DIY Retrobright (knoppies weer wit krijgen)

dannykorrson

gebruik standaard
Lid sinds
27 juni 2017
Berichten
447
Locatie
in de alpen
een synth van mij heeft wat knoppen die meer geel dan wit zijn wat niet zo prettig voor het oog is. het is jammergenoeg moeilijk om aan new old stock te komen dus dacht ik eraan om het probleem zelf in de hand te nemen.

retrobright is een oplossing, kan ik jammergenoeg niet vinden op amazon, zou dus uit usa moeten komen. na eventjes te googelen vond ik iemand die een DIY retrobright aanleiding online gezet heeft. enige wat nodig is naast vanish en bleek is een uv lamp (met een e27 vattingkie rond de 10€). ik denk eraan om die misschien eens te proberen :koffie:

heb jij dat probleem ook gehad? hoe heb jij die knoppen bijgekleurd/opgehelderd?

hier een before/after foto van een gameboy
FIBP85WIA0WLP0Q.LARGE.jpg
 
Werkt amper met een UV-lamp, ik heb hele TL-bakken geprobeerd en dat duurt dagen en dagen.

Als het kleine knopjes zijn? er af halen, in een transparante, sluitbare zak doen. Waterstofperoxide (12%) er bij doen in die zak en in de zon leggen (wachten tot de lente dus). Elk half uur even checken en het zakje omdraaien. Na een paar uur zijn ze weer schitterend wit.
 
Soda gaat niet werken. Vergeling komt omdat er een brandwerend middel in het plastic zit en dat verkleurt na jaren, onder invloed van UV-licht nog veel sneller.
Warmte en waterstofperoxide werken het beste, maar UV-licht en waterstofperoxide ook. En dat komt beiden uit de zon ;)
De enige reden voor de andere toevoegingen zijn dat het dan smeerbaar wordt en vloeibaar blijft, maar bij knopjes zou ik het gewoon in een goede zipzak toen (met zo'n sluitstrip die ook weer open kan) en met enkel waterstofperoxide 12%. Vind je bij de kappersgroothandels online voor een euro of 4-5 per liter, daar kun je heel wat knoppen mee fixen.
 
met enkel waterstofperoxide 12%.

ik was net even bij de drogist en heb een liter 12% gehaald, eens kijken wat het uitvreet
zal nog wel wat before/after fotos posten

deze gaan in de week:
 

Attachments

  • IMG_6103.jpg
    IMG_6103.jpg
    44,4 KB · Bekeken: 221
Zou ordinair bleekwater ook werken? Is wat makkelijker verkrijgbaar (supermarkt). Succes, en laat horen of het gewerkt heeft! :)
 
bleek, 12% peroxide, etc. zo oxideer je het hele polymeer kapot en heb je naar x maanden een afgebrokkeld stompje ipv een witte knop
 
Bij de polysix vind ik dat cremewit net mooi vintage. :)

op de foto is het niet zo goed te zien, maar de kleur gaat meer in richting paardentand 8~

bleek, 12% peroxide, etc. zo oxideer je het hele polymeer kapot en heb je naar x maanden een afgebrokkeld stompje ipv een witte knop

dat zou idd niet zo handig zijn

ik had het er nog over met een bekende die chemicus is, die raadde mij vooral om het eerst met alcohol te proberen (die knoppen te bewerken, niet te drinken en dan de synth open te maken) en als dat niet werkt voorzichtig met de peroxide aan de slag..
maar hij kon het ook niet zwart op wit bevestigen omdat hij en ik niet precies wisten wat het precies voor brandwerend middel is en uit wat voor plastic die knoppen zijn

misschien eerst nog maar wat rechercheren voordat ik de knoppen om zeep help

of ik laat hem gewoon omspuiten:

d922d6c4a942cf5f2e5a0e55edfdb097--music-keyboard-pink-summer.jpg
 
Je kan wel klooien met plastic he. Maar kijk uit het blijft oud plastic en straks heb je inpv van verkleurende knopjes geen knopjes. Ach mijn visie. Succes
 
Hey Simon, zit jij hier ook al? :)

Ik heb er ook al vaker over gelezen met waterstof peroxide verveling weghalen
bij oud computer materiaal. Wat ik begreep is dat de kunststoffen erg ruw
worden en graag vuil aanpakken na deze behandeling... Je zou eens een oud
pc toetsenbord in dat spul moeten gooien. Dan heb je er een gevoel bij of je dit
met de knopjes van je synth wilt doen...
 
Hhah verveling. Zeker met zn smart geval. Toch je kan er geen pilsje mee openmaken. Noemen ze smart..
 
'een toetsenbord' is hoogstwaarschijnlijk van ander materiaal gemaakt dan de knoppen van je synth; de laatste zijn soms wat meer rubberachtig (door toevoeging van weekmakers) en de vraag is wat de witmakers doen met deze additieven.
Testen of het werkt op je knoppen kan natuurlijk altijd; worst case scenario koop je allemaal nieuwe knoppen.
 
oh, van die rubberachtige dingen. die worden gewoon plakkerig na verloop van tijd. bij mijn porta-one gaat het nog, maar bij een ander apparaat is het een soort kauwgum geworden.

Hoi Roland. :) wist niet dat je ook wat met synths deed.
 
beste is volgens the 8-bit guy op Youtube de ozonmaker. voordeel: Werkt op grote dingen, en boel hoeft niet uit elkaar.
 
Iemand nog recentelijk iets ge-brite? Wil mijn toetsen van een S1000 KB doen... Ben benieuwd naar het lange termijn effect en of iemand daar ervaring mee heeft..
 
Back
Top