • E25B15FD-C19B-4156-9B49-2F895ADA95DD.jpeg
    E25B15FD-C19B-4156-9B49-2F895ADA95DD.jpeg
    60,5 KB · Bekeken: 88
Weet niet of dit iets oplevert, afbeeldingen worden langs deze weg stevig gecomprimeerd valt me op.
Het bestaat uit 2 pcb borden, het geluidsbord en het processorbord zullen we maar zeggen. Op het geluidsbord is niet raars te ontwaren, aan beide zijden niet. Het processorbord aan de bovenzijde zo ook niets, maar aan de onderzijde is wat aan ‘patchwork’ gedaan. Ik heb daarbij de verbindingen gecheckt, maar daar blijkt niets mee aan de hand. Daar waar meerdere van dezelfde ic’s van waren omgewisseld, maar heeft niets uitgehaald. Batterij heb ik meteen maar vervangen door een nieuwe waardoor bewaarde patches nu ook na herstart in het geheugen blijven.
 
Die transistor t11 is toch je VCA, op die collector moet je een envelope kunnen zien op je scoop, die noise chip ic 14 heb je die datasheet al bekeken , achter die transistor zit rond ic13 nog een filter denk ik ... werkt die nog ... daar zijn zaken die je moet bekijken met een oscilloscoop , dat heb je toch? Als het dat niet is zou misschien een deel van een tl084 nog kapot kunnen zijn (die als spanningsvolgers/s&h na de 4051werken) ... maar weet niet dat dat eigenlijk kan ... Kan je niet beter een reparateur raadplegen dan ?
 
Back
Top