custom stripboard of universeel pcb ontwerpen

stripboarder

Stamgast
Lid sinds
30 juni 2017
Berichten
108
Ik heb al een enigszins redelijke modular gebouwd, alleen met stripboard. Ik vind het zelf fijn werken, maar je ben erg veel tijd kwijt met het breken en jumperen van de traces en met het te proberen te bewaren van het overzicht. Labkaarten voor ic's zijn voor mij net niet ideaal in verband met het solderen van de potmeters. Ook wil ik wat langere traces per pootje van de ic.

Ik heb een voorbeeld bijgevoegd van een patroon aan traces, zoals ik dat ongeveer zou willen. Ik zoek een manier (en hoop op advies) om dit in de praktijk te brengen. Ik heb totaal geen ervaring met pcb editors of zelf ontwerpen en bestellen. Ook heb ik geen idee van de kosten, maar ik ga ervan uit dat die beduidend hoger zijn dan de standaard stripboardjes. Is het bijvoorbeeld zo dat het duurder wordt naarmate er meer gaatjes in zitten?

Heeft er iemand tips; wat voor editor (makkelijk aub!), waar bestellen..?

André

GRIDS.png
 
ik vind eagle bijvoorbeeld erg prettig werken, maar kost wel wat, je kan tot een x aantal gaatjes deze gratis gebruiken, werk t goed.
maar je moet er wel mee leren weken, makkelijk zijn ze geen van alle.
maar daarna kan je pcb´s bestellen bij bv seeed, iets van $18 per 10 stuks, incl versturen, max fomaat 10x10 cm.
 
Ik gebruik zelf deze boards van Futurlec vrij veel (van $1,50). Feitelijk een breadboard in pcb-formaat.
 

Attachments

  • PROTO777.jpg
    PROTO777.jpg
    38,2 KB · Bekeken: 112
die ziet er goed uit. zijn de verzendkosten een beetje te doen?

@ stripboarder: ik zat ook aan zoiets te denken. Ik werk zelf in Eagle. pcb's zijn niet zo heel duur om te maken.
Bij Dirtypcbs krijg er er 20 voor 16-20$. verzending via trage mail(4-8 weken) is cheap. snelle mail (2-5 dagen) levert vaak douanekosten(vaak al snel 10-30 euro) op, dus dat is lastig
 
Die prijzen per stuk zijn goed te doen, 't is alleen dat je er uiteindelijk maar een paar vd stapel gebruikt, dus dan alsnog wat prijziger, én not least ook materiaal waarmee je niks doet.
Verder te koop zetten of uitdelen zal vaak wegens 't custom karakter niet zo'n grote vlucht kunnen nemen.

Lang verhaal kort:

wat zijn adressen waar je voor kleinere aantallen nog redelijke prijzen vindt ? (en minder bijdraagt aan de afvalberg :-) )
 
ah, je wilt het nog goedkoper hebben..
dat gaat natuurlijk niet lukken, je kan bv bij seeed ook 1 pcb bestellen,alleen de kosten zijn dan natuurrkijl wel wat hoger, zij moeten natuurljk ook opstartkosten maken.
dus die afvalberg ligt eigenlijk bij jezelf, als je 1 pcb nodig hebt, gewoon een bestellen, en niet dan toch maar 10 stuks doen.
 
goed plan...

ik stel voor de digitale grabbelbak, vertel welke pcb´s je over hebt, en welke je nog zoekt.
betalining in principe alleen verzedkosten.
 
ik zou inderdaad niet zo bang zijn van 10 of 20 pcb's. ruilen is leuk!
ik wil er ook wel een paar (bv 5-10) dus dan kunnen we al splitten. (afhankelijk van het ontwerp)
en ik wil ook wel helpen met ontwerp & gerbers maken (dat is het uiteindelijke file formaat voor het bedrijf dat de pcb's gaat maken)
 
Ik heb een aantal avonden met Kicad en EasyEdA zitten stoeien.. Grafisch is het misschien simpel om een stripboard te tekenen, maar in de DRC is alles mis omdat je niet simpelweg pads kan plaatsen en ze met traces verbinden... Ik ben er nog niet uit hoe dit te doen. Het zal met de "nets" te maken hebben.. Vreemd genoeg ben ik er wel in geslaagd een correct pcb te tekenen voor een power supply, maar niet voor zoiets simpels als een stripboard. Zou het graag willen leren, maar als iemand bij het ontwerp zou kunnen helpen; heel graag! Een 20 stuks kan ik wel gebruiken.

Ik zat ook te denken aan een enkele SMD adapters op het stripboard bijvoorbeeld voor BCM 847/857 paren. Bijkomend voordeel is dat je de silk layers kan gebruiken om duidelijk te scheppen in de layout van het bord, waardoor je misschien minder snel jumpers en weerstanden met de verkeerde rij verbindt (de bekende stripboard fout..)

Het stripboard wat Etaoin laat zien komt ongeveer in de buurt, maar ik kan er niet de potmeters op solderen zoals ik dat zou willen.
 
Eagle zal gaan zeuren tijdens ERC omdat er in het schema een hoop pootjes zijn waar niks aan zit, maar DRC zou goed moeten zijn. Een collega hier op het werk heeft in China een keer shielded perf board laten maken (is duur als je het bij Mouser koopt, voor audio niet belangrijk, maar hij doet vooral high speed dingen), en dat ging ook prima.
Als je BCM847/857 gebruikt, dan zou ik wel de "ds" versies nemen en niet de "bs".
Zelf ben ik niet van het stripboard (althans niet de traditionele versie, de 3 gaten per pad vind ik wel fijn) maar als je tekent wat je wil klus ik het wel in Eagle.
Is dat plaatje in het eerste bericht zoals je ze wil? Maar dan dus iets anders voor de potmeters?
 
dit is een proto bordje dat ik eens ontworpen heb en laten maken voor weinig in china bij elecrow
mijn ervaring is dat 10 exemplaren zo op zijn.
enkele punten: baantjes niet te dik nemen, dat snijd gemakkelijker door.
plaats voor voedingsconnector (eurorack) met bijpassende caps voorzien. bij mij zijn die smd, th ook geen probleem
en dan strategisch geplaatst de voedingsbanen.
inderdaad de baantjes aan chips mogen langer. ik heb 3 en 4 genomen, 5 is een wenselijk minimum.
bij mij gingen de aansluitingen naar een connector, jou idee om pot aansluitingen te voorzien vind ik voor algemeen gebruik dik ok
ik denk dat als we hier op synthforum een interessant eurorack compatibel protobord maken verschillende diyers daar gebruik kunnen van maken.
dat is zo getekend, wil ik wel effe voor je doen.
 

Attachments

  • protoboard.JPG
    protoboard.JPG
    86,3 KB · Bekeken: 113
Bedankt voor alle aangeboden hulp. Inmiddels begin ik iets beter de editor te begrijpen (althans de enige waar ik iets van kan bakken is EasyEDA) en ik denk dat ik zelf wel wat kan tekenen. En ik wil er ook wat van leren, maar mn hobby zal het niet worden.

Voordat ik iets bestel zullen de files in elk geval goed moeten zijn en daar heb ik vast nog wel hulp bij nodig. Ik zal proberen om in de layout rekening te houden met een eurorackconnector, maar zelf gebruik ik dat niet. Qua SMD zullen het alleen 2 footprints zijn voor BCM857ds

Ik vraag me wel af; met het board bijna compleet gevuld met pads en gaatjes zitten er richtig de 1400 op (10x10cm). Is dat niet veel duurder, of maakt dat niet uit?
 
Back
Top