jx-10 firmware update (chip proggen)

maxdox

rode peper en knoflook
Lid sinds
12 juli 2001
Berichten
1.143
Locatie
Maastricht
Iemand die enig idee heeft, waar en hoe ik een manier kan vinden een chip te programmeren?

Ik ben een site tegengekomen (de link in de andere tread), waar iemand het OS van deze synth aangepast heeft.

De Jx-10 heeft een ongelofelijke slechte sysex implementatie, waardoor de synth uitsluitend te programeren is met het lastige menuutje, of met de dure en zeldzame pg-800.

Met een nieuwe rom-chip met het hergeprogrammeerde OS, een verbeterde sysex implementatie, is het wel mogelijk om bijv pc-editors en misschien wel sequencers (?) te gebruiken om real-time parameters te veranderen.

Heeft er iemand ervaring met het "branden" van chips?


Meer info: http://www.octavo.demon.co.uk/colinf/jx10/jx.htm
 
'T is al een wat oud bericht... ik ben benieuwd of iemand dit nog leest....

Als het goed is staat de frimware op een rom of eprom chip in de synth. Dit is een geheugenchip die door de synth alleen te lezen is. Het is dus de bedoeling dat die rom-chip wordt vervangen door een eprom chip met de nieuwe firmware. Eproms zijn geheugenchips waarin je gegevens kan opslaan die vervolgens alleen gelezen kunnen worden en die op de chip blijven staan totdat de chip weer gewist wordt (meestal met uv licht) Om die chips te beschrijven heb je een eprom programmer nodig. Dit is een apparaat dat je aan je computer kunt hangen waarmee je gegevens naar de chip schrijft. Deze dingen zijn volgens mij redelijk prijzig. Verder weet ik er ook niet errug veel vanaf (ik heb dit een keer op de universiteit voor een practicum moeten doen, daarna alles zo snel mogelijk weer vergeten)
 
de grote vraag is, wie kan er 27128 chipjes bakken ?

Deze waren al in de oertijd op msx-en te branden (met de zelfbouw elektuur eprombrander), maar is zoiets nog voor de pc te krijgen ?

Een eprom kan ik desnoods nog wel uit mijn msx kerkhof slopen.
 
Allemaal bedanktvoor de tips,

Maar het niet meer nodig.
Die gast van die site, die dus dat OS opnieuw geschreven heeft, wilt zelf wel zon eeprommetje voor mij branden.
Hij vroeg 15ukp voor de chip en het branden, dat vond ik erg redelijk.
Ik verwacht het chipje binnenkort in mijn brievenbus.
woohoo, jx-10 mét fatsoendelijke midi!!
 
Bijna gelukt!

Vandaag het rommetjes ontvangen, en met wat wrikken en buigen het ding er ingezet.
Hij boote!

JX-10SE

Nu dus, wat ik nog niet kan testen, mét sysex voor de toneedit.

Helaas is er wel wat mis. Hij ruist op het lower kanaal. Aan de linkerkant zie ik aan de binnenkant een groene, ietwat dikkere (helft van de breedte van een midikabel) kabel los hangen.....
plastic aan het einde is er een beetje af.... loshangende kabels zijn geen goed teken!

Ik ga die gast van die rom es om wat meer advies vragen
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top