'Stagepiano' in 2019

adriaan968

Nieuwkomer
Lid sinds
14 september 2007
Berichten
7
Locatie
Baarn
Ik ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met zelfbouw van stagepiano's.
Anno 2018 zijn er diverse merken op de markt waarbij een goed klavier, portabiliteit etc. beschikbaar komen.
Mijn persoonlijke beleving / ervaring is echter dat met name voor de situaties waarvoor ik regelmatig moet uitrukken met een elektrische piano, de sound vaak veel te wensen over laat wanneer je doorploegt naar externe versterker / p.a.

Ik speel veel samen met akoestische instrumenten zoals saxofoon, trompet, contrabas etc.
Van alles wat ik geprobeerd heb komt voor mij de Kurzweil sound dan het best uit de verf. (mengt het mooist)
Ik heb ook een Roland FP30 en een RD-64 die uitblinken in bouwkwaliteit een goed klavier, maar het geluid valt mij in live situaties erg tegen.
Mijn sterkt verouderde SP76 (waar ik ook de module- versie micropiano en beter klinkende micro-ensemble van heb, en de MPS 20 met slecht Medeliklavier)
bevalt mij qua sound toch veel beter.

Wat ideaal zou zijn indien er een draagbare, compacte stage piano is die:

1) De compactheid en bouwkwaliteit van Roland heeft
2) Een (erg-)goed klavier heeft
3) Ingebouwde speakers die aan blijven, ook bij aansluiten jack's out (R/L Stereo Out)
4) Een goede piano sound (kurzweil)

Hoewel Kurzweil een paar nieuwe modellen op de markt heeft, zit daar telkens zo'n bagger klavier in.
Of je komt uit bij de duurdere workstations die groter, zwaarder zijn en diverse functionaliteiten bieden die ik niet nodig heb.
Ook heb ik geprobeerd met module / masterkeyboard etc uit te rukken, maar dat levert veel extra bekabeling en aansluittijd op.

Alvast bedankt voor eventuele reacties, tips en aanbevelingen.
 
De keyboards van Nord zijn een optie? Heb hier een Nord 2 en een 3 gehad. Die klinken qua piano-geluiden en aanverwanten indrukwekkend in mijn oren. Het gewicht van zo'n Nord is grotendeels het 'gewogen toetsenbord'. Laatst kwam er hier eentje in een goed beklede tas verticaal op wieltjes. Dat was best te doen met vervoer. Kijk eens naar die Nord Stage 2 EX 88. [h=1][/h]
 
Kawai MP serie? Ben zelf jaren op zoek geweest naar een digitale piano.. En de MP serie speelde en klonk voor mij het lekkerste.
 
Of een Ipad aansluiten op je FP-30 middels bluetooth midi of een Korg Plugkey. Korg module met Ivory American D of Ravenscroft 275 app en je hebt een sound die je niet snel gaat vinden in een standaard elektrische piano of stagepiano.

Ik heb zelf recent even een Korg D1 gehad. Het klavier (RH3 zelfde als Kronos) speelde prettig maar de velocity response was heel slecht (en zeer beperkt instelbaar) waardoor consistent pianissimo spelen bijna niet te doen is. Heb deze ingeruild op een Studiologic SL88 Studio. Zeer compact klavier (voor een 88 toetsen :) ) wat wel wat stevig speelt, maar een hele goede aanslaggevoeligheid heeft. De velocity is zelfs per toets in te stellen middels een editor. Geen onboard klanken maar met een laptop of ipad komt er op compacte wijze toch een arsenaal aan hele goede piano klanken (vaak heel wat beter dan in stagepianos) tot je beschikking.

Mocht je echt speakers en klanken nodig hebben dan is een Numa Compact 2 wellicht een leuke betaalbare compacte en vooral lichte oplossing. De toetsen hiervan zijn niet volledig gewogen, maar spelen wel heel lekker.
 
Heb deze ingeruild op een Studiologic SL88 Studio. Zeer compact klavier (voor een 88 toetsen :) ) wat wel wat stevig speelt, maar een hele goede aanslaggevoeligheid heeft. De velocity is zelfs per toets in te stellen middels een editor.

Heb zelf ook een StudioLogic SL88 Studio, uitstekende keyboard controller en zeker niet te duur. Er is ook een versie met houten toetsen beschikbaar (SL88 Grand) maar kost zowat het dubbele.
 
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik heb de ideale oplossing voor mijzelf nog niet in beeld. Maar een combinatie met tablet / i-Pad is zeker het uitproberen waard.
 
Back
Top