“Bedrukken” Doepfer frontplaat

CreOn

Alles naar de knoppen....
Lid sinds
6 februari 2002
Berichten
1.150
Locatie
Terneuzen
Nu ik een modulaire setup aan het bouwen ben kwam ik op het idee m’n twee Smallstone phasers te “verbouwen” tot een modulaire module. Opzich niet zo heel schokkend om te doen. Vraag me alleen af hoe ik de frontplaat ga “bedrukken”. M’n dochter heeft een plotter dus bestickeren is een optie, maar vind dit niet zo professioneel. Heeft iemand een idee of er nog andere opties zijn? Laseren?
 
Toen ik begon met synth diy, heeft mij deze vraag ook lang bezig gehouden. Laten graveren en uitboren door een professioneel bedrijf is mogelijk (Schaeffer is een bekend bedrijf op dat gebied), maar dit is zo extreem duur voor 1 of 2 stuks en daarnaast nog een heel gedoe om een correct bestand aan te leveren. Schaeffer heeft een editor (frontpanel designer), die je kan downloaden. Je kan een ontwerp maken en de prijs wordt dan direct weergegeven, maar ik denk dat je flauw valt..

Wat ook zeer lastig is zijn dingen als decals, drukken op Dibond (je kan dit bijna niet boren), heat transfer, aceton... Met een plotter lijkt het me ook lastig (kleine lettertjes).

Uiteindelijk heb ik een aluminiumkleurige vinyl sticker gevonden, wat ik redelijk vindt.

Je zou iemand moeten kennen met een UV printer, maar ik weet eerlijk gezegd ook niet zeker of het hiermee zou lukken.
 
Zoek eens op waterslide decal, ik heb het ook wel gebruikt, opzich prima resultaat. Zeker als je het complete panel doet, dan zie je ook geen overgang van de decal naar de frontplaat. Werkt hetzelfde als met logo's enzo op modelbouw.
 
wat ik ook gebruik, is frontplaat sticker materiaal, van conrad( een soort van alufolie, voor de laserprinter), en van ebay een soort van pvc folie, ook zelfklevend, voor de inkjet printer, dan krijg je een soort van moog frontjes.
 
Wij hebben een UV printer en kunnen rechtstreeks printen op diverse materialen, ook met wit en lak...
Lasergraveren doen we ook idd.. mail anders naar info@resync.nl (frontplaten.net bestaat (even) niet meer)
Ga binnenkort een flinke Formant in elkaar zetten met nieuwe zelfgemaakt frontjes.. :-)
 
Lasergesneden en gegraveerd perspex is nog altijd de makkelijkste en goedkoopste manier denk ik ...
 

Attachments

  • PC260150.JPG
    PC260150.JPG
    22,7 KB · Bekeken: 95
Bedankt voor de tips allemaal. M'n dochter blijkt Waterslide Decal te hebben voor haar plotter. Blijkbaar is dat spul heel erg dun en valt het amper op dat het erop geplakt zit (moet achteraf nog wel een finish over heb ik begrepen). En ik heb ze al heel fijn werk netjes zien plotteren. Dus ga ik eerst dat eens proberen. Mocht het niets worden zijn er nog andere opties lees ik hier. :okdan:
 
Artist impression :D

A-EHX-1.jpg
 
Nog een paar cv inputs erop. Ziet er goed uit. Ik heb twee identieke phasers in mn modulaire kast en dat klinkt fantastisch stereo.
 
CV inputs... Heb ook al zitten denken ja. Als ik nu de Doepfer LFO eens kon gebruiken om de phaser te laten moduleren. Maar daarvoor is m’n kennis qua elektronica te basic voor. Zou wel gaaf zijn dat ie ook op andere manieren kon moduleren dan alleen sinus.
 
Ik zou t ook niet zo kunnen maken denk ik, maar t kan niet al te moeilijk zijn. En t is zeker de moeite waard ik gebruik vaak een negatieve en een positieve lfo op de phasers en dat geeft een erg fijn zweverig geluid. Sinus is wel t mooist vind ik maar zaagtand is lekker extreem, vooral als ie snel gaat.
 
CV inputs... Heb ook al zitten denken ja. Als ik nu de Doepfer LFO eens kon gebruiken om de phaser te laten moduleren. Maar daarvoor is m’n kennis qua elektronica te basic voor. Zou wel gaaf zijn dat ie ook op andere manieren kon moduleren dan alleen sinus.

Dat moet goed te doen zijn. Welke uitvoering vd smallstone is het, oudere of die recentere in die gegoten alu kastjes ?

En ik vergat nog te vragen, als je die binnenkort leeg komen te staan-kastjes richting de kliko gaat sturen heb ik (afh. vd uitvoering) wel interesse...

Back to topic van je vraag: ik begrijp dat je niet persé CV-control vd snelheid/depth/feedback zoekt, maar meer vervanging vd interne LFO-golfvorm door een externe ?
 
Laatst gewijzigd:
Nog even over dat printen etc. Je hebt meer doepfer spullen? Wrm geen Electro Harmonix design? Persoonlijk vindt ik dat er veel dikker uitzien. Maar iedereen zijn meug natuurlijk.

Als je doepfer na wil doen is dat printen op transparant sticker wel tof. Maar het kan nog veel simpeler. Gewoon printen en dan een transparante sticker erover heen. Als je het materiaal van de frontplate als achtergrond wil kan dat normaal printen niet maar ik heb Niels/fabiofiebels of hoe hij hier op Sf ook heet zien doen voor zijn zelf gemaakte euro rack modules en dat zag er strak uit hoor.
 
Back to topic van je vraag: ik begrijp dat je niet persé CV-control vd snelheid/depth/feedback zoekt, maar meer vervanging vd interne LFO-golfvorm door een externe ?
Nee, de vraag hier in dit topic was hoe de frontplaat kan bedrukken. Ik zat zo maar wat na te denken over CV-control van de modulatie (snelheid of LFO golfvorm). Het is geen must voor mij, als ik dan zie dat het voornamelijk SMD is wat erop het printplaatje zit durf ik er al helemaal niet aan te beginnen. Als het zo ver is, en dat kan nog wel even duren hoor, zal ik aan je denken en je de behuizingen schenken. Het zijn van die alu gegoten kastjes idd.

Nog even over dat printen etc. Je hebt meer doepfer spullen? Wrm geen Electro Harmonix design? Persoonlijk vindt ik dat er veel dikker uitzien. Maar iedereen zijn meug natuurlijk.
Oh, dat kan ook best leuk zijn. Ik zat zomaar wat met photoshop te stoeien. Aangezien het allemaal Doepfer is zette ik die trend door.
 
Nee, de vraag hier in dit topic was hoe de frontplaat kan bedrukken. Ik zat zo maar wat na te denken over CV-control van de modulatie (snelheid of LFO golfvorm). Het is geen must voor mij, als ik dan zie dat het voornamelijk SMD is wat erop het printplaatje zit durf ik er al helemaal niet aan te beginnen.
Oeps ja, die CV-control was zijpaadje. Wat je zegt, de hobbel zit 'm inderdaad met name bij SMD, want diverse recht-toe rechtaan info op het net; het schema is de kwestie niet ('k zal deze thread hier er niet mee opzadelen).
Ergens op die SMD print is er waarsch echter een simpel enkel spoortje dat doorgekrast kan, zodat er een CV/LFO insert-connector-met-verbreek-contact naartoe bedraad kan en dan kan het gepiept zijn.

Als het zo ver is, en dat kan nog wel even duren hoor, zal ik aan je denken en je de behuizingen schenken. Het zijn van die alu gegoten kastjes idd.
Hej, da's leuk, als je er tegen die tijd nog eens aan denkt zou tof zijn. En hoeven niet persé krijgertjes te zijn. Ik ben een luie boorder, en/of vind het gewoon leuk wat aan hergebruik van behuizingen te doen.
 
Lasergesneden en gegraveerd perspex is nog altijd de makkelijkste en goedkoopste manier denk ik ...
Zou je daar wat meer over willen vertellen? 1 bedrijf snijdt en graveert dat dan? In kleine oplages zijn dit soort processen toch vaak duur?
PCB frontpanels is ook wel makkelijk en ziet er ook netjes uit.
Dat legt deze gast ook goed uit;https://www.youtube.com/watch?v=gSio28SH38E&t=0s&list=PL1JYwifjv-dk4B522bbkKpXqpewPz4dz3&index=20
Maar dan moet je wel de software beheersen, zover ben ik niet.
 
Back
Top