DIY Retrobright (knoppies weer wit krijgen)

Ben wel benieuwd naar hoe lang dit blijft werken.
De nieuwste synth in mijn studio, een Sub 37, heeft de meest gele tanden van Allen.

Is echt niet mooi dus zou er graag wat aan doen, maar ben bang dat retrobright of peroxide het plastic aantast waardoor het alleen maar erger wordt.. *D
 
Volgens meerdere bronnen zet je het vergelingsproces niet stop en is het dus een tijdelijke oplossing. Hoe lang het duurt is kennelijk afhankelijk van meerdere factoren.
Leesvoer
 
Ben wel benieuwd naar hoe lang dit blijft werken.
De nieuwste synth in mijn studio, een Sub 37, heeft de meest gele tanden van Allen.

Is echt niet mooi dus zou er graag wat aan doen, maar ben bang dat retrobright of peroxide het plastic aantast waardoor het alleen maar erger wordt.. *D
Dat is werkelijk heel vreemd. Ik zou er een garantiezaak van maken, dat ding is uitgekomen in 2014.
Tegenwoordig mag er geen broomhoudende vlamvertrager meer in toetsen dus hier lijkt iets anders aan de hand, en dat betekent ook dat Retrobright hws geen oplossing is.

Overigens waren er zat synthbouwers die altijd al zo snugger waren geen broom te gebruiken. Wat kan er in een stalen kast nou in de fik vliegen bij het toetsendeel? Komaan! Ik heb zelf ook nergens vergeelde toetsen, hws waren Yamaha,Korg,Roland in de jaren 80 al broomvrij. Enkel draaiknoppen hebben soms wat geels, zoals op de DVP-1. Wit op een Philicorda uit 1972 ook spierwit.
Synths verzamelen is een stuk relaxter dan jaren 80 computers, dat is één groot drama.
 
Dat is werkelijk heel vreemd. Ik zou er een garantiezaak van maken, dat ding is uitgekomen in 2014.
Tegenwoordig mag er geen broomhoudende vlamvertrager meer in toetsen dus hier lijkt iets anders aan de hand, en dat betekent ook dat Retrobright hws geen oplossing is.

Overigens waren er zat synthbouwers die altijd al zo snugger waren geen broom te gebruiken. Wat kan er in een stalen kast nou in de fik vliegen bij het toetsendeel? Komaan! Ik heb zelf ook nergens vergeelde toetsen, hws waren Yamaha,Korg,Roland in de jaren 80 al broomvrij. Enkel draaiknoppen hebben soms wat geels, zoals op de DVP-1. Wit op een Philicorda uit 1972 ook spierwit.
Synths verzamelen is een stuk relaxter dan jaren 80 computers, dat is één groot drama.

Over Moog niks dan lof. Ik heb ze een mailtje gestuurd ondertussen een nieuw subsequent toetstenbord (volledig incl rails en alles, dus direct te vervangen) en een nieuw filterboard van ze gekregen. Moest alleen maar verzendkosten betalen.
Dit is meer dan netjes voor een ouder apparaat dat al uit garantie is en 2ehands!
 
  • Duimpje
Duimpjes: PWM
Ik lees dat retro bright maar voor een paar jaar werkt. Logisch toch (?) dat er weer verkleuring op treedt na verloop van tijd. Het materiaal blijft hetzelfde.
 
Ik lees dat retro bright maar voor een paar jaar werkt. Logisch toch (?) dat er weer verkleuring op treedt na verloop van tijd. Het materiaal blijft hetzelfde.

Neen,niet logisch tenzij je toestellen steeds pal in de zon staan.
 
Mogelijk,maar de meeste toepassing zal gebeuren op vintage gear waar dan de stelling 'dat het maar een paar jaar werkt' meestal volledig afhankelijk is van de UV blootstelling.

Als je het niet pal in de zon zet gaat het jaren mee,met o.a. uitzondering van je sub37 dus blijkbaar.
 
Mogelijk,maar de meeste toepassing zal gebeuren op vintage gear waar dan de stelling 'dat het maar een paar jaar werkt' meestal volledig afhankelijk is van de UV blootstelling.
Als je het niet pal in de zon zet gaat het jaren mee,met o.a. uitzondering van je sub37 dus blijkbaar.
Misschien moet je de link even lezen die ik een paar posts hierboven heb gepost.
Ook afgeschermd van daglicht komt het terug.
 
Even dit draadje omhoog halen hoor! Ik ben toch wel nieuwschierig! Wie heeft uiteindelijk wat geprobeerd?

-Welke methode en wat was het resultaat
-Hoe heeft het plastic zich gehouden drie jaar later?

Leuk iets te horen!
 
Even mijn 2 centjes: het vergelen kan onder invloed van zon of nicotine, maar vaak is het gewoon de weekmakers in het plastic die chemisch verkleuren. Ik heb bv een witte legoset waarvan sommige blokjes geel geworden zijn en andere niet, op dezelfde plaats. Alle stukjes even oud, even lang in de zon gestaan. Het ene heeft gewoon meer weekmakers dan het andere ofzo.

Dan afbleken: veel behandelingen maken het plastic een beetje tot heel bros. De betere behandelingen niet, maar zelfs die durven het oppervlak een beetje ruw maken dus op klaviertoetsen niet doen. Die Kingkorg blijft dus gele tanden hebben.

Wat heb ik gedaan bij oud computerspul: eerst heel goed reinigen en dan een paar uur gewoon in knallende lentezon zetten (af en toe omdraaien), daarna altijd in verduisterde kamer. Niet zo wit als nieuw misschien, maar wel enorm opgeknapt. En van een paar uur zon wordt het niet bros. Niet brosser dan het al is na 35 jaar.
 
Let trouwens ook op met snoeren lang tegen kunststof behuizingen aan leggen! De weekmakers van het (net)snoer smelten in de behuizing. Al dat oud computerspul waar een peuk de behuizing lijkt beschadigd te hebben? Nope! Gewoon het eigen netsnoer dat er op gelegd/omheen gedraaid was.
 
Back
Top