2 Problemen met Solina String Ensemble serie 7

Gevebe

Nieuwkomer
Lid sinds
26 mei 2008
Berichten
12
Ik ben al een tijdje aan het meten aan een Solina String Ensemble Serie 7 (of MKII). Het probleem waar ik niet uitkom, is het feit dat alle D# noten het niet doen. Inmiddels heb ik alle CD4029BE Ic's op het divider board vervangen, maar zonder resultaat. De schema's zijn voor een groot deel hand getekend en daar kom ik net niet helemaal uit.
Daarnaast doet de contrabas/cello sectie niks. Ze zijn wel aan te schakelen, maar de klank is niet te horen.
Ik ben op zoek naar de gouden tip; hoe en waar meet ik de oorzaak van de ontbrekende D#? En waar stagneert de klankgenerator van de contrabas/cello?
 
Door dit (Solina String Ensemble mk2 keys not working) in Google in te voeren kwam ik hier op uit

https://youtu.be/t0UpXlsMBiM

Maar je was al verder. Ik zou gewoon de paden volgen van die d# keys en dan meten en dat vergelijken met andere keys die het wel goed doen.

En ik denk dat het probleem van die cello etc gewoon een koude soldeer joint is.
 
Dankjewel voor je reactie, maar dat volgen van de signaalpaden is iets waar ik dus al een behoorlijke tijd mee bezig ben en er maar niet achter kom waar de D# het anders doet dan de andere toetsen. Maar je hebt gelijk; waarschijnlijk is het de enige manier om er achter te komen. Stug doorgaan, dus!

Voor wie met mij mee wil zoeken, hier de link naar het schema dat ik heb:
https://1drv.ms/b/s!ApsGoGUkjSjModxaJoeVxvidEkiUqQ

Het is weliswaar van een versie 8, maar wel grotendeels gelijk aan de serie 7 die ik onder handen heb.
 
Maar vooral meten. Ik neem aan dat vanuit de toets wel spanning komt en dat die ergens niet doorheen gaat. Het is gewoon kwestie van het probleem
isoleren. Ook zou ik mij verdiepen wat die dividers nou precies doen. Althans als je daar bent aangekomen na het volgen van de spanning.

Allemaal open deuren maar ik dacht toch effe melden.

Al gecheckt op koude soldeer bij cello etc? Kan mij voorstellen dat die switch gewoon teveel heeft bewogen en die los is gekomen van de pcb waar ie op zit.

Succes!
 
Als alle noten van een soort (d#) het niet doen, ben je bij het divider board al een station te laat. Daar worden alle octaven van een noot afgeleid van 1 hoogste octaaf per noot. Je zult verder terug moeten (andere pcb). Daar wordt op basis van de master clock voor 12 verschillende noten het hoogste octaaf gegenereerd. Op dezelfde pcb zit ook het circuit dat bepaalt welke noot het basgedeelte moet spelen (omdat dit monophoon is zit er een apart stukje logica voor). Kijk vooral naar 4000-serie cmos chips, die vallen nogal eens om op deze leeftijd.

Groeten,

Rutger
 
Als alle noten van een soort (d#) het niet doen, ben je bij het divider board al een station te laat. Daar worden alle octaven van een noot afgeleid van 1 hoogste octaaf per noot. Je zult verder terug moeten (andere pcb). Daar wordt op basis van de master clock voor 12 verschillende noten het hoogste octaaf gegenereerd. Op dezelfde pcb zit ook het circuit dat bepaalt welke noot het basgedeelte moet spelen (omdat dit monophoon is zit er een apart stukje logica voor). Kijk vooral naar 4000-serie cmos chips, die vallen nogal eens om op deze leeftijd.

Inmiddels ben ik zover dat ik op het Bass Selection board de Top Octave IC (TMS3616) heb vervangen omdat daar op pen 6 een vervormde blok te zien was (afbeelding van scoop), terwijl die op de andere pennen wel goed was (afbeelding). Wat denk je? Op de nieuwe TMS 3616 hetzelfde probleem. Omdat de AY 5-1317 ook gaar bleek te zijn heb ik die ook vervangen. En ik heb zowaar weer een soort van geluid uit de D#. Maar... erg vervormd. Waarschijnlijk komt dat door de gare blokgolf op pen 6 van de TMS 3616. Ik kom er nog steeds niet achter waarom precies op die pen de blok zo beroerd is. De clock op pen 2 is keurig en stabiel (afbeelding) en zoals gezegd kloppen de andere tonen wel.
Ik twijfel of ik ook de andere IC's op dat board moet vervangen. Waarschijnlijk help dat niks. Om iets zuiverder te kunnen testen en meten, heb ik het board geïsoleerd door alle connectors los te trekken en dan blijft het probleem bestaan.
Verder zijn alle halfgeleiders op het board in orde. Ik begin een beetje moedeloos te worden, maar misschien heeft iemand nog een gouden tip...?
 

