Service Manuals in pdf op Facebook

(Er staan er wel VEEL meer op de Facebook link...)

Veel van die manuals kunnen niet legaal openbaar verspreid worden (copyright). Dat een Facebook-groep (bedoeld voor) reparateurs er meer heeft en onderling uitwisselt is niet helemaal onverwacht, en wordt misschien ook nog wel gedoogd.

Ik heb ook wel eens schema's gekregen via een importeur die nergens beschikbaar waren. Het is gewoon not-done om die dan op het net te zetten...
 
Ik heb ook wel eens schema's gekregen via een importeur die nergens beschikbaar waren. Het is gewoon not-done om die dan op het net te zetten...

Ja precies, zo schieten mensen in hun eigen voet - en in de voeten van anderen. Tot een tijd terug kreeg ik bij diverse merken zonder problemen schema's, strikt voor eigen gebruik, dus dat ook netjes zo gehouden. Meer recent lukt dat bij dezelfde bedrijven vaak niet meer, kan samenhangen met het 'wild uploaden' door sommigen.
 
Het is een groep waartoe je moet toegelaten worden. Ik deed m'n aanvraag maar ze zijn precies niet al te snel...

Cheers,
Exo. :mega:

Mijn acceptatie duurde 2 weken, ze waren het er niet over uit of ik het verschil wel wist tussen SEM en CEM :D
 
Ik snap niet waarom de bedrijven het zelf niet online zetten? Nu zijn er van die scalpers die een origineel hebben, en deze scannen in PDF en voor 15$ op Ebay aanbieden. Nee daar schieten we wat mee op. En synfo deelt toch ook gewoon veel. Heeft die site dan geen problemen met bedrijven?
 
Ik snap wel waarom het niet overal bij iedere producent als gratis download beschikbaar is, ik vind het moeilijker te begrijpen dat Facebook de plek is waar het dan wel gedeeld wordt (ogenschijnljik zonder toestemming van de rechthebbenden). En begrijp ik het goed dat er daar dan een 'commisie' is die bepaald wie wel en geen toegang krijgt tot alle PDF's?
 
Back
Top