Juno 106 voice chips

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.895
Locatie
Utrecht, NL
Hallo, gister een Juno 106 gekocht en er 2 voice chips lijken aan vervanging toe. Als ik hem in testmode zet doen eerst alle voices het nog goed. (daarom kom ik er helaas pas na de koop achter). Voice 1 gaat steeds zachter klinken na verloop van tijd, daarna gaat hij kraken en na nog langer wachten hoor je hem helemaal niet meer. Zet ik de synth uit en na een tijdje weer aan doet hij het eerst weer gewoon, maar al vrij snel daarna gaat hij achteruit. Voice 5 heeft alleen wat gekraak maar lijkt het verder goed te blijven doen.

Ik heb hem opengemaakt en alle originele voice chips zitten er nog in.

Is het zeker dat ze vevangen moeten worden? Of kan ik nog iets doen om het te fixen. Ik zag dat sommigen de chips los halen en een paar dagen ik aceton leggen maar ik las op dit forum ergens dat het een omstreden methode is. Het is wel de goedkoopste methode en als mijn Juno het daaarna gewoon weer doet lijkt me het wel de moeite waard.

Ik las in oudere topics dat er 2 mogelijkheden zijn om vervangende chips te kopen: modularaddict.com en analoguerenaissance.com Er zou ook nog een derde optie zijn die nog beter is maar die was toen nog in ontwikkeling (rond 2009). Iemand nog goede tips voor mij wat te doen? Als ik de chips ga vervangen lijkt het me sowieso slim om 'placeholders' te plaatsen. Is het ook aan te reden om het zelf te doen? Ik heb enige ervaring met solderen en ik heb ook zo'n zuiger-tool om soldeer weg te zuigen. Ik heb al wat YouTube filmpje gekeken en het lijkt mij eerlijk gezegd wel iets wat ik zelf zou kunnen doen.
 
Dank voor de tip Rvooh, dat lijkt mij ook het meest zinnige.


Ik begrijp eelijk gezegd niet wat er nu precies kapot is aan die chips en hoe dat gefixt wordt door een aceton badje. Wat gebeurt er eigenlijk precies met de aceton methode, feitelijk wordt alleen het plastic laagje verwijderd toch?

Ook wil ik vast de placeholders plaatsen zodat de chips in de toekomst makkelijker te vervangen zijn. Ik heb begrepen dat alle voicechips op een dag kapot gaan. Welke kan ik daar het beste voor gebruiken en waar kan ik die kopen?
 
er zijn verschillende theorien over de acetonmethode, het laagje gaat er idd af maar door het uitzetten en krimpen van de warmte in deze reactie zouden er ook mogelijks ook gekraakte baantjes gefixed geraken, afin dat is 1 theorie, er is al zat veel over geschreven op dit forum en de rest van het internet. het is geen perfecte methode en geeft ook geen garantie op een blijvende werking.

sockets zijn af te raden tenzij je van plan bent de synth te laten staan. mocht je toch sockets plaatsen, zoekterm "SIL socket". ik denk niet dat de vierkante pennen van de voiceclones passen in ronde machined pins.

als je toch de moeite doet om voices te vervangen is de aanbeveling ze allemaal te vervangen, vroeg of laat gaan de originele toch kapot
 
Ik heb ook wel eens gelezen dat bij jaren 80 synths het al genoeg kan zijn om even de soldeerbout op een paar puntjes te houden omdat het soldeersel verouderd is en los is gaan zitten. Ik denk dat ik dat eerst maar eens ga proberen :)
 
ik heb de twee voicechips los maar er zijn 3 pinnetjes afgebroken :(
(2 bij de ene en 1 bij de andere)
Zal nu dus wel aan de vervanging moeten geloven?

IMG_0058.JPG
 
Met afgebroken pootjes zal het inderdaad lastig worden er nog wat mee te doen.

ik denk dat je er verstandig aan doet deze door de AR clones te vervangen. De GS versies zie ik overigens al ruim een jaar aangekondigd staan en anders dan een omschrijving en twee geluidsvoorbeeldjes, zie ik nog niets concreets verschijnen.

je kunt overwegen alle voices in 1 keer te (laten) vervangen (er is een mogelijkheid van 6 voor de prijs van 5 - maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken). Vroeg of laat zal een van de overgebleven voices de geest geven. Ik kan je verzekeren dat je het verschil niet hoort tussen de originele en AR clones (laat de boel nog wel (opnieuw) afregelen, al was het maar om de Juno weer helemaal top te laten klinken).

Suc6 met je juno...

JurgeN
 
AR is nogal gekend dat ze hun website niet veel updaten ;) Ik zie toevallig later vandaag de eigenaar, ik zal het hem vragen wat de status is.

