as3340 dummy hulp

stripboarder

Stamgast
Lid sinds
30 juni 2017
Berichten
108
Na een vrij voorspoedige start in de synth diy, wordt ik voor het eerst geconfronteerd met een project wat ik niet kan doorgronden.

http://www.sdiy.org/pinky/data/CEM3340VCO BUILD NOTES.pdf

Ik gebruik de AS3340 cloon.

Mischien ben ik wat overmoedig geweest door dit direct op stripboard te bouwen, zonder het circuit (of delen ervan) eerst te testen. Het werkt wel, maar het volgende probleem doet zich voor; de oscillator gaat rond 800Hz (grove schatting) plat en komt pas rond 2-3 kHz weer op gang. Alleen pin 10 (triangle) van de cem cloon heeft dan nog output, maar die is zwaar geclipt.

Het lijkt op een vaste frequentie te gebeuren en het valt niet te trimmen. Ook met cv aangestuurd is er hetzelfde gat in het frequentie spectrum. Een tweede as3340 liet hetzelfde beeld zien.
Het probleem heb ik lang gezocht in mijn onkunde wat betreft trimmen. Het lijkt ook niet mogelijk om de coarse potmeter een zinnig bereik/verloop te geven. Met de potmeter 10% open zit ik al bij het gebied waar de oscillatie stopt. Ook gaat de oscillator ver in het hoog door, ver buiten het audiobereik.

Ik heb geexperimenteerd met weerstanden tussen de potmeters en voedingslijnen, andere weerstanden/trimmers op de cv lijn, geprobeerd de spanning op pin 3 -5v (nu -7.3v) te maken, maar niets zinnigs gevonden. Ook naarmate ik meer delen uit het circuit bypass blijft het probleem bestaan.

Googlen leverde wel wat andere kleine issues met de as3340 op, maar dit is een ander probleem volgens mij. Ik denk niet dat er iets met de chips is. Heeft iemand een tip in welke hoek ik het moet zoeken, of hoe ik het troubleshooten aan moet pakken?

Verder is er enorme drift. Ik heb geen idee hoe de tempco te trimmen. De sync inputs en lineaire fm zijn enorm gevoelig, de pwm potmeter en exp. fm potmeter moduleren ook zonder ingangssignaal.., maar buiten dat alles werkt het prima!:D
 
Ik kan je helaas niet helpen met troubleshooten, mijn kennis daarvan is vrijwel nihil. Maar je zou misschien de documentatie van de VCO van Kassutronics eens kunnen gebruiken om te kijken of daar nog bruikbare informatie inzit m.b.t. het gebruik van de AS3340. Hij gebruikt die ook en de documentatie is erg volledig, inclusief schema en achtergrondinformatie. Zie hierzo:
https://drive.google.com/uc?export=download&id=17NZs7qFXp8TLa5b6fIpTnb6m-sJ9ASfy
 
De handleiding van Kassutronics geeft in ieder geval wat info mbt trimmen. De pdf's van NLC zijn altijd erg zuinig met extra info...

Zou een parasitair effect nog een oorzaak kunnen zijn voor het "instorten" van de triangle, of is dat onzin? Af en toe had ik het idee dat, dichtbij de probleem frequentie, de triangle probeert te syncen (zonder sync input). Met andere woorden een probleem tussen pin 9 en pin 10. Maar het kan ook zijn dat ik daar een ander soort vervorming/modulatie hoor.
 
Maar, jij bouwt altijd redelijk ruim toch? Dan heb je wel minder last van parasitaire koppeling. 100nF over de rails naar aarde, bij alle IC's, 47uF naar aarde voor elke voedingsrail?
 
ik heb zelf eerder dit jaar 2 van die kassutronics vco's in elkaar gezet, wat me opvalt aan dat nlc schema is dat er ook op t moment dat je geen extern sync signaal aanbied een heel circuit aan de hard_sync (pin 6 van die as3340 hangt).. bij 't kassutronic schema word maar 1 sync input van die chip tegelijk gebruikt, afhankelijk van de stand van een schakelaar die direct met de sync ingang verbonden zit, en zonder welke ie ook probleemloos trackt.
 
In dit pdf staat een passage waarvan ik me afvraag of dit het probleem is. Pagina 3 vanaf "It is also recommended...."

http://www.alfarzpp.lv/eng/sc/Tuning the AS3340.pdf

Misschien is mijn voeding wel het probleem.. Helaas is het met stripboarden van grotere circuits vaak zo dat het soms erg lastig
kan zijn een zeer domme fout (zoals een weerstand in de verkeerde track) te vinden. ik hou er ook nog steeds rekening mee dat dit
het geval is.

Ik zal nog een board moeten bouwen waarschijnlijk, maar eerst maar eens terug naar het breadboard met deze 3340 chips.
 
Back
Top