Op amps power consumptie

djtt

Big stupid grin
Lid sinds
24 april 2005
Berichten
972
Locatie
Amersfoort
Hoi,

Vergeef me mij stupiditeit op voorhand.

Ik ben bezig met het maken van een hardwarematige distortion unit met diodes. Om deze hard te kunnen clippen heb ik ervoor een opamp geplaatst. So far so good. Nu wil ik daarna het signaal nog wat oppompen door nog een opamp erachter te gooien.

Nu heb ik de volgende vraag. Wat vraagt een opamp aan amperes van mijn voeding? Ik had mooi gevonden een dc-dc converter, maar deze doet slechts 42 mA. Volgens mij heb ik er ook al een door gefikt...

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik 8 van deze units naast elkaar zet in een 19'' rack, dus wil eigenlijk van te voren weten hoeveel ampere dit gaat trekken...

Als op amp gebruik ik de tl074cn. Uit de datasheet maak ik op dat bij geen load er een consumptie is van 2,5mA, onder load 15v/680mW is het 45 mA.

Ik ben een beetje lost. Wie helpt mij uit de brand? Thx!
 
Ok, maar als ik er dus 4 wil inzetten, dus totaal 16 opamps dan moet ik wel naar een andere voeding toe.

Ik begrijp niet helemaal wat je met 'Alleen het probleem is het opladen van de capaciteit, je moet lezen hoeveel UF je eraan kan hangen.' bedoelt. Kan je dat iets meer duiden?

Is het voldoende om het aantal ampere te meten op de ground pin van mijn dc-dc converter of moet ik de + en - pinnen separaat meten en optellen?
 
Die elco's zijn een soort batterijen, die opgeladen moeten worden als de dcdc converter opstart. Dit kan best een behoorlijke stroom zijn, en ervoor zorgen dat dd converter in de beveiliging schiet. Je zou 12 ohm weerstanden tussen de converter en de elco's kunnen zetten om de stroom te beperken.
de waarde/capaciteit van elco's wordt meestal uitgedrukt in microfarad of uF.
Meestal zijn die converters goed beveiligd, maar 42mA is wel een heel pietepeuterig dingetje.
 
Thx! Voor mij nu wel duidelijk, ik ga maar een voeding bouwen voor dit project. Ook leuk om te doen!
 
Dcdc converters zijn op zich wel handig.
ik heb deze gemaakt:
http://imgur.com/gallery/i6w7sFt

pcb met een dubbele converter voor +/-12v (625mA) en een converter voor 5v (2A).
kijken of je converters op marktplaats kunt vinden, nieuw zijn ze nogal duur.
 
Nice! Mooie eurorack psu!

Ik heb wel gezocht naar andere converters, maar het moet ook een beetje goedkoop zijn. Blijf een Hollander.

Ik ga nu deze voeding bouwen:
http://www.electronics-lab.com/project/12v-dual-power-supply/

Componenten zijn totaal < 10 euro, zelf in kicad een pcb ontwerpen. Die laten maken zijn ook de kosten niet.
 
Een LM324 kan je ook prima gebruiken voor een clip-distortioner. Deze gebruikt 0,8 mA. Overigens gebruikt een TL074 niet 45mA bij +/-15V maar die genoemde 2,5. die 680 mW is het maximale vermogen dat de chip mag dispenseren. Voorts moet je naast het ruststroomverbruik ook de signaalstroom meerekenen dat je door de dioden laat lopen. Afhankelijk van je ontwerp is dit een significante factor.
 
Ah, dus als ik het goed begrijp is de totale consumptie in amps de ruststroom van de opamp + de signaalstroom. Dat is duidelijk. Thx!
 
Back
Top