Het feit dat je die pootjes gebroken hebt stuurt me wel aan om je te vragen voorzichtiger te zijn.. het is vintage gear die heel fragiel is. Koop degelijk materiaal (CHEM WICK desoldeerlitze bvb) voor je de rest doet.

Echter als je de aceton methode gebruikt kan je er makkelijk een nieuw pootje aan hangen, is geen drama
 
Ow, dat zou mooi zijn als die nieuwe voicechips al te verkrijgen zijn.

Ik snap wel waarom iedereen die placeholders installeert. Het is echt een hels karwij om die chips er uit te krijgen. Ik had eerst de voorzichtige methode gehanteerd. Alle soldeer weggezogen met zo'n soldeerzuiger.

Click image for larger version  Name:	6b464292840cddb6b9b35edcc5458777.png Views:	1 Size:	24,3 KB ID:	3668943

Maar die chips zitten daarna nog muurvast. Met een schroeverndraaiertje er onder en voorzichtig draaien. Kwam wel een beetje los maar nog steeds kreeg ik ze er met de blote hand niet uit. Daarna met een tangetje losgetrokken en toen lukte het maar wel met schade.

Nog een paar vraagjes:

- Hoe werkt die CHEM WICK desoldeerlitze dan, moet je dat met een soldeerbout aanbrengen en lost alle soldeer dan op?

- Kan ik in plaats van Aceton ook Thinner gebruiken? Ik geloof dat thinner iets agressiever is.

- Hoe krijg ik die pinnetjes er dan weer aan?

- Als ik die GS chips koop, gaan die dan ook langer mee? Of zullen die op den duur ook stuk gaan.
En waar ligt dat dan aan waarom die chips kapot gaan?
 
Laatst gewijzigd:
Hoe werkt die CHEM WICK desoldeerlitze dan, moet je dat met een soldeerbout aanbrengen en lost alle soldeer dan op?

Die wordt hier gebruikt op [3:23]. Daarna is de voice chip nog steeds niet los en worden er andere middelen gebruikt om hem echt los te krijgen:

 
Diegene die bij mij de voicechips onder handen had genomen had een andere manier: veel soldeertin toevoegen zodat alle eilandjes een badje met tin waren (en allen dus vloeibaar). Naar zijn zeggen vielen de voicechips er dan gewoon uit (met de printplaat natuurlijk op z’n kop) en daarna het overvloedige tin weghalen met de desoldeerlitze of je pomp.

JurgeN
 
Deze uit filmpje hierboven ziet eruit of elk pootje een stuk soldeereiland van de pcb bevat. Verschrikkelijk!!

weet ook dat je na plaatsing van de voices deze nog moet afstemmen. Zonder scope bijna niet mogelijk, nog een reden dus om de installatie aan een pro over te laten
 
Die wordt hier gebruikt op [3:23]. Daarna is de voice chip nog steeds niet los en worden er andere middelen gebruikt om hem echt los te krijgen:

Ja, met zo'n hitte kanon er op.. dat lijkt me helemaal niet goed voor zo'n voicechip. Dan vind ik dat ik het netter heb gedaan :)

Diegene die bij mij de voicechips onder handen had genomen had een andere manier: veel soldeertin toevoegen zodat alle eilandjes een badje met tin waren (en allen dus vloeibaar). Naar zijn zeggen vielen de voicechips er dan gewoon uit (met de printplaat natuurlijk op z’n kop) en daarna het overvloedige tin weghalen met de desoldeerlitze of je pomp.

JurgeN

Dat lijkt me een betere methode die ik voortaan zal toepassen mocht het weer nodig zijn.

De 2 voicechips liggen nu in de aceton te baden en die laat ik er een dag of 4 in liggen.

Ik wil wel graag alle 6 voicechips vervangen door die GS chips hoewel het me ook weer niet zo aanspreekt om hier pionier in te zijn. Zijn er al ergens ervaringen bekend met deze chips? En klinkt hij daarna nog wel 'jaren 80' of klinkt het als een moderne synth? Die warme Juno sound wil ik wel houden graag.

Mocht ik er voor de GS chips kiezen wordt het sowieso al een duur grapje om ze aan te schaffen maar daarmee ben ik er nog niet. De synth zal daarna gekalibreerd moeten worden. Ik zou dat graag zelf willen doen. Er is op YouTube een uitgebreide tutorial daarover. Alleen is het voor mij wel voor het eerst dat ik zo iets ga doen. Ik heb ook geen osciloscoop en dat zijn ook best dure dingen, laat staan dat ik weet hoe een oscilloscoop werkt. Ik heb maar zeer basis kennis van electronica.

Als er iemand hier op het forum mij bij zou willen assisteren zou ik dat zeer op prijs stellen en wil ik ook wel tegen betaling doen. Lijkt me gaaf om dat zelf te kunnen, ook voor in de toekomst mocht het weer nodig zijn.

