Poly 61 schrijft patches niet weg

Noisy cricket

Nieuwkomer
Lid sinds
23 oktober 2013
Berichten
22
Locatie
Almere
Een aantal jaar geleden heb ik een Poly 61 op de kop getikt. Na de nodige herstelwerkzaamheden (batterij lekkage, kapotte ic's op de voice-pcb) werkte hij weer volledig.
Het afgelopen half jaar heeft hij ongebruikt in een hoek van de kamer gestaan totdat ik hem een week of twee geleden weer eens aanzette. Wat meteen opviel was dat alle patches weg waren.
Veel parameters hadden waarden die buiten hun normale bereik lagen.

Batterij gecheckt, maar die is nog ok.

Toen geprobeerd een patch te maken door parameters aan te passen. Dat ging allemaal goed. Patch weggeschreven in het geheugen leek ook goed te gaan. Toen ik switchte tussen een andere patch-lokatie en de lokatie waar ik mijn nieuwe patch had weggeschreven waren alle parameters echter weer verloren en waren de waarden weer zoals waar ik begon.

De afgelopen weken heb ik de nodige tijd gestoken in het proberen te isoleren van het probleem, gecheckt op kapotte traces, een aantal onderdelen (met name ic's) vervangen maar tot op heden geen succes.

Heeft iemand enig idee waar de oorzaak van dit probleem zou kunnen liggen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Jaap
 
Het gebeurt nogal eens dat ook de traces onder de geheugenchip zijn beschadigd door batterijlek en dat dat later pas is doorgevroten. De geheugenchip zelf wil ook wel eens naar de mallemiezen gaan.
 
De traces leken allemaal in orde te zijn. Ik heb net vervangende geheugenchips binnen gekregen. Die ga ik even uitproberen. Bedankt alvast.
 
Na het testen met alle 5 de 2114's die ik heb ontvangen helaas nog geen succes. Heb overigens sterk het vermoeden dat de 2114's fakes zijn. Eén ervan zorgde er zelfs voor dat de P61 helemaal niet meer wilde booten. Nu dus op zoek naar een "legit" 2114.

Ik las dat dezelfde ic in de Commodore 64 gebruikt werd voor de colour RAM, vermoed dat hij dus niet heel zeldzaam is.

Heeft iemand ervaring met deze club: http:// silicon-ark.co.uk/ ?
 
2114 RAM chips in een Poly 61? Wat voor versie heb jij in hemelsnaam? Ik weet niet beter dat er een(1) M58981P-45 in zit, maar goed, ik weet natuurlijk ook niet alles ;-)
 
2114 RAM chips in een Poly 61? Wat voor versie heb jij in hemelsnaam? Ik weet niet beter dat er een(1) M58981P-45 in zit, maar goed, ik weet natuurlijk ook niet alles ;-)

Met een vervangende M58981P-45 is het probleem idd opgelost! Dank je wel voor het meedenken!

Hoe gaat zo'n geheugenchip eigenlijk "stuk"?
 
Geweldig dat het nu opgelost is! Chips degraderen nu eenmaal. Het is de ervaring door veel te doen dat maakt dat er bepaalde verdachten zijn waar de aandacht naar uit gaat. Dat is steeds vaker een tijdrovend en pijnllijk proces.
 
Back
Top