Attachments

  • DS0003.BMP
    14,2 KB · Bekeken: 258
  • DS0001.BMP
    15,1 KB · Bekeken: 291
  • DS0000.BMP
    14,6 KB · Bekeken: 253
En toch ben je weer een stapje verder. Dat moet ook hoop geven. Er is geluid!

Weet je al hoe die TMS 3616 werkt? Hoe maakt ie die blokgolf? Mijn simpele brein zegt dat als de chip goed is dat er aan de input kant iets fout kan gaan. De andere pinnen werken wel zeg je. Is het zo dat elke output ook een input heeft op die chip? Zo ja dan kan je die vergelijken misschien?

En is er geen calibratie rondom of voor die chip? En is deze chip alleen voor die d toets?

En heb je de tip over die 4000-serie cmos chips gevolgd?
 
De TMS3616 is een Top Octave Synthesizer. Deze genereert autonoom op basis van een inkomende clock blokgolf de basis blokgolven voor alle noten. In dit geval wordt (blijkbaar) door een externe oorzaak de uitgang op pen 6 vervormd.
De overige 40xx IC's op de print ga ik ook nog vervangen, waarmee ik alle verdere oorzaken uitsluit. Ik kreeg nog de tip om de TMS3616 op een experimenteerbord te isoleren en te testen om te zien of het probleem werkelijk in dat IC zit. Ondanks dat ik die inmiddels al vervangen heb, is deze dus blijkbaar direct weer defect geraakt OF er is een externe oorzaak waardoor het uitgangssignaal op die ene pen vervormd raakt. Als ik die oorzaak kan vinden ben ik waarschijnlijk erg dicht bij de oplossing...
 
Klinkt goed. Alleen hoe krijg je het juiste clock signaal op die chip als ie geïsoleerd is? Ik bedoel spanning op 1 pin zetten moet geen probleem zijn. Of kan dat terwijl de machine spanning heeft en je dat clock signaal daarvan aftapt?

En heb je de oude chip nog? Met pootjes? Vermoed dat je die af geknipt hebt. Ik koop altijd spares als ik toch bestel en ze niks kosten. En heb je sockets voor die chip? Of past dat niet op de pcb? Als dat wel zo is lijkt mij dat ook handig na je verhaal gelezen te hebben.
 
Oké mensen. Jullie hulp is zeer waardevol geweest, maar ik moet nu iets opbiechten. Al metende en zoekende kwam ik er maar niet achter waarom één van de uitgangen van het Top Oktaaf IC een brakke blokgolf gaf. Ten einde raad heb ik de hulp van Huib de Bruin (Elektronisch Serviceburo De Bruijn) ingeschakeld. Die heeft voor mij de print nagekeken en kwam tot de verrassende conclusie dat het IC AY 5-1317 (40-pen DIL) verkeerd om zat!
Het blijft een raadsel waarom dan wel de meeste tonen het normaal deden, maar bij omdraaien van dat IC werkte alles weer zoals het hoort!
Mijn gedachte is dat degene die dit orgel eerder onder handen heeft gehad (dat was aan een aantal zaken duidelijk te zien; o.a. de manier waarop een aantal nieuwe elko's erin gesoldeerd waren) heeft waarschijnlijk goed bedoeld een IC-voet onder de AY 5-1317 gesoldeerd, maar dat verkeerd om gedaan. Vervolgens heeft hij/zij heel braaf het IC er dus ook op die manier in geprakt, waardoor het probleem is ontstaan.
Hoe dan ook, ik weet dat ik daar de volgende keer dus donders op moet letten! Als ik zelf aan een reparatie van zoiets begin, maak ik eigenlijk altijd foto's van de originele situatie. Had ik in dit geval ook gedaan, maar ben dus de hele tijd te goedgelovig geweest.
Alle lof aan Huib de Bruijn, en ik ga nu wel even op het podium staan zodat jullie even kunnen lachen en misschien een paar tomaten kunnen gooien...

Maar nogmaals bedankt voor het meedenken. De volgende keer kom ik hier weer terug met mijn vragen! :okdan:
 
Back
Top