Anders vrees ik dat ik het moet laten doen en ook dan zou ik graag van een forumlid willen horen of die bereid is dat voor mij te doen en wat mij dat zou gaan kosten.
 
Forumlid MarcMarc heeft het voor mij gedaan (hij zit in Amsterdam). Het afregelen kost geloof ik een half uur. Je zou hem een Pm kunnen sturen

JurgeN
 
Bij mij is 1 vca kapot. Toon blijft hangen. Iemand die weet of die ook zo gevoelig zijn als de voicechips?

Als ik dan toch bestel bij die AR Belg kan ik net goed 6 voicechips bestellen als die voor de prijs van 5 gaan.

Effe kijken of ik zonder btw kan kopen. Iemand die dat ooit bij hun heeft gedaan? Paypalnprijs kijktbgeen btw te rekenen namelijk. Maar is wel verplicht als zij ook in België/Europa verkopen.

Dank!
 
sockets zijn af te raden tenzij je van plan bent de synth te laten staan. mocht je toch sockets plaatsen, zoekterm "SIL socket". ik denk niet dat de vierkante pennen van de voiceclones passen in ronde machined pins.

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat standaard, ronde ("CPU") sockets inderdaad niet werken met de vierkante pennen van de voice clones. Ik had ze er juist speciaal in laten zetten, maar ze konden er zó weer uit!...
Die SIL sockets lijken wellicht wel vierkante pinnen aan te kunnen, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee.
 
Laatst gewijzigd:
De twee voicechips liggen nog in de aceton maar die ga ik er zo uithalen want ze liggen er al bijna 4 dagen in en de epoxy coating heeft al aardig losgelaten. Ik las op Gearslutz forum dat het belangrijk is om de voicechips helemaal van epoxy te ontdoen om herhaling van problemen te voorkomen. Vooral tussen de pootjes van de componenten moet het verwijderd worden. Sommigen gaan zover als de componenten van de voicechips af te solderen en aan de onderkant te reinigen. Dat is namelijk de plek waar de problemen veroorzaakt worden. Doordat de epoxy verhardt tilt het de chip als het ware op waardoor de connecties verbreken. Als de chips goed schoongemaakt worden zouden ze gewoon weer probleemloos moeten werken. Het is ook van belang om daarna weer een coating aan te brengen. Daarvoor wordt een siliconen coating aanbevolen. De coating berschernt de gevoelige onderdelen op de voicechip tegen vocht, stof, en andere invloeden van buitenaf.

Mijn plan is om sockets te plaatsen en pinnen aan de originele chips te solderen. Mochtten de chips niet (goed) werken kan ik er daarna makkelijk de clones in plaatsen. Over de sockets zijn de meningen ook nogal vredeeld. Ik las ook op Gearslutz dat de chips onstabieler zouden zijn in een socket en gevoeliger voor ontstemming ed.

Waar kan ik de geschikte sockets en pinnen kopen?
 
Vooral tussen de pootjes van de componenten moet het verwijderd worden. Sommigen gaan zover als de componenten van de voicechips af te solderen en aan de onderkant te reinigen. Dat is namelijk de plek waar de problemen veroorzaakt worden. Doordat de epoxy verhardt tilt het de chip als het ware op waardoor de connecties verbreken.

Weer iets geleerd: de problemen worden veroorzaakt omat de epoxy over tijd stroom gaat geleiden en zo kortsluiting veroorzaakt tussen de pootjes van de chips. Componeneten loshalen en aan de onderkant schoonmaken is dus niet echt nodig (en schijnt een hels karwij te zijn om ze weer terug te plaatsen). Zolang de epoxy goed weggehaald wordt tussen de pootjes zou het weer goed moeten werken.
 
Zoals Rvooh in de 2e post al adviseerde wil ik eerst afwachten tot de GS chips verkrijgbaar zijn en er al wat meer bekend is over de nieuwe 'sound'. Tot die tijd ga ik kijken of ik de originele soundchips kan terug plaatsen. ik wil deze in een socket plaatsen zodat later makkelijk de AR clones geplaatst kunnen worden.

Daarvoor dien ik pinnen aan mijn voicehips te solderen. Welke pinnen heb ik nodig zodat deze uitwisselbaar zijn met de AR chips?
Ik vond deze online: https://www.reichelt.de/stiftleisten...19886.html?r=1

Click image for larger version  Name:	MPE_087_1_012.png Views:	1 Size:	187,8 KB ID:	3669749


Komt dit overeen met de pinnen van de AR chips? Komen die Analog Rennisance chips overigens standaard met sokets? Zo nee.. waar kan ik de juiste sockets kopen? Graag een linkje indien mogelijk.
 
Back
Top