Tips om through-hole IC-chips te desolderen

SchweinSteigor

Blablablablabla
Lid sinds
16 december 2005
Berichten
106
Locatie
Bilthoven
Ik heb alleen al een tijdje een HAWK-800 voor mijn EX-800 & een Kiwi-kit voor mijn Jx3P in huis, alleen ik zie flink op tegen het desolderen van de IC’s in die oude synthjes..

Ik ben handig met solderen (heb een achtergrond in de elektrotechniek) maar desolderen van componenten en zeker IC’s heb ik altijd een gruwel gevonden. Ik ben er niet goed in en het heeft al een paar keer voor losse soldeer-eilandjes en kapotte printbanen gezorgd

Wat is volgens jullie de beste methode? En het meest vriendelijk voor de printjes? Nb: Ik ben niet van plan om dure desoldeer-apparatuur aan te schaffen gezien ik het echt niet vaak zal gebruiken. Dus moet gebeuren met mijn Weller magnastat en desoldeer-pomp en wick

Of is er iemand die dat makkelijk (tegen vergoeding uiteraard) kan doen?
 
Als je vooral voorzichtig bent voor de printjes (verstandig, want die IC's er heel uithalen is zowiezo vrijwel kansloos, in ieder geval stel je ze bloot aan een hoop warmte, waardoor ze buiten spec raken). Met een dremel de pootjes net naast het huisje doorslijpen, body van het ic weghalen, dan snel pootje voor pootje verwijderen, als alle pootjes weg zijn pads weer even opwarmen en met een scherpe tandenstoker (hout) de gaatjes vrij maken. Als je geen dremel hebt, met een fijn kniptangetje kun je de pootjes ook doorknippen, laat wel wat van het pootje staan, dat helpt met verwarmen met de soldeerbout, en je hebt dan iets om vast te pakken met de pincet.
 
Dank, goeie tip! Misschien is het inderdaad wel beter om de bestaande IC te slachtofferen en zo de printplaat minimaal te belasten.
 
Heat gun geen optie? Volgens mij kan je de warmte dan goed verdelen en per rij pins doen.

Anders een nieuw soldeer bit misschien? Eentje die zo breed is als 1 rij pins?

dit is allemaal theorie trouwens.

En ja als de ic’s geen drol kosten gewoon knippen.
 
Ik zou het niet doen als je geen ervaring hebt in solderen of printjes hebt opgebouwd. Bijvoorbeeld een ic verwijderen moet je foutloos kunnen doen. Solderen kan beter zo kort mogelijk maar het is meer een "feeling" zegmaar.
 
De ics eerst boven losmaken is inderdaad het veiligst, hoewel ik zou oppassen met de dremel ivm metaalvijlsel wat weer kortsluiting kan veroorzaken. Doorknippen belast de pads wel wat maar heeft toch mijn voorkeur.
De pootjes kan je daarna het beste desolderen met zo'n desoldeerstation waar BIAM al mee kwam. Ik heb iets vergelijkbaars van Conrad. Het is belangrik vooral de pads zo kort mogelijk te verhitten en met een soldeerbout en desoldeerlint duurt het gewoon langer.
Ik zou ook eerder je desoldeerbout iets heter zetten dan normaal dan kouder. Dan warmt alles sneller op waardoor je per pootje korter bezig bent.
 
De ics eerst boven losmaken is inderdaad het veiligst, hoewel ik zou oppassen met de dremel ivm metaalvijlsel wat weer kortsluiting kan veroorzaken. Doorknippen belast de pads wel wat maar heeft toch mijn voorkeur.
De pootjes kan je daarna het beste desolderen met zo'n desoldeerstation waar BIAM al mee kwam. Ik heb iets vergelijkbaars van Conrad. Het is belangrik vooral de pads zo kort mogelijk te verhitten en met een soldeerbout en desoldeerlint duurt het gewoon langer.
Ik zou ook eerder je desoldeerbout iets heter zetten dan normaal dan kouder. Dan warmt alles sneller op waardoor je per pootje korter bezig bent.

Ok, thanks voor de tips! Ik ga het proberen, ik post hier wel ff het resultaat
 
Desoldeer litze gebruik ik wel eens, maar je moet dat zo ellendig lang verwarmen tot het wat doet.
 
Als je een beetje handig wordt met de desoldeerstation hoef je helemaal geen pootjes te knippen/dremelen. Er blijft altijd wel een pootje plakken, gezien de pootjes vrij van tin zijn zie je vrijwel meteen welke dat is. (Eerst wat oefenen op wat electronica 'schroot' ;) )
 
Desoldeer litze gebruik ik wel eens, maar je moet dat zo ellendig lang verwarmen tot het wat doet.

Litze gebruik ik enkel nog bij enkelzijdige prints of als ik te lui ben om desoldeerstation aan te zetten (lees schoonmaken na gebruik). :D
 
Als je een beetje handig wordt met de desoldeerstation hoef je helemaal geen pootjes te knippen/dremelen. Er blijft altijd wel een pootje plakken, gezien de pootjes vrij van tin zijn zie je vrijwel meteen welke dat is. (Eerst wat oefenen op wat electronica 'schroot' ;) )

Het punt is dat je niet zuinig hoeft te zijn op zo'n ic, maar wel op het pcb. Als dat pcb een paar aardvlakken heeft, dan blijft er echt wel meer dan 1 pootje hangen, of hij ziet er onder los uit maar is dat boven niet, trek je zo een spoor mee. Als je knipt gaat het allemaal wat meer beheerst.
 
En met goeie Litze, en een goeie soldeerbout, en eventueel wat extra Flux, werkt dat veruit het best om na het verwijderen van het IC de restjes op te ruimen. Voor Litze: Gootwick. Vooraf losknippen van een IC is met een desoldeerstation in mijn beleving helemaal niet nodig, maar het helpt wel. Let wel op met het desoldeerstation is het ook nog steeds vrij gemakkelijk om eilanden en banen los te draaien. De punt is vrij groot en je beweegt een beetje bij het opzuigen.
Als je Litze tot SintJuttemis aan het aandrukken bent zonder dat er iets gebeurt, doe je iets niet goed.
Als je in de buurt van Rotterdam ergens langs wilt gaan om het eruit te halen, kun je hier terecht trouwens!
 
Als je een beetje handig wordt met de desoldeerstation hoef je helemaal geen pootjes te knippen/dremelen. Er blijft altijd wel een pootje plakken, gezien de pootjes vrij van tin zijn zie je vrijwel meteen welke dat is. (Eerst wat oefenen op wat electronica 'schroot' ;) )

Klopt, maar het maakt het desolderen wel iets sneller dus als je echt niet geinteresseerd bent in de chips is het volgens mij de veiligste manier.
Ik heb zelf ook nog een JX8p en een Kiwi setje liggen die ik nog moet inbouwen. Ik heb er zelf voldoende vertrouwen in om de chips er in hun geheel uit te gaan halen.

Als je Litze tot SintJuttemis aan het aandrukken bent zonder dat er iets gebeurt, doe je iets niet goed.
Klopt, waarschijnlijk heb je dan een soldeerstation met onvoldoende vermogen.
 
Klopt, waarschijnlijk heb je dan een soldeerstation met onvoldoende vermogen.

Toen ik overging van Conrad Litze naar Gootwick was al een verbetering, aanzienlijk. Maar toen ik mijn Aoeyeyeyaya soldeerstation verving voor een JBL snapte ik pas echt hoe het eigenlijk hoort te werken. Als een tiet! Ook ongelood, geen probleem. Beetje IPA ernaast om de boel te poetsen na afloop en je kunt echt super net werk afleveren.
 
ik knip altijd eerst de pootjes door, di ik daarna desoldeer.
daarna heb ik een 0,8 boortje waarmee ik de gaatjes weer vrijmaak, (heetmaken met soldeerbuit en tegelijk het boortje door het gat duwen.)
gaat altijd perfect, en werkt beter dan mijn desoldeer station.
 
ik knip altijd eerst de pootjes door, di ik daarna desoldeer.
daarna heb ik een 0,8 boortje waarmee ik de gaatjes weer vrijmaak, (heetmaken met soldeerbuit en tegelijk het boortje door het gat duwen.)
gaat altijd perfect, en werkt beter dan mijn desoldeer station.

Klinkt ook als een goeie methode, zeker als je dit maar een keer wil doen en geen zin hebt om voor 100e een desoldeerstation te kopen. Hoe zorg je ervoor dat als er veel soldeer aanwezig is dat de gaatjes niet weer verstopt zodra je het boortje er uit trekt? Of duw je die er helemaal doorheen zodat alle soldeer op het boortje blijft zitten?
 
als het goed is zit er niet zoveel soldeer meer, dat heb je als het goed is al weggehaald bij ronde 1 (het desolderen van de losgeknipte pootjes)
dit soort dingen kost altijd tijd, en dat moet je er ook voor nemen.
 
Wat voor een desoldeer pomp heb je? Heb zelf een tijd lopen klungelen met zo'n zilver pompje ter grootte van een stift, nooit fijn gevonden. Sinds een paar jaar heb ik een pomp van Edsyn, flinke stap groter maar werkt ook veel fijner!
 
Back